Ceny OC młodych kierowców średnio są 2 razy wyższe

person Adrian Januszkiewicz 18/10/2019

Młodzi kierowcy (18-25 lat) wydali średnio 1238 zł na OC – wynika z raportu kwartalnego Punkty.

To blisko 2 razy więcej niż wynosiła średnia cena tego ubezpieczenia dla ogółu kierowców (669 zł). Rekordzista wśród młodych za obowiązkową polisę zapłacił 6062 zł. Jest też dobra wiadomość. W ciągu ostatnich 9 miesięcy to właśnie młodym kierowcom najbardziej spadły ceny – średnio o 10 proc. A posiadacz najtańszej polisy w tej grupie przeznaczył na nią zaledwie 344 zł.

Mimo ogólnej stabilizacji cen OC, ubezpieczyciele nieco ostrzej rywalizują o młodego klienta. Ta grupa kierowców może w tej chwili liczyć na ulgowe traktowanie, bo to im stawki za obowiązkowe ubezpieczenie spadły najbardziej w ciągu ostatnich 9 miesięcy. Być może jest to zapowiedź trendu, gdzie zamiast wrzucać młodych do jednego worka najbardziej szkodowych kierowców, towarzystwa będą wyceniać OC dla tej grupy w sposób bardziej spersonalizowany, premiując tych jeżdżących bezpiecznie. Bartłomiej Roszkowski członek zarządu Punkty

 

Najwięcej młodzi kierowcy płacą w województwie dolnośląskim – 1481 zł, mazowieckim – 1376 zł oraz pomorskim – 1358 zł. Nie jest też zaskoczeniem, że z najwyższymi składkami za OC muszą się liczyć młodzi kierowcy z największych miast. Najdrożej wypada Wrocław – 1984 zł, o 34% więcej niż przeciętny kierowca w wieku 18-25 lat z dolnośląskiego i aż 60 proc. więcej niż wynosi średnia składka dla młodego kierowcy w skali całego kraju. Dalej są młodzi kierowcy z Warszawy – 1626 zł oraz Szczecina – 1531 zł.

Z kolei najtaniej za OC płacą młodzi właściciele aut z podkarpackiego – 903 zł, świętokrzyskiego – 958 zł i opolskiego – 1027 zł. To w tych województwach zanotowano też skokowe spadki składki za obowiązkowe ubezpieczenie dla tej grupy kierowców – odpowiednio o 27 proc., o 22% i o 17%.

 

Młody kierowca na starcie postawiony jest w trudnej sytuacji. Nie ma zniżek za bezszkodową jazdę. Do tego krótkie doświadczenie za kierownicą i tzw. młodzieńcza fantazja oznaczają dla ubezpieczycieli dużo wyższe prawdopodobieństwo stłuczki lub wypadku. Przekłada się to na wyższe stawki za OC już z założenia. Przykładowo w porównaniu z kierowcami 55+ młody płaci średnio o 107% więcej za obowiązkową polisę samochodu.

Jak znaleźć tańsze OC?

Finalna stawka za obowiązkową polisę zależy od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu czynników, począwszy od stanu cywilnego, poprzez miejsce zamieszkania, po historię jazdy. Istotne znaczenie mogą mieć cechy auta, np.:

 

  • Rodzaj paliwa – statystycznie ubezpieczyciele preferują samochody benzynowe oraz z fabrycznymi instalacjami. W gorszej sytuacji mogą być kierowcy aut zasilanych paliwem PB+LPG czy posiadacze diesli.
  • Wiek auta – co do zasady auta nie starsze niż 10-letnie mogą skutkować nieco lepszą ceną OC. Wygląda na to, że im starsze auto tym mniej nim bezpiecznie jeździmy.
  • Miejsce zakupu auta – ubezpieczyciele często „lepiej” traktują samochody kupione w Polsce niż sprowadzane  z zagranicy. Ze znacznymi zwyżkami muszą się liczyć właściciele pojazdów z kierownicą po prawej stronie.
  • Pojemność silnika – młodym kierowcom samochodów z dużą pojemnością silnika (od 2,5 l) towarzystwa przypisują większe ryzyko spowodowania szkody. Różnice w cenach OC po uwzględnieniu pojemności silnika w tej grupie kierowców mogą okazać się znacznie większe niż dla ogółu kierowców.

Młodzi kierowcy więcej płacą też za auta tunningowane oraz sportowe. Nie jest też tajemnicą, że towarzystwa wyraźnie jedne marki “lubią” bardziej, inne mniej. Zwykle wynika to z parametrów technicznych danego auta. Na przykład mniej kosztuje ubezpieczenie OC Opla, Skody czy Fiata, niż Audi, BMW lub Mercedesa.

 

Firmy ubezpieczeniowe różną wagę przywiązują do poszczególnych czynników wpływających na cenę OC. W odmienny też sposób podchodzą do niedoświadczonych kierowców. Między kalkulacjami towarzystw mogą występować więc istotne różnice, dlatego wybór nowej polisy warto zacząć od sprawdzenia ofert. Często opłaca się też finalizować zakup ubezpieczenia przez internet.

 

Źródło: Punkta

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.