Czołowe ciężarówki Rajdu Dakar na oponach Goodyear | MOTOFAKTOR

Czołowe ciężarówki Rajdu Dakar na oponach Goodyear

Goodyear będzie oficjalnym dostawcą opon dla dwóch najlepszych zespołów startujących w Rajdzie Dakar w kategorii ciężarówek.

W 2020 roku słynny rajd powróci do swych pustynnych korzeni. Zmagania rozpoczną się 5 stycznia w Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Nowy kontynent to nowe wyzwania, zwłaszcza na froncie opon. Trasa wiodąca przez piaszczyste wydmy, skaliste kaniony i suche koryta rzek sprawdzi granice wytrzymałości kierowców, pojazdów i ogumienia.

 

Zgodnie z zasadami Rajdu Dakar drużyny muszą rywalizować na standardowych oponach do pojazdów ciężarowych. Goodyear ma już ugruntowaną pozycję w tym super maratonie. Wiele zespołów wybiera opony tej marki do startu. W poprzednich latach PETRONAS De Rooy IVECO wielokrotnie zajmował miejsce na podium, w tym dwa pierwsze z Goodyearem jako partnerem w dziedzinie opon i rozwoju.

Sezon sportów motorowych 2019/2020 – Goodyear oficjalnym dostawcą opon dla KAMAZ-master

W sezonie sportów motorowych 2019/2020 amerykański producent rozpoczyna współpracę z jedną z wiodących ekip wyścigowych – KAMAZ-master. Po udanych doświadczeniach z Goodyear 375/90R22.5 OFFROAD ORD zespół dostrzegł potencjał i niezawodność tych opon i postanowił podpisać umowę na cały sezon. Tym samym, oprócz rajdu Dakar, Goodyear wesprze drużynę również w wyścigu Silkway w Chinach.

Osiągnięcie sukcesu w najtrudniejszych dyscyplinach sportów motorowych na świecie jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie komponenty ciężarówki są najwyższej jakości i doskonale wykonują swoje zadania. Dotyczy to również opon: nasi specjaliści techniczni liczą na potencjał i niezawodność opon Goodyear ORD i cieszymy się, że możemy rozpocząć oficjalną współpracę między zespołem KAMAZ-master a marką Goodyear. Jestem pewien, że przyniesie to wiele nowych osiągnięć.

dyrektor zespołu rajdowego KAMAZ-master - Vladimir Chagin
Ciężarówka KAMAZ-master

Długoterminowe partnerstwo na rzecz rozwoju z PETRONAS De Rooy IVECO

Zespół ma długoletnią współpracę z Goodyearem, która przez lata zaowocowała szeregiem sukcesów i miejscami na podium w tym dwukrotnym zwycięstwem w Dakarze i jednym triumfem w Africa Eco Race. Dowodzi to stałych osiągów opon w różnych ekstremalnych warunkach.

Goodyear jest ściśle zaangażowany w fazę testów wstępnych, zespół inżynierów wspiera nas w optymalizacji ustawień pojazdu, dzięki czemu samochód ciężarowy i opony płynnie ze sobą współpracują. W celu uzyskania najlepszych wyników określamy, w jaki sposób dostosować ciśnienie w ogumieniu, aby zoptymalizować osiągi i wydłużyć żywotność, ponieważ czasem oznacza to wygraną lub przegraną.

kierownik zespołu PETRONAS De Rooy IVECO Rally Team - Henk Van Leuven
Ciężarówka zespołu PETRONAS De Rooy IVECO Rally Team

Opony Goodyear OFFROAD ORD

Opona Goodyear Offroad ORD została zaprojektowana pod kątem osiągów terenowych i wyróżnia się wysoką trakcją, zwiększoną odpornością na uszkodzenia oraz zaawansowaną wytrzymałością w ekstremalnych warunkach.

 

Wzór bieżnika z masywnymi blokami wraz ze zoptymalizowaną mieszanką zapewnia:

 

  • wysoką odporność na rozerwanie i przecięcie,
  • jednolite zużycie,
  • zaawansowaną wytrzymałość.

 

Głębokie i szerokie rowki mają ułatwiać samooczyszczenie bieżnika i zwiększać przyczepność na wielu różnych powierzchniach – od błota, szorstkich skał, luźnego piasku po śliskie skarpy, jak również w kopalniach i kamieniołomach.

Rajdy takie jak Dakar są najlepszym stanowiskiem testowym, gdzie możemy sprawdzić osiągi naszych standardowych opon terenowych do samochodów ciężarowych w bardzo trudnych warunkach. Zebrane dane pozwalają nam przenieść proces rozwoju ogumienia na wyższy poziom. W ten sposób możemy jeszcze bardziej zoptymalizować wytrzymałość i trakcję opon Goodyear OFFROAD ORD, co jest ważne dla flot, które chcą zmaksymalizować czas sprawności w trudnych warunkach codziennej eksploatacji w terenie.

dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie - Maciej Szymański

Największe wyzwanie

Jednym z największych wyzwań dla ogumienia pracującego w ekstremalnych warunkach, takich jak Dakar, jest zarządzanie ciepłem. Jazda z dużą prędkością po skalistych nawierzchniach lub gorących piaszczystych wydmach powoduje szybki wzrost temperatury wewnątrz opon. To sprawia, że są one bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia.

 

Kontrola ciepła w ogumieniu jest kluczowa i determinuje dalszy ciąg zdarzeń – ukończenie wyścigu i miejsce w czołówce lub konieczność zmiany opony i nadrabianie strat. Do pewnego stopnia zespoły mogą zarządzać ciepłem zmniejszając prędkość lub obniżając ciśnienie w oponach. Solidny karkas i właściwości jezdne, które oferują opony Goodyear OFFROAD ORD, mogą sprawić, że zyskają dodatkowy krytyczny czas i wyprzedzą konkurencję.

 

Goodyear ma bogatą historię w sportach motorowych – uczestniczył m.in. w Mistrzostwach Europy w wyścigach ciężarówek (ETRC), Mistrzostwach Świata w WEC i NASCAR. Oprócz 14 zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, opony Goodyear przyczyniły się do zdobycia 368 Grand Prix Formuły 1 – rekordu, który pozostaje niepokonany. W nadchodzącym Dakarze producent liczy na to, że dzięki dwóm najlepszym zespołom lista zwycięstw jeszcze się powiększy. Nie bez znaczenia tutaj jest też dziedzictwo, pasja, innowacyjność i technologie, które składają się na historię Goodyear w wyścigach.

 

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).