Bosch: 10 ciekawostek o lampach wyładowczych | MOTOFAKTOR

Bosch: 10 ciekawostek o lampach wyładowczych

person Redakcja 30/11/2020

Bosch przedstawia 10 rzeczy, które warto wiedzieć o lampach wyładowczych.

1. Od jakich słów pochodzi skrót HID?

Skrót HID jest rozwinięciem słów “High Intensity Discharge”, które oznaczają “lampy wyładowcze”.

2. Typy lamp wyładowczych oznaczone są skrótami, np. D1S lub D2R. Co oznacza litera D?

Litera D jest skrótem od słowa “Discharge”, co oznacza po polsku “Rozładować się”.

3. Jakie znaczenie mają cyfry w skrótach typów lamp wyładowczych, np. D1S lub D2R?

Cyfra parzysta (D2, D4) oznacza, że żarnik ksenonowy nie posiada tzw. stopki, czyli przetwornicy do generowania wysokiego napięcia.

 

Cyfra nieparzysta (D1, D3, D5) oznacza, że żarnik jest wyposażony w tzw. stopkę.

4. Co oznacza ostatnia litera S lub R w skrótach typów lamp wyładowczych, np. D1S lub D2R?

Ostatnia litera S lub R wskazuje na typ reflektora. Istnieją dwa podstawowe rodzaje reflektorów: tradycyjne soczewkowe i paraboliczne.

 

S to reflektor soczewkowy, inaczej zwany projekcyjnym, natomiast R oznacza reflektor odbłyśnikowy lub inaczej paraboliczny.

5. Co jest charakterystyczną cechą żarników ksenonowych?

Charakterystyczną cechą żarników ksenonowych jest to, że z upływem czasu zmieniają swoją temperaturę barwową – światło z koloru chłodnego, białego staje się niebieskawe, a nawet lekko fioletowe – temperatura barwowa zbliża się do ok. 6000K.

 

Zmian barwy oznacza, że warto zaproponować klientowi wymianę obu ksenonów.

6. Co to są biksenony?

Biksenony są to światła, w których jedna lampa wyładowcza, świecąca cały czas, pełni zarówno rolę świateł mijania, jak i świateł drogowych, dzięki odpowiedniemu układowi optycznemu. W praktyce oznacza to, że po włączeniu np. świateł drogowych elektromagnes przesuwa specjalną przesłonę, odsłaniając część promienia zwykle zasłoniętą dla świateł mijania.

7. Jaką homologację powinny posiadać lampy wyładowcze?

Wszystkie lampy wyładowcze i żarówki zewnętrze powinny posiadać homologację ECE. Skrót ECE pochodzi od Economic Commission for Europe, czyli Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG). Jest to jedna z komisji regionalnych Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie.

8. Czy każdy samochód z ksenonami musi mieć automatyczną regulację zasięgu oraz system oczyszczania reflektora?

Zgodnie z ogólną opinią reflektory ksenonowe świateł mijania mogą być stosowane tylko z automatycznym układem poziomowania reflektora oraz systemem oczyszczania klosza. Jest to prawda, jednak międzynarodowa norma ECE R48 regulująca te kwestie nie odnosi się do typu źródła światła, lecz do strumienia świetlnego emitowanego przez jego źródło w światłach mijania. Oznacza to, że np. żarnik typu D5S o mocy 25W o strumieniu 2 tys. lumenów nie podlega wymogowi automatycznej regulacji zasięgu i systemu czyszczenia reflektora.

 

Zgodnie z przepisami samochód musi być wyposażony zarówno w automatyczną regulację zasięgu, jak i w system czyszczenia reflektora, jeżeli strumień świetlny ma wartość powyżej 2000 lumenów. 

9. Co oznacza przekreślony znak UV na opakowaniu żarówek i żarników ksenonowych?

Znak ten potwierdza, że produkty posiadają specjalny filtr, który nie przepuszcza promieni UV. Dzięki temu niwelowane jest działanie promieniowania UV, które obniża właściwości świetlne reflektorów nawet o 30% w ciągu jednego sezonu.

 

Producenci samochodów umieszczają informację na reflektorach o utracie gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV.

10. Te same lampy wyładowcze pasują zarówno do pojazdów zasilanych napięciem 12V, jak i 24V.

Żarniki ksenonowe są zasilane około 135V, a o napięciu zasilania decyduje układ sterujący, który musi być dopasowany do napięcia panującego w instalacji danego pojazdu.

 

 

Szczegółowe opisy lamp wyładowczych oferowanych przez Bosch można znaleźć TUTAJ.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).