BILSTEIN B4, B6 czy zawieszenie gwintowane? | MOTOFAKTOR

BILSTEIN B4, B6 czy zawieszenie gwintowane?

Eksperci BILSTEIN wyjaśniają najważniejsze różnice między popularnymi amortyzatorami B4, B6 oraz odmianami gwintowanymi.

BILSTEIN kojarzy się głównie z najwyższą jakością wykonania i sportem. Tymczasem BISLTEIN to tak naprawdę specjalista od bezpieczeństwa jazdy i przyjemności prowadzenia. W obrębie jednej marki znajduje się wiele linii amortyzatorów, dzięki którym samochód będzie się prowadził bardziej komfortowo lub bardziej sportowo. Niezależnie od wyboru można jednak oczekiwać poprawy bezpieczeństwa jazdy i większej przyjemności z prowadzenia.

Na dobry początek - BILSTEIN B4

Jeśli już konieczna jest wymiana amortyzatorów, pierwszym wyborem są amortyzatory BILSTEIN z gamy B4 jako sprawdzone zamienniki OE (Original Equipment – oryginalne wyposażenie).

Pod względem technologicznym i jakościowym amortyzatory BILSTEIN dokładnie odpowiadają oryginalnemu wyposażeniu, a tym samym spełniają dokładnie wszystkie wymagania odnośnie wrażeń z jazdy. Ich montaż zagwarantuje, że odczucia kierowcy będą dokładnie takie same, jak pierwszego dnia po wyjeździe samochodu z fabryki. Amortyzatory B4 wyposażone w technologię DampMatic spełniają wszystkie wymagania pod kątem zastosowania w samochodach z zawieszeniem półaktywnym. Ponadto klienci mogą zdecydować się na zamienne amortyzatory BILSTEIN B4 OE z układem DampTronic do pojazdów z aktywnymi układami zawieszenia. Odzwierciedlają one wszystkie cechy amortyzatorów OE i są równie łatwe w montażu – zgodnie z metodą plug-and-play. Moduł zawieszenia pneumatycznego BILSTEIN B4 przeznaczony jest do pojazdów z zawieszeniem pneumatycznym.

BILSTEIN to także punkt kompleksowej obsługi niezbędnych akcesoriów, takich jak górne mocowania lub odboje, a nawet sprężyny.

Wsparcie dla warsztatów

Montaż elementów zawieszeń BILSTEIN pozwala warsztatom wprowadzić technologię OE, Zawieszenia oferowane klientom nie różnią się jakością od tych montowanych fabrycznie, ponieważ na tym polu BILSTEIN obecny jest od przeszło 70 lat oferując amortyzatory na pierwszy montaż do wielu marek samochodów.

Rainer Popiol, szef Akademii BILSTEIN, Fot. BILSTEIN
Rainer Popiol, szef Akademii BILSTEIN, Fot. BILSTEIN

„Coraz nowocześniejsze zawieszenia sprawiają, że jakakolwiek naprawa staje się bardziej skomplikowana. Podobnie jest z wymianą sprężyn i amortyzatorów. Aby wspomóc warsztaty – nasz zespół jest zawsze dostępny by udzielić porad i praktycznego wsparcia w przypadku pytań lub problemów technicznych. Naszą ugruntowaną wiedzę na temat wszystkich aspektów systemu zawieszenia przekazujemy na specjalnych szkoleniach, jednocześnie przygotowując warsztat do przyszłych technologii. Kolejną zaletą jest to, że BILSTEIN udostępnia warsztatom swoje szerokie doświadczenie jako dostawca dla segmentu OEM – szybko i bez biurokracji” – mówi Rainer Popiol, szef Akademii BILSTEIN.

Oczekujesz więcej? Wypróbuj BILSTEIN B6!

Niezależnie od tego, jakim samochodem się poruszasz, wzrost siły tłumienia amortyzatorów przynosi same korzyści. Koło ściślej przylega do nawierzchni i nie jest odrywane nawet w najmniejszym stopniu, co znacząco wpływa na doznania z jazdy i bezpieczeństwo ruchu. Większa siła tłumienia poprawia także stabilność samochodu podczas jazdy w łuku. Z tego powodu amortyzator BILSTEIN B6 doskonale nadaje się do samochodów z wyżej położonym środkiem ciężkości, czyli np. kamperów, czy samochodów terenowych lub crossoverów.

Amortyzatory gazowe serii BILSTEIN B6 lub B6 Camper (Advanced) do kamperów oferują pod tym względem znacznie większe rezerwy niż amortyzatory montowane seryjnie. Niezależnie od tego, BILSTEIN B6 sprawdza się również wtedy, gdy oczekujesz bardziej sportowego i precyzyjnego prowadzenia – ale bez obniżania zawieszenia. Dla kierowców samochodów montaż amortyzatorów z serii BILSTEIN B6 oznacza znacznie większe bezpieczeństwo, przyjemność z jazdy i komfort.

Wszystkie amortyzatory B6 i B6 Camper (Advanced) odpowiadają wymiarami amortyzatorom fabrycznym, więc nie zmieniają geometrii zawieszenia.

BILSTEIN B6 dla kamperów

Fot. Sebastian Kubatz

Poza samym wysokim środkiem ciężkości kampery zazwyczaj mają jeszcze jedną – fabryczną wadę polegającą na wyposażeniu w fabryczne amortyzatory z jakimi podwozie samochodu opuściło fabrykę. Fakt, że są to amortyzatory fabryczne w tym przypadku nie pomaga, ponieważ zabudowa kampera znacznie różni się od zabudowy, która zazwyczaj na danym podwoziu jest montowana. Chodzi tutaj przede wszystkim o rozłożenie mas oraz znaczne podniesienie środka ciężkości, co prowadzi do większego obciążenia tylnej osi i zwiększonych przechyłów podczas pokonywania zakrętów.

Z myślą o kamperach powstały amortyzatory serii B6 Camper, które komfort jazdy: przyczynia się do tego redukcja hałasu podczas jazdy dzięki lepszemu tłumieniu. Jest to osiągnięte dzięki zoptymalizowaniu zachowania zawieszenia podczas toczenia na bruku i na przejazdach kolejowych.

BILSTEIN B6 Camper Advanced idzie o krok dalej we wspomnianych pojazdach, a jego kolejną zaletą jest innowacyjna technologia DampMatic. Zapewnia to tłumienie selektywne względem amplitudy. Dzięki tej czysto mechanicznej technologii tłok sterujący reaguje na drgania przenoszone przez jezdnię i automatycznie wybiera jedną z dwóch krzywych charakterystycznych. W „miękkim ustawieniu” olej amortyzatora przepływa zarówno przez główny tłok, jak i przez specjalne obejście DampMatic. W ustawieniu „twardym” ten ostatni jest zamknięty, więc przepływ jest zmniejszony. DampMatic dodatkowo poprawia właściwości toczenia pod względem komfortu, ponieważ amortyzator działa z dwoma obiegami oleju jednocześnie. Można to odczuć na przykład na dylatacjach w jezdni i na kostce brukowej. Ponadto ogromnie wzrasta kontrola nad pojazdem, na przykład na zakrętach i przy zmianie pasa ruchu.

Amortyzatory BILSTEIN B6 sprawdzają się ponadto w pozostałych zastosowaniach gdzie miejsce ma zwiększone obciążenie tylnej osi, czyli w samochodach korzystających z haka holowniczego na którym przewożone są bagażniki z rowerami czy w samochodach jeżdżących z przyczepami. Zwiększona siła tłumienia i „sztywniejsza” charakterystyka amortyzatorów na tylnej osi działają tutaj pośrednio na prowadzenie i pewność czucia kół przedniej osi, ponieważ niwelują odciążanie przodu pojazdu.

Dla szczególnie wymagających: zawieszenia gwintowane

Fot. Silas Koch

Jeśli amortyzatory serii B4 i B6 to dla Ciebie zbyt mało jeśli chodzi o usztywnienie zawieszenia i wrażenia z jazdy, to BILSTEIN wychodzi z ofertą zawieszenia B16 i EVO T1 za pomocą których można dokładnie zdefiniować, czy samochód ma mieć charakterystykę komfortową, czy wręcz sportową. Wykonane w technologii „Coilover” zawieszenie charakteryzuje się tym, że możliwe jest precyzyjne ustawienie sztywności sprężyny, a także siły tłumienia.

Regulacje odpowiednich amortyzatorów można wykonać szybko i bez użycia specjalnych narzędzi. Siłę tłumienia reguluje się w stanie zamontowanym, obracając pokrętło regulacyjne na amortyzatorze. Równolegle regulując kontrolę dobicia i odbicia można idealnie dopasować prowadzenie do indywidualnych potrzeb.

BILSTEIN realizuje podstawową charakterystykę zawieszenia gwintowanego przez precyzyjnie wykonane kanały zaworowe i zmianę oporu przepływu oleju w tłoku amortyzatora. Siła tłumienia jest regulowana przez kanał tworzący równolegle obejście. Reguluje to dodatkowy przepływ oleju, co sprawia, że charakterystyczne ustawienie amortyzatora jest „miększe” lub „twarde”. Zawieszenie po montażu jest pierwotnie ustawione przez przeszkolonego mechanika. Kierowca wiedząc, jakie ma potrzeby, może dokonać własnoręcznej korekty za pomocą pokrętła, którym precyzyjnie można zmienić charakterystykę tłumienia.

Należy także wspomnieć o tym, że wszystkie zawieszenia BILSTEIN B16 i EVO T1 działają prawidłowo w każdym ustawieniu, co oznacza, że możliwa jest zmiana charakterystyki zawieszenia, ale nie ma ona wpływu na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu.

Źródło: BILSTEIN

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).