Ciekawe oldtimery w polskiej ewidencji pojazdów

person Adrian Januszkiewicz 22/07/2019

Ministerstwo Cyfryzacji przeanalizowało dane z CEPiK i wskazało najstarsze klasyki motoryzacji mogące się poruszać po polskich drogach.

Do przeprowadzenia poszukiwań Ministerstwo Cyfryzacji na warsztat wzięło ostatnie 10 lat i blisko 2 tysiące najstarszych pojazdów.

Baza CEPiK większości kojarzy się z rejestracją nowego lub używanego samochodu, zazwyczaj nie starszego niż kilku- kilkunastoletniego. Tymczasem to również zbiór informacji o pojazdach zarejestrowanych jako zabytkowe lub po prostu starszej daty. Rocznie do ewidencji zgłaszanych jest nawet 300 wiekowych aut. Marek Zagórski minister cyfryzacji

 

Wszystkie pojazdy wytypowane do analizy, to maszyny po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowane w innych krajach). Brano pod uwagę samochody, motocykle, wozy specjalne i inne cuda motoryzacji. Pominięto pojazdy rejestrowane tymczasowo.

 

Trzymając się powyższych kryteriów, Ministerstwo wykazało, że najwięcej klasyków porusza się w Warszawie, gdzie przez nieco ponad 10 lat zarejestrowano 138 wiekowych pojazdów. Na kolejnych miejscach znalazły się Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38). W stolicy najliczniejszą grupę oldtimerów stanowiły maszyny wyprodukowane w 1951 roku – jest ich 11. We Wrocławiu znalazło się dziewięć aut z  roku 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pięć z 1943, a w Krakowie cztery z 1948. Stare maszyny do Polski trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, skąd Polacy sprowadzili w ostatnich 10 latach najwięcej samochodów – bo aż 5,5 mln – do kraju trafiło 120 klasyków.

 

Do ciekawszych klasyków należą 3 autobusy, w tym amerykański Rugby L z 1929 r., wyprodukowany przez Durant Motor. Maszyna należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Co ciekawe, takie same maszyny były eksploatowane przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w latach 1929-1945. Wtedy było ich 12. “Wielką trójkę” uzupełnia autobus Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zakładach Friedricha Kruppa oraz 68-letni francuski Chausson AH-48.

 

W segmencie samochodów osobowych 2 najstarsze, zarejestrowane w ciągu ostatnich 10 lat pojazdy, to pochodzące z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler. Firma ta początkowo zajmowała się produkcją rowerów, a w 1887 roku zbudowała swój pierwszy, prototypowy samochód. Inny ciekawy klasyk w tym segmencie zarejestrowany w Polsce, to amerykański Maxwell AB z 1911 roku.

 

Wśród motocykli najstarszy jest brytyjski Levis Popular. Został wyprodukowany w 1919 r. w Stechford, przez firmę braci Arthura i Billy’ego Butterfieldów. Oprócz niego najstarszymi jednośladami w zestawieniu są 2 Harleye-Davidson – jeden z 1920 r., drugi – z 1923 r., a także Dollar R2 z 1926 r.

 

W segmencie ciągników znalazły się takie klasyki techniki jak gąsienicowy NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 roku oraz Lanz Bulldog z 1930 roku.

 

W bazie CEPiK rejestrowane są również tzw. pojazdy specjalne. W analizowanym czasie Ministerstwo naliczyło ich 17. To głównie wozy strażackie – np. American LaFrance 75 z 1915 r., czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Ale także powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo z 1943 r., czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 – również z 1943 r.

 

 

CEPiK to nie tylko baza wiedzy o zarejestrowanych w Polsce pojazdach, ale też baza jednych z najpopularniejszych e-usług. Jedna z nich to możliwość sprawdzenia właśnie historii pojazdu. Polacy korzystają z niej bardzo chętnie. W pierwszym półroczu tego roku zrobili to 68 267 600 razy. Marek Zagórski

 

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl