Bosch podejmie się recyklingu ogniw paliwowych | MOTOFAKTOR

Bosch podejmie się recyklingu ogniw paliwowych

Bosch ogłosił, że zamierza odkupić i poddać recyklingowi swoje stosy ogniw paliwowych po upływie ich okresu użytkowania.

 

 

Moduł zasilania oparty na ogniwach paliwowych Bosch jest już produkowany seryjnie. Oprócz oferowania innowacji technologicznych, firma stawia także na działania związane z recyklingiem: do 2030 r. Bosch ma ograniczyć emisję CO2 o 15% w łańcuchu wartości wyższego i niższego szczebla (tzw. zakres 3). Firma pracuje nad różnymi rozwiązaniami, rozwija je i bada, a także przyjmuje zintegrowane podejście do gospodarki obiegu zamkniętego. Naukowcy Bosch opracowali m.in. rozwiązania, które pozwalają odzyskiwać platynę w sposób bardziej przyjazny dla środowiska niż dotychczas. Na potrzeby tych procesów firma zgłosiła ponad 20 patentów.

 

Ogniwa paliwowe zawierają metale z grupy platynowców (PGM) – a modele gospodarki o obiegu zamkniętym są sposobem na odzyskiwanie tych cennych surowców zasługującym na szczególną uwagę. Prawie cała platyna zawarta w ogniwach paliwowych (co najmniej 95%) może zostać odzyskana, dlatego Bosch dąży do odkupienia stosów po upływie ich okresu użytkowania.

 

Dzięki recyklingowi możemy sprawić, że stosy ogniw paliwowych będą bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, a jednocześnie zmniejszymy emisję dwutlenku węgla związaną z wydobyciem platyny – powiedział Thomas Pauer, prezes sektora biznesowego Bosch Powertrain Solutions – Już teraz przygotowujemy się do odzyskiwania rzadkich surowców, takich jak platyna. Nasze prognozy pokazują, że najpóźniej do 2030 r. znaczna liczba ogniw paliwowych będzie musiała zostać poddana recyklingowi – dodał Pauer.

 

Platyna w ogniwie paliwowym działa jak katalizator, przyspieszając reakcję wodoru i tlenu. Recykling platyny pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla związaną z wydobyciem surowca o ponad 95%.

Fot. Bosch

Bosch podpisze umowę z kolońskim startupem

Pierwszym, ważnym krokiem w tym kierunku jest umowa z dostawcą rozwiązań mobilnych, kolońskim startupem Hylane, która daje firmie Bosch możliwość odkupienia stosów ogniw paliwowych po upływie ich okresu użytkowania. Niektóre z ciężarówek napędzanych wodorem, dzierżawionych przez startup, są wyposażone w moduły zasilania ogniwami paliwowymi Bosch.

 

W ramach umowy z Hylane, Bosch ma zagwarantowaną możliwość odkupu stosów do zastosowań mobilnych. Same stosy zostaną poddane recyklingowi przez firmę zewnętrzną, a Bosch wykorzysta odzyskaną platynę do produkcji nowych stosów Hylane.

 

Jesteśmy dumni ze współpracy z firmą Bosch. W drodze do zrównoważonej transformacji ważne jest, abyśmy wzięli pod uwagę nie tylko moment użytkowania pojazdu na drogach, ale także cały cykl jego życia – powiedziała Sara Schiffer, dyrektor zarządzająca Hylane.

Fot. Bosch

Wysoki popyt na platynę w przemyśle

W medycynie, przemyśle motoryzacyjnym i wielu innych dziedzinach, platyna jest pożądanym surowcem. W motoryzacji wykorzystywana jest nie tylko w ogniwach paliwowych – stosuje się ją również w silnikach spalinowych w układach oczyszczania spalin i sondach lambda. Według badania przeprowadzonego w 2021 r. przez Niemiecką Agencję ds. Surowców Naturalnych, światowy popyt na platynę może wzrosnąć do 2040 r. o około 20% w porównaniu do poziomu produkcji z 2018 r. W przypadku stosów ogniw paliwowych w zastosowaniach mobilnych samo użycie platyny stanowi ponad 80% śladu węglowego stosu.

Bosch stosuje różne podejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym

W kontekście końca cyklu życia produktu, priorytetem Bosch jest również dbałość o ochronę zasobów. W przyszłości firma planuje wykorzystanie technologii cyfrowych bliźniaków do monitorowania trwałości i funkcjonowania komponentów w ogniwach paliwowych oraz stosach elektrolizy podczas ich eksploatacji. Umożliwić ma to planowanie konserwacji, napraw i recyklingu z wyprzedzeniem. Bosch jest również zaangażowany w recykling akumulatorów, dostarczając pionierską technologię: pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany system do rozładowywania i demontażu modułów akumulatorowych, wykorzystujący technologię przemysłową Bosch, jest budowany na terenie Battery Lifecycle Company, spółki zależnej Remondis, w niemieckim Magdeburgu. W międzyczasie, w ramach programu Bosch eXchange, dział Automotive Aftermarket od dziesięcioleci zajmuje się regeneracją części, takich jak rozruszniki i alternatory – jest to korzystna alternatywa dla warsztatów poszukujących wysokiej jakości komponentów zgodnych z aktualną wartością pojazdu. Bosch stawia także na wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu w niektórych opakowaniach i obudowach produktów AGD i elektronarzędzi.

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).