Bosch i Daimler testują parkowanie bez kierowcy w Stuttgarcie | MOTOFAKTOR

Bosch i Daimler testują parkowanie bez kierowcy w Stuttgarcie

person Adrian Januszkiewicz 23/07/2019

Bosch i Daimler uzyskały zgodę na zastosowanie zautomatyzowanego systemu parkowania na wielopoziomowym parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Zautomatyzowane usługi parkowania są dostępne za pośrednictwem aplikacji na smartfonie i nie wymagają udziału kierowcy. To sprawia, że jest to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana funkcja parkowania odpowiadająca poziomowi SAE Level 4*, oficjalnie zatwierdzona do codziennego użytku.

Ta decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak automatyczne parkowanie samochodu są możliwe do realizacji w pierwszej kolejności w Niemczech. Jazda i parkowanie bez kierowcy są ważnymi elementami przyszłej mobilności. Zautomatyzowany system parkowania pokazuje, jak daleko już jesteśmy na tej ścieżce rozwoju. dr Markus Heyn członek zarządu Robert Bosch GmbH
Zgoda władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens dla uzyskiwania w przyszłości zgody na usługi parkingowe w garażach na całym świecie. Jako pionier w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy samochodu, torujemy naszym projektem drogę wprowadzenia usługi automated valet parking do masowego stosowania w przyszłości. dr Michael Hafner szef technologii napędów i zautomatyzowanej jazdy w Daimler AG

Bez ryzyka: dwóch partnerów ze wspólnym celem

Od samego początku najważniejszym priorytetem firm Bosch i Daimler było bezpieczeństwo usługi parkowania bez kierowcy. Jako, że nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają zupełnie udziału kierowcy, projekt od samego początku był nadzorowany przez lokalne władze – główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań technicznych, zastosowanych w samochodach i na parkingu.

 

Rezultatem jest kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i dopuszczania, które można stosować także poza tym projektem pilotażowym. W tej koncepcji twórcy określili, w jaki sposób pojazd bez kierowcy wykrywa na swojej drodze pieszych i inne samochody oraz zatrzymuje się w sposób pewny przed przeszkodą. Wprowadzili także bezpieczną komunikację między wszystkimi elementami systemu i niezawodną aktywację manewru parkowania.

Technika umożliwiająca parkowanie bez kierowcy

Jak wygląda proces parkowania? Wjedź na parking, wysiądź z auta i odeślij je na miejsce parkingowe, dotykając ekranu smartfonu – automatyczne parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. W czasie gdy kierowca opuszcza parking, samochód przejeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Dokładnie w ten sam sposób samochód powraca do miejscu odbioru. Proces ten opiera się na wzajemnej zależności między inteligentną infrastrukturą parkingową dostarczaną przez Bosch i techniką samochodową pochodzącą od Mercedesa. Czujniki Bosch monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają informacji niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

Kamienie milowe projektu

Firmy Bosch i Daimler rozpoczęły opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r. Latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny etap: automatyczne parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach zostało zaprezentowane po raz pierwszy publiczności. Po tej premierze nastąpiła intensywna faza testów i uruchomień. Od 2018 r. goście odwiedzający muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu zabezpieczającego, i dzielić się swoim doświadczeniem.

 

Jednym z aspektów projektu pilotażowego było testowanie koncepcji oświetlenia w pojazdach. Turkusowe oświetlenie wskazuje, że pojazd znajduje się w zautomatyzowanym trybie jazdy i informuje w ten sposób przechodniów i innych użytkowników drogi, że pojazd porusza się samodzielnie. Spostrzeżenia uzyskane z tych testów znalazły odzwierciedlenie w niedawno wydanej normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody od władz jest kolejnym ważnym kamieniem milowym dla firm Bosch i Daimler: wkrótce zainteresowane strony będą mogły zapoznać się na żywo z innowacyjną usługą parkowania w codziennej eksploatacji parkingu w Muzeum Mercedes-Benz, bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy zabezpieczającego.

 

*SAE Level 4: jazda bez kierowcy na ograniczonym geograficznie obszarze określona w klasyfikacji autonomiczności pojazdów SAE J 3016

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).