Bogumił Papierniok: ten zespół niewiele dokonał

person Leszek Kadelski 15/11/2013

Premier Donald Tusk dość niespodziewanie rozwiązał międzyresortowy zespół ds. motoryzacji.

Nie ma jednak powodu do niepokoju – z punktu widzenia niezależnego rynku motoryzacyjnego nic złego się nie wydarzyło.

 

Dlaczego więc piszemy o tym wydarzeniu? Bo losy Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego doskonale pokazują jak polski rząd traktuje branżę motoryzacyjną. Zespół powołano w listopadzie 2008 roku w reakcji na kryzys ekonomiczny. Na papierze jego skład był imponujący, ponieważ w zespole znaleźli się przedstawiciele ministerstw Gospodarki; Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej; Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Spraw Wewnętrznych; Spraw Zagranicznych; Administracji i Cyfryzacji oraz Środowiska (stan obecny, ministerstwa zmieniały swoje nazwy). Oczywiście, do doradzania zespołowi zaproszono “przedstawicieli izb branżowych, organizacji pozarządowych i środowisk naukowych”, ale niestety z kompletnym pominięciem przedstawicieli niezależnego rynku motoryzacyjnego.

 

Od początku zespół prowadził dialog głównie z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, który reprezentuje interesy kilku producentów samochodów działających w Polsce.

Debata o stanie polskiej motoryzacji niezmiennie kieruje się w stronę kilku fabryk składających samochody w całość oraz narzekania na los dealerów pojazdów, którzy stanowią zaledwie 7,5 proc. wszystkich serwisów w Polsce, chociaż ich los nie jest godny pozazdroszczenia. Bogumił Papierniok dyrektor zarządzający firmy Moto-Profil

 

Z perspektywy czasu można stwierdzić, że nawet producenci samochodów nie mają powodów do zadowolenia z efektów pracy Zespołu. Produkcja samochodów w Polsce spada od 2008 roku i w 2013 roku wyniesie zaledwie nieco ponad połowę wyniku z 2008 roku (ok. 560 tys. szt. – szacunki PZPM i firmy doradczej KPMG). W tym samym czasie wartość eksportu części i komponentów po raz pierwszy w historii przewyższyła wartość eksportu gotowych samochodów. Najbardziej spektakularną porażką rządu w motoryzacji było wyprowadzenie z Polski do Włoch produkcji popularnego Fiata Panda, co spowodowało masowe zwolnienia w tyskiej fabryce Fiata i konieczność organizacji programów pomocowych dla zwolnionych pracowników.

 

Także przedstawiciele niezależnego rynku motoryzacyjnego nie zostawiają na Zespole suchej nitki.

Nie znam żadnej analizy ani pomysłu, który by z tego gremium wyszedł. Bogumił Papierniok

 

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Badawczego Samar to konsekwencja ograniczonego zaangażowania w prace Zespołu przedstawicieli Ministerstwa Finansów.

To właśnie ten resort ma decydujący głów w rozstrzygających dla branży sprawach, takich jak wprowadzenie podatku ekologicznego. Wojciech Drzewiecki w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną

 

Zespół – wraz z kilkunastoma innymi podobnymi – został jednak zlikwidowany dość niespodziewanie. Jeszcze na 3 października 2013 roku planowane było spotkanie robocze, które jednak odwołano, a wkrótce potem do uczestników trafiła informacja o rozwiązaniu. Tymczasem przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki informują, że wkrótce zostanie powołany nowy zespół o podobnym celu.

Jeśli rząd ma zamiar naprawdę wspomóc branżę motoryzacyjną, powinien najpierw roztropnie dobrać sobie partnerów do rozmów. Bogumił Papierniok

Specjalnie dla Motofaktor.pl

Bogumił Papierniok, dyrektor zarządzający firmy Moto-Profil

 

“Sektor motoryzacyjny w Polsce to ponad 270 tys. osób, z czego przy produkcji pojazdów pracuje ledwie (albo aż) 31 tys. pracowników. To jasno pokazuje, że motoryzacja w Polsce to przede wszystkim niezależny rynek motoryzacyjny. Ponad 100 tys. osób pracuje przy produkcji części zarówno na potrzeby montowni samochodów, jak i na aftermarket. 18 tys. warsztatów niezależnych dba o stan techniczny kilkunastu milionów pojazdów poruszających się codziennie po polskich drogach. Jeśli zatem rząd chce wspomagać polską branżę motoryzacyjną, to trzeba pomyśleć o zaproszeniu przedstawicieli tego środowiska, które przyczynia się istotnie do napędzania gospodarki naszego kraju – czyli niezależnych producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych.”

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl