Cewka zapłonowa niedomaga? – HELLA podpowiada | MOTOFAKTOR

Cewka zapłonowa niedomaga? - HELLA podpowiada

person Redakcja 20/10/2022

HELLA wyjaśnia zagadnienia niedomagania układu zapłonowego związanego z cewką zapłonową.

 

  • Niesprawność każdego z elementów układu zapłonowego niesie za sobą ryzyko uszkodzenia silnika, jego osprzętu, a nawet pożaru pojazdu
  • Bez cewki zapłonowej silnik się nie uruchomi, a jej usterka może być problematyczna
  • Najczęściej występującymi objawami usterki cewki zapłonowej są: trudności z uruchomieniem silnika; nierównomierność pracy silnika na biegu jałowym; przerwy w zapłonie – wypadanie zapłonów; backfiring (backfire) – strzelanie do kolektora ssącego oraz zwiększone zużycie paliwa

 

Układ zapłonowy to, pomijając sterowanie (czy to elektroniczne, czy mechaniczne), przede wszystkim świece zapłonowe, przewody zapłonowe (jeśli jest to konstrukcja z przewodami) oraz cewka lub cewki zapłonowe. Niesprawność każdego z tych elementów układu niesie za sobą ryzyko poważnych uszkodzeń silnika, jego osprzętu a niejednokrotnie może doprowadzić nawet do pożaru pojazdu.

 

W niniejszym artykule przybliżymy nieco zagadnienia niedomagania układu zapłonowego związanego z jego sercem, czyli cewką. Bez niej silnik się nie uruchomi, a niesprawna przysparza wielu kłopotów. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej występującym objawom awarii cewki zapłonowej:

 

  • Trudności z uruchomieniem silnika. Oczywiście taki problem nie musi oznaczać kłopotów z cewką i konieczna może okazać się dalsza, bardziej szczegółowa diagnostyka. Jednak, gdy np. pojazd posiada układ z indywidualnymi cewkami dla każdego cylindra, można zaobserwować, iż w części cylindrów dochodzi do zapłonu mieszanki. Może to oznaczać niesprawność tylko w części układu zapłonowego – w tym przypadku jednej lub kilku cewek, jako że o niej jest ten artykuł.
  • Nierównomierność pracy silnika na biegu jałowym. Jeżeli jedna lub więcej cewek, lub jej/ich terminale są niesprawne, może to doprowadzać do zauważalnej niestabilności biegu jałowego. Symptom ten jest stosunkowo łatwy do zauważenia, ponieważ silnik na biegu jałowym powinien pracować z ustaloną, jednostajną prędkością obrotową. Wszelkie odchylenia są zatem zauważalne czy słyszalne bez żadnej aparatury pomiarowej.
  • Przerwy w zapłonie – wypadanie zapłonów. Silnik, który szarpie, wpada w wyczuwalne wibracje lub wykazuje inne nieprawidłowości z przebiegiem procesu spalania, może mieć uszkodzoną cewkę zapłonową. Powyższe objawy świadczą bowiem o braku procesu spalania (lub jego upośledzeniu) w jednym lub więcej cylindrów. Często przyczyną takiego stanu rzeczy są nieprawidłowości związane ze stanem cewki zapłonowej, jednak to niejedyny powód, dlatego należy przeprowadzić dokładną diagnostykę innych elementów układu, łącznie z analizą kodów usterek zapisanych w sterowniku (jeśli samochód posiada taką możliwość).
  • Backfiring (backfire) – strzelanie do kolektora ssącego. Niezwykle groźne zjawisko, często występujące w samochodach zasilanych LPG jednak dochodzi do niego również w samochodach bez takiej instalacji. Objawia się głośną, niekontrolowaną eksplozją w kolektorze ssącym, który może go jednocześnie zniszczyć oraz elementy tam się znajdujące (np. czujnik MAP czy przepływomierz).
    W przypadku zasilania LPG do zdarzenia tego dojść może w dwojaki sposób. Mieszanka LPG spala się nieco wolniej niż mieszanka benzyny, dlatego jej część może nie ulec spaleniu w cylindrze przed otwarciem się zaworu wydechowego. Jej dopalenia następuje zatem w kolektorze wydechowym. W wyniku tzw. przekrycia zaworów (moment, kiedy w tym samym czasie otwarte są zawory ssące i wydechowe) dochodzi do przedwczesnego zapłonu mieszanki (w kolektorze ssącym) jeszcze zanim ta napłynie cylindra. Wtedy dochodzi do słyszalnej, niekontrolowanej eksplozji. Zjawisko to jest niejako „potęgowane” w samochodach wyposażonych w silnik o zmiennych fazach rozrządu, gdzie czas trwania przekrycia zaworów jest zmienny i może trwać dłużej.
    Ten sam efekt może wywołać niesprawna cewka zapłonowa, która dokona wyładowania, w wyniku przebicia, do cewki sąsiadującego cylindra, generując iskrę w chwili trwania w nim suwu ssania. Wtedy również może dojść do niekontrolowanego zapłonu w kolektorze ssącym.
    Taki przebieg może mieć miejsce niezależnie, czy pojazd jest zasilany benzyną, czy LPG.
  • Zwiększone zużycie paliwa. Jest naturalną konsekwencją niepoprawnie działającego układu zapłonowego. Jeżeli silnik nie osiąga dostatecznej mocy, wówczas czy kierowca, czy sterownik silnika próbuje to zrekompensować większą dawką paliwa, co objawia się większym, średnim zużyciem paliwa. Nowoczesne silniki (większa ilość czujników) powinny wykryć taką sytuację i poinformować o niedomaganiach poprzez kontrolkę na tablicy rozdzielczej oraz kodami usterek w sterowniku. Samo diagnoza samochodu nie wskaże nam wprost na usterkę cewki, ale doświadczony mechanik będzie potrafił prawidłowo zinterpretować wszystkie objawy i informacje.

 

Gdy diagnoza wykaże awarię cewki zapłonowej warto, żeby wymieniane elementy były wysokiej jakości. Dobra cewka powinna gwarantować mocną i powtarzalną iskrę, co pozwala na utrzymanie optymalnego procesu spalania oraz wysokich osiągów silnika. Powinna być odporna na drgania, agresywne środowisko (wilgoć w połączeniu z olejami czy innymi płynami), a jej styki odporne na utlenianie się.

Cewka zapłonowa HELLA

Mając na uwadze konsekwencje związane z nieprawidłową pracą cewki, warto dokonywać regularnie przeglądu układu zapłonowego, a w razie konieczności wymiany cewki wybrać tą od renomowanego producenta, co w perspektywie czasu pozwoli zaoszczędzić pieniądze. Takim producentem jest HELLA, która od lat dba o wysoką jakość produktów.

 

Artykuł sponsorowany przez HELLA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).