Co to uciąg samochodu? – Steinhof radzi | MOTOFAKTOR

Co to uciąg samochodu? - Steinhof radzi

W dzisiejszym poradniku Steinhof szerzej wyjaśnia zagadnienie uciągu samochodu, z którym mogą się spotkać osoby zainteresowane hakami holowniczymi.

Projektowanie samochodów jest skomplikowanym procesem. Inżynierowie muszą uwzględnić wiele parametrów. Jednym z nich jest uciąg samochodu. Oczywiście nie w każdym przypadku istnieje możliwość legalnego montażu haka holowniczego. Jednak większość aut dostępnych na rynku ma homologację do ciągnięcia ładunków.

Gdzie znajdują się informacje o uciągu?

Kluczowym elementem przygotowania do holowania jest zrozumienie, jak określić maksymalny uciąg samochodu. Ta wartość jest ustalana przez producenta pojazdu i znajduje się między innymi na tabliczce znamionowej. Należy pamiętać, że przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia pojazdu, a także stanowi zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przykładowo, jeśli dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2500 kg, a dopuszczalna masa zestawu (pojazd + przyczepa) to 4800 kg, to maksymalny uciąg dla przyczepy z hamulcem wynosi 2300 kg. Najlepszym jednak rozwiązaniem jest sprawdzenie tych parametrów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:

  • F2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu;
  • O1 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem;
  • O2 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca;
  • F3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu (pojazd + przyczepa).

Ważne jest, by zawsze sprawdzać te wartości przed podróżą, aby uniknąć ryzyka wypadku i nieprzyjemności z powodu mandatu za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów.

Czym jest masa własna, dopuszczalna masa całkowita i dopuszczalna masa zespołu pojazdów?

Zanim wyruszymy w drogę z przyczepą, warto zrozumieć podstawowe terminy związane z holowaniem.

  • Masa własna – oznacza masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, bez pasażerów i bagażu;
  • Dopuszczalna masa całkowita – oznacza największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;
  • Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – zsumowana maksymalna waga pojazdów połączonych ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość wraz z masą ładunku i osobami.

Te informacje pomogą w ocenie, czy nasz samochód nadaje się do holowania konkretnej przyczepy.

„Elektronika w samochodach i dodatkowe źródła napędu drastycznie podnoszą wagę pojazdów. Jednocześnie przepisy dotyczące uprawnień na daną kategorię prawa jazdy ze względu na DMC auta, pozostają od lat takie same. W ten sposób część samochodów dostępna na polskim rynku razem z przyczepą niebezpiecznie zbliża się do granicy 3.5 t w ramach prawa jazdy kategorii B.” – mówi Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.

Nie przekraczaj tej wartości

Bezpieczeństwo holowania zależy od wielu czynników, w tym od znajomości ograniczeń naszego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na sytuacje, kiedy tabliczka VIN wskazuje, że zdolność holowania jest równa zero – oznacza to, że nasz samochód nie jest przystosowany do holowania. Dodatkowo, zalecamy, aby początkujący użytkownicy przyczep kempingowych nie przekraczali 85% masy własnej pojazdu. To zasada, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, szczególnie w niepewnych warunkach drogowych.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

„Kluczowe jest zrozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących masy własnej pojazdu, masy całkowitej i masy zestawu Te wartości nie tylko wpływają na legalność holowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. Pamiętajmy o regularnym sprawdzaniu tych wartości i dostosowywaniu naszych planów podróży do możliwości naszego pojazdu. Bezpieczne holowanie to przemyślane i odpowiedzialne holowanie.” – podsumowuje Mariusz Fornal.

Źródło: Steinhof

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).