Bosch już produkuje seryjnie silniki elektryczne i falowniki 800V | MOTOFAKTOR

Bosch już produkuje seryjnie silniki elektryczne i falowniki 800V

Bosch wykonał kolejny krok w rozwoju elektromobilności. Jego zakłady rozpoczęły produkcję seryjną silników elektrycznych i falowników z technologią 800-woltową.

 

 

Dwie rzeczy, które są szczególnie istotne dla kierowców pojazdów elektrycznych to efektywność jazda i czas ładowania baterii.

 

Bosch rozpoczyna produkcję nowych układów napędowych opartych na 800-woltowej technologii, które umożliwią szybsze ładowanie i przyspieszą dalszy rozwój elektromobilności – powiedział Ralf Schmid, wiceprezes ds. elektryfikacji w dziale Powertrain Solutions w Bosch.

 

Projekt 800-woltowego falownika oparty jest na półprzewodnikach z węglika krzemu, które zwiększają wydajność, a tym samym zasięg. Za to w 800-woltowym silniku elektrycznym zwiększono gęstość mocy, co pozwala na zmniejszenie masy i uzyskanie bardziej kompaktowej konstrukcji.

Falownik z technologią 800 V, Fot. Bosch

Straty ciepła mniejsze o 50% dzięki technologii SiC

W ostatnich latach 400-woltowe systemy stały się popularne w różnych branżach. Przy tym samym natężeniu prądu, lecz podwójnym napięciu, możliwe jest teraz przesyłanie dwukrotnie większej ilości mocy. To oznacza, że potrzebujemy cieńszych kabli, co jest oszczędne i pozwala na stworzenie mniejszych i wydajniejszych falowników. Przy 400 V maksymalna moc ładowania wynosi 250 kW. Przy 800 V ta moc może być nawet dwukrotnie większa.

 

Dodatkowo, falowniki zostały ulepszone poprzez dodanie półprzewodników z materiałem znanym jako węglik krzemu (SiC). Te półprzewodniki mają w sobie atomy węgla wbudowane w strukturę krystaliczną bardzo czystego krzemu. To pozwala na lepsze przewodzenie elektryczność, a co za tym idzie zmniejszenie straty energii (w postaci ciepła) w urządzeniach elektronicznych o połowę. Półprzewodniki SiC dają jeszcze większe możliwości oszczędzania energii, na przykład poprzez zwiększenie wydajności falowników nawet do 99%.

Aktywne części (wirnik i stojan) technologii 800 V dla pojazdów elektrycznych, Fot. Bosch

Większa gęstość mocy o 35% dzięki nowym technologiom uzwojenia

Główna cecha silnika elektrycznego Bosch o napięciu 800 woltów to jego duży moment obrotowy wynoszący 830 Nm oraz moc 460 kW. Używanie specjalnego uzwojenia typu I-pin bar poprawia wydajność i wpływa na rozmiar silnika. Dzięki jego wykorzystaniu poprawie ulega również poziom automatyzacji w produkcji. Dzięki temu, w stosunku do wagi, ma 35% większą gęstość mocy, czyli może wygenerować więcej mocy na każdy kilogram masy – 60 kW na każdy kilogram. Silnik ma także świetną gęstość momentu obrotowego, co oznacza, że na każdy kilogram wagi generuje 105 Nm momentu obrotowego. Dzięki tym cechom, silnik Bosch osiąga bardzo dobrą sprawność sięgającą nawet 98%. Najnowsza wersja tego silnika będzie miała system chłodzenia olejem, co pozwoli na lepsze odprowadzanie ciepła i umożliwi nieprzerwaną, wydajną pracę zarówno podczas długich podróży, jak i w pojazdach użytkowych.

Obszerne portfolio: od komponentów po systemy

Bosch oferuje innowacyjne i bogate portfolio produktów, począwszy od półprzewodników, a skończywszy na kompletnych zespołach napędowych (e-osiach). Dostawca technologii i usług zapewnia komponenty do pojazdów hybrydowych i elektrycznych – od samochodów osobowych po pojazdy dostawcze. Bosch wyprodukował już ponad 3,5 miliona silników elektrycznych i tyle samo falowników.

 

Źródło: Bosch

Zdjęcie główne: Thomas Braeung

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).