Bezpieczna podróż w góry - zimowy poradnik Yokohamy

person Adrian Januszkiewicz 11/01/2019

Jak odpowiednio przygotować ogumienie do bezpiecznej podróży zimą? Odpowiadają eksperci Yokohamy.

Aby podróże na ferie przebiegały bez problemów, niezwykle istotne jest odpowiednie przygotowanie ogumienia, które jako jedyny element samochodu ma kontakt z nawierzchnią drogi. Dlatego przed wyjazdem, szczególnie w góry, należy wykonać kilka czynności zwiększających bezpieczeństwo na drodze, zarówno nasze, jak i pozostałych uczestników ruchu. Poniżej podpowiedzi Yokohamy, jak sprawdzić i przygotować opony do zimowego wyjazdu.

Odpowiednia na dany sezon

Należy pamiętać, że bez odpowiedniego i dobranego do danej pory roku ogumienia kierowca nie powinien ruszać w trasę. Właśnie dobór opony do panujących warunków atmosferycznych jest kluczowy, szczególnie wybierając się w góry. Choć w Polsce zimy bywają łagodne, bez dużych opadów śniegu, to niemniej jednak należy korzystać z opon z oznaczeniem alpejskim, czyli płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów i skrótem 3PMSF. Homologacja zimowa gwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa w zimowych warunkach. Oznaczenie stosowane w UE przyznawane jest po dokładnym przetestowaniu danego modelu opon pod kątem przyczepności na śniegu.

Oponą spełniającą powyższe wymagania jest np. BluEarth Winter V905 Yokohama. Gwarantuje ona bezpieczną jazdę dzięki doskonałej przyczepności oraz bardzo dobrej trakcji na śniegu i oblodzonej drodze. Ulepszona mieszanka, zawierająca olejek pomarańczowy, zapewnia sztywność oponie i ogranicza straty energii, co przekłada się na mniejsze spalanie w zimowych warunkach. Dodatkowo gęsta sieć lameli skutecznie odprowadza wodę i błoto pośniegowe. Artur Posłuszny ITR CEE, dystrybutor opon Yokohama w Polsce

Ciśnienie zapewnia bezpieczeństwo

Pomiar ciśnienia najlepiej przeprowadzać na zimnej oponie. Spróbujmy wyrobić sobie nawyk sprawdzania ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu. Nie jest to oczywiste, gdyż według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko kontroluje ciśnienie w oponach. Informacje o wymaganym poziomie ciśnienia w ogumieniu dostarcza producent samochodu w jego instrukcji obsługi. Często można też znaleźć nalepkę na środkowym słupku pojazdu, w schowku, bądź na klapce wlewu paliwa. Wartość ciśnienia uzależniona jest od obciążenia auta, co warto wziąć pod uwagę, gdy wybieramy się na urlop z dużą ilością bagażu. Nie zapominajmy też o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym.

Ciśnienie opon to kluczowy czynnik decydujący o przyczepności samochodu. Niewielka różnica może wpłynąć na wydłużenie drogi hamowania. Artur Posłuszny

 

Nieodpowiednie ciśnienie wpływa także negatywnie na spalanie, poziom hałasu oraz czas eksploatacji gumy i może prowadzić do jej pęknięcia. Warto pamiętać, że przy zbyt niskim ciśnieniu bieżnik opony zużywa się najszybciej na krawędziach. Co istotne, niższa temperatura powietrza powoduje niższe ciśnienie w kole. Na każde 10 stopni Celsjusza spadek wynosi ok. 0,1 bara. W przypadku największych mrozów ciśnienie w oponach obniży się nawet o 20 proc. poniżej prawidłowej wartości.

Kontrola bieżnika i stanu opon

Oprócz ciśnienia należy również zwrócić uwagę na wszelkie przetarcia lub pęknięcia oraz skontrolować bieżnik. Wybrzuszenia i zmiany w strukturze opony mogą świadczyć o poważniejszych, wewnętrznych uszkodzeniach powstałych np. na skutek najechania na dziurę w jezdni. Opony z takimi uszkodzeniami należy wymienić, gdyż mogą one pęknąć podczas podróży. Kontrola bieżnika jest niezwykle prosta i możemy wykonać ją sami. Biorąc pod uwagę, że minimalna głębokość bieżnika według polskiego prawa wynosi 1,6 mm, do kontroli wystarczy nam dwuzłotowa moneta. Po włożeniu jej do rowka bieżnika zewnętrzny złoty brzeg monety powinien pozostać niewidoczny. Opona mająca płytszy bieżnik nie nadaje się do użytku, a samochód stanowi wówczas realne zagrożenie na drodze.

Producenci ogumienia mają własne rekomendacje dotyczące wysokości bieżnika. Yokohama zaleca, aby jego minimalna wysokość w oponie zimowej nie była niższa niż 4 mm. Przy tej granicznej wartości opona zachowuje swoje właściwości, np. efektywnie odprowadza wodę, co decyduje o bezpieczeństwie na drodze. Artur Posłuszny

Nie dla aquaplanningu

Gdy jezdnie są mokre od deszczu, topniejącego śniegu czy lodu i błota pośniegowego, rośnie ryzyko aquaplanningu. Zjawisko to polega na wytworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać i gwałtownie traci przyczepność, a kierowca ma trudność z opanowaniem go. Dokładnie sprawdzone zimowe ogumienie, o prawidłowym ciśnieniu oraz odpowiedniej wysokości bieżnika jest, obok dostosowanej do warunków prędkości jazdy, bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu. Daje to kierowcy większą pewność zachowania odpowiednich parametrów opony podczas niebezpiecznych sytuacji, które mogą się pojawić podczas podroży.

Na wszelki wypadek

Gdy wyjeżdżamy w góry, trudno jest przewidzieć jakie warunki atmosferyczne zastaniemy na miejscu. Może okazać się, że gwałtowne śnieżyce na tyle utrudnią poruszanie się po ośnieżonych górskich drogach, że wprowadzony zostanie obowiązek jazdy na łańcuchach poprzez rozstawienie odpowiednich znaków drogowych. Nieprzestrzeganie znaków grozi otrzymaniem mandatu i punktów karnych. Dlatego łańcuchy warto mieć ze sobą. Zgodnie z przepisami, kierowcy są zobowiązani do montażu łańcuchów wyłącznie na koła napędowe.

 

Źródło: Yokohama

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl