Bosch z partnerami rozwija tehcnologię komunikacji między pojazdami | MOTOFAKTOR

Bosch z partnerami rozwija tehcnologię komunikacji między pojazdami

person Adrian Januszkiewicz 3/12/2021

Bosch, Escript, Kapsch, Nokia i Deutsche Telekom współpracują jako partnerzy w finansowanym ze środków publicznych projekcie CONCORDA.

Jednym z fundamentów funkcji zautomatyzowanej jazdy jest bezpieczna komunikacja danych między użytkownikami dróg. Dzięki dodatkowym informacjom dostarczanym za pośrednictwem takiej komunikacji, systemy automatyzacji mogą lepiej dostosować swoje manewry podczas jazdy do aktualnej sytuacji na drodze, niż byłoby to możliwe przy użyciu wyłącznie własnych czujników pojazdu.

 

To jak przepływ danych w komunikacji między pojazdami może być stabilny i bezpieczny było zagadnieniem, które firmy Bosch, Escrypt, Kapsch, Nokia i Deutsche Telekom badały przez ostatnie trzy i pół roku w ramach europejskiego projektu innowacyjnego CONCORDA. Na czele konsorcjum stanęło Ertico – ITS Europe, partnerstwo publiczno-prywatne mające na celu rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych. Głównym celem było zbadanie odpowiednich sposobów zapewnienia ciągłej transmisji danych między użytkownikami drogi przebywającymi w pobliżu danego pojazdu.

 

Dotychczasowe badania koncentrowały się głównie na pojedynczych komunikatach ostrzegawczych, wysyłanych okazjonalnie w przypadku pojawienia się bezpośredniego zagrożenia. Realizowane obecnie podejście zaowocowało szczególnie surowymi wymaganiami w zakresie zabezpieczenia sieci komunikacyjnej przed nieuprawnionym dostępem. Ponadto, niezależnie od jakości sieci, należy zapewnić szybką i stabilną wymianę danych między użytkownikami dróg przez cały czas, na przykład także podczas jazdy w tunelach. Celem badań było zatem ustalenie, jakie korzyści oferują różne rozwiązania komunikacyjne dla ciągłej i bezpiecznej transmisji danych między pojazdami.

 

Do testów w projekcie CONCORDA posłużyły ciężarówki poruszające się w konwoju po odcinkach dróg publicznych. Podczas jazdy ciężarówki udostępniały sobie informacje istotne dla bezpieczeństwa, takie jak wielkości dotyczące przyspieszenia i hamowania. Testy obejmowały trzy rodzaje komunikacji pojazd-pojazd: po pierwsze – bezpośrednią komunikację opartą na Wi-Fi (ITS-G5), po drugie – bezpośrednią komunikację komórkową (LTE-V2X PC5) i po trzecie –pośrednią komunikację przez sieć komórkową (LTE). W przypadku tej ostatniej metody, sygnały z ciężarówki były przesyłane poprzez sieć LTE najpierw na serwer w chmurze Edge Cloud sieci komórkowej, a stamtąd przekazywane do pojazdów testowych.

 

Jak wykazały próby, wszystkie testowane systemy z nawiązką spełniały rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa informacji. Dzięki dużej szybkości transmisji i małym opóźnieniom te dwa bezpośrednie kanały komunikacji doskonale nadają się do użycia w promieniu do 500 metrów od pojazdu – na przykład do natychmiastowego przygotowania systemów wspomagania na nagłe zagrożenia, wywołujące hamowanie awaryjne. W promieniu do 3000 metrów korzyści oferuje komunikacja pośrednia z wykorzystaniem mobilnej chmury Edge Cloud.

 

Poprzez powiązanie własnych danych pojazdu z danymi innych użytkowników dróg lub infrastruktury, możliwe jest zaimplementowanie tymi metodami dodatkowych, bardziej zaawansowanych funkcji w zakresie zautomatyzowanej jazdy. Obecnie większość nowych ciężarówek jest już wyposażona w jednostkę LTE. Dzięki dodaniu bezpośredniego, bezpiecznego kanału komunikacji, równoległe wykorzystanie obu technologii może zapewnić optymalne rozwiązanie pod względem stabilnej, ciągłej transmisji danych.

 

Wyniki innowacyjnego projektu zostaną włączone przez partnerów do dalszego rozwoju funkcji zautomatyzowanej jazdy i technologii komunikacyjnych dla ciężarówek i samochodów osobowych, które sprawią, że ruch drogowy przyszłości będzie jeszcze bezpieczniejszy, efektywniejszy i wygodniejszy.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).