Części samochodowe z łusek ryżowych? | MOTOFAKTOR

Części samochodowe z łusek ryżowych?

person Adrian Januszkiewicz 10/11/2020

SEAT rozpoczął pilotażowy projekt zgodny z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym badając potencjał tworzywa Oryzite uzyskiwanego z łuski ryżowej.

Ryż może okazać się cennym surowcem w przemyśle motoryzacyjnym. Wykorzystanie innowacyjnego materiału Oryzite na szeroką skalę pozwoliłoby w znaczącym stopniu ograniczyć ślad węglowy w procesie produkcji.

140 milionów ton surowca do dalszej obróbki

Każdego roku na całym świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu, co czyni go najpopularniejszą rośliną spożywczą na Ziemi. Około dwadzieścia procent tej masy, czyli mniej więcej 140 milionów ton, stanowią łuski ryżowe. Zazwyczaj są usuwane w procesie oczyszczania ziarna, a następnie palone.

Producenci zrzeszeni w Izbie Plantatorów Ryżu z Montsià wytwarzają około 60 tysięcy ton ryżu rocznie. Poszukiwaliśmy praktycznego zastosowania dla 12 tysięcy ton łuski, które do tej pory zupełnie się marnowało. Tak powstał Oryzite – materiał, który można mieszać z innymi tworzywami termoplastycznymi i dowolnie formować. Iban Ganduxé CEO Oryzite

Odnawialna i zrównoważona produkcja

SEAT testuje możliwości wykorzystania Orytize do wytworzenia elementów wykończenia w nowym Leonie.

Nieustannie poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą nam ulepszyć nasze produkty. Dzięki materiałowi z łusek ryżowych jesteśmy w stanie ograniczyć zużycie plastiku i innych tworzyw sztucznych. Joan Colet inżynier w dziale projektowania wnętrz pojazdów

 

Prowadzone testy polegają na opracowywaniu alternatywnych modeli takich elementów, jak drzwi i podłoga bagażnika czy podsufitka. Na pierwszy rzut oka części z mieszanki łusek ryżowych oraz poliuretanów i polipropylenów nie różnią się od tych wykonanych przy użyciu tradycyjnej technologii. Wyraźną różnicą jest za to dużo niższa waga kompozytu.

Części są lżejsze, co przekłada się na mniejszą masę całego pojazdu. To z kolei oznacza mniejszy ślad węglowy. Produkt staje się bardziej ekologiczny również dzięki zastosowaniu tworzyw odnawialnych, wpisujących się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym. Joan Colet

Przyszłość jest zielona

Elementy wykonane z Orytize poddawane są restrykcyjnym testom. Inżynierowie próbują ustalić, ile łuski potrzeba, aby wyprodukować część spełniającą wysokie standardy jakości. Na przykład przestrzeń bagażowa przechodzi testy sprawdzające sztywność i wytrzymałość – podłoga musi unieść 100 kg obciążenia punktowego. Natomiast w komorze klimatycznej analizie poddawana jest odporność poszczególnych części na ciepło, zimno i wilgoć.

Przed elementami z innowacyjnych, ekologicznych materiałów stawiamy dokładnie takie same wymagania techniczne i jakościowe. Rozważymy wprowadzenie prototypu do masowej produkcji dopiero wtedy, gdy całkowicie spełnia on nasze oczekiwania. Joan Colet

Innowacje dla ochrony środowiska

SEAT angażuje się w realizację celów określonych w porozumieniu paryskim poprzez wdrażanie własnej strategii zrównoważonego rozwoju. Misja firmy MOVEtoZERØ zakłada m.in. minimalizowanie wpływu na środowisko wszystkich produktów w całym cyklu życia – od zakupu surowców i produkcji aż do końca użytkowania.

Badania naukowe są drogą do zrównoważonej przyszłości. Musimy inwestować w innowacyjne rozwiązania, które pozwolą ograniczyć wykorzystywanie plastiku i przyczynią się do ochrony środowiska. Stefan Ilijevic szef innowacji SEAT-a

 

Pilotażowy projekt badający potencjał materiału Oryzite to kolejny krok do wypełnienia przyjętego przez hiszpańskiego producenta zobowiązania – zerowego śladu węglowego do 2050 roku.

Źródło: SEAT

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).