To blisko 2 razy więcej niż wynosiła średnia cena tego ubezpieczenia dla ogółu kierowców (669 zł). Rekordzista wśród młodych za obowiązkową polisę zapłacił 6062 zł. Jest też dobra wiadomość. W ciągu ostatnich 9 miesięcy to właśnie młodym kierowcom najbardziej spadły ceny – średnio o 10 proc. A posiadacz najtańszej polisy w tej grupie przeznaczył na nią zaledwie 344 zł.
Mimo ogólnej stabilizacji cen OC, ubezpieczyciele nieco ostrzej rywalizują o młodego klienta. Ta grupa kierowców może w tej chwili liczyć na ulgowe traktowanie, bo to im stawki za obowiązkowe ubezpieczenie spadły najbardziej w ciągu ostatnich 9 miesięcy. Być może jest to zapowiedź trendu, gdzie zamiast wrzucać młodych do jednego worka najbardziej szkodowych kierowców, towarzystwa będą wyceniać OC dla tej grupy w sposób bardziej spersonalizowany, premiując tych jeżdżących bezpiecznie.
członek zarządu Punkty - Bartłomiej Roszkowski
Najwięcej młodzi kierowcy płacą w województwie dolnośląskim – 1481 zł, mazowieckim – 1376 zł oraz pomorskim – 1358 zł. Nie jest też zaskoczeniem, że z najwyższymi składkami za OC muszą się liczyć młodzi kierowcy z największych miast. Najdrożej wypada Wrocław – 1984 zł, o 34% więcej niż przeciętny kierowca w wieku 18-25 lat z dolnośląskiego i aż 60 proc. więcej niż wynosi średnia składka dla młodego kierowcy w skali całego kraju. Dalej są młodzi kierowcy z Warszawy – 1626 zł oraz Szczecina – 1531 zł.
Z kolei najtaniej za OC płacą młodzi właściciele aut z podkarpackiego – 903 zł, świętokrzyskiego – 958 zł i opolskiego – 1027 zł. To w tych województwach zanotowano też skokowe spadki składki za obowiązkowe ubezpieczenie dla tej grupy kierowców – odpowiednio o 27 proc., o 22% i o 17%.
Młody kierowca na starcie postawiony jest w trudnej sytuacji. Nie ma zniżek za bezszkodową jazdę. Do tego krótkie doświadczenie za kierownicą i tzw. młodzieńcza fantazja oznaczają dla ubezpieczycieli dużo wyższe prawdopodobieństwo stłuczki lub wypadku. Przekłada się to na wyższe stawki za OC już z założenia. Przykładowo w porównaniu z kierowcami 55+ młody płaci średnio o 107% więcej za obowiązkową polisę samochodu.
Finalna stawka za obowiązkową polisę zależy od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu czynników, począwszy od stanu cywilnego, poprzez miejsce zamieszkania, po historię jazdy. Istotne znaczenie mogą mieć cechy auta, np.:
Młodzi kierowcy więcej płacą też za auta tunningowane oraz sportowe. Nie jest też tajemnicą, że towarzystwa wyraźnie jedne marki „lubią” bardziej, inne mniej. Zwykle wynika to z parametrów technicznych danego auta. Na przykład mniej kosztuje ubezpieczenie OC Opla, Skody czy Fiata, niż Audi, BMW lub Mercedesa.
Firmy ubezpieczeniowe różną wagę przywiązują do poszczególnych czynników wpływających na cenę OC. W odmienny też sposób podchodzą do niedoświadczonych kierowców. Między kalkulacjami towarzystw mogą występować więc istotne różnice, dlatego wybór nowej polisy warto zacząć od sprawdzenia ofert. Często opłaca się też finalizować zakup ubezpieczenia przez internet.
Źródło: Punkta