W ramach akcji "Autostrada do elektromobilności" członkowie EV Klub Polska zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami AmberOne A1 i A4 Katowice-Kraków.
Darmowe parkowanie w płatnych strefach i możliwość jazdy po buspasie to nie wszystkie przywileje kierowców pojazdów elektrycznych w Polsce. Od 18 czerwca br., dzięki kampanii elektormobilni.pl, użytkownicy pojazdów zasilanych wyłącznie prądem, należący do EV Klub Polska, będą mogli także za darmo korzystać z płatnych odcinków autostrad A1 i A4.
Rozwój rynku samochodów elektrycznych wymaga systematycznego wsparcia. Równolegle do ustawowych przywilejów, a także narzędzi w postaci dopłat bezpośrednich czy ulg fiskalnych, potrzebne są inicjatywy popularyzujące elektromobilność, najlepiej oznaczające konkretne korzyści dla użytkowników. Taki cel stawiamy przed Klubem i realizowanymi przez nas inicjatywami.
Łukasz Lewandowski
koordynator EV Klub Polska, organizator akcji "Autostrada do elektromobilności"
Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom kierowców pojazdów elektrycznych, którzy świadomie, w trosce o klimat, wybierają zeroemisyjne środki transportu. Ich pasja i oddanie sprawie zostało w tym projekcie docenione. Korzyść odniesiemy jednak wszyscy, bo wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Szacujemy, że akcja przyczyni się do zmniejszenia emisji tysięcy ton CO2 do atmosfery.
Miłosz Kurzawski
członek zarządu Autopay Mobility
Gdzie nie zapłacisz?
Osoby zarejestrowane w EV Klubu Polska i użytkujące samochody całkowicie elektryczne będą zwolnione z opłat za przejazdy odcinkami autostrad, które są objęte system wideo-tollingu. Mowa o odcinku Gdańsk – Toruń autostrady AmberOne A1 (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz odcinku Katowice – Kraków autostrady A4 (węzeł Murckowska – węzeł Balice), liczących w sumie 276 km. Oznacza to wymierne oszczędności.
Trasa nad morze, tam i z powrotem, pozwoli zaoszczędzić 60 zł, a trasa autostradą A4 niemal 50 zł. Projekt ma pilotażowy charakter i początkowo potrwa od 18 czerwca do 18 października br. Po tym czasie zostaną wykonane analizy, w tym ekonomiczne i środowiskowe projektu, wyciągnięte wnioski oraz przedstawione rekomendacje w zakresie kontynuowania akcji.
Wystarczy się zarejestrować
Zwolniony z opłat może zostać każdy, kto posiada lub użytkuje samochód w pełni elektryczny, w rozumieniu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (BEV, ang. battery electric vehicles). Wystarczy zarejestrować się w EV Klub Polska, a następnie w panelu klubowicza wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po pozytywnej weryfikacji klubowicze otrzymają specjalnie wygenerowany link, dzięki któremu zarejestrują się lub zalogują w aplikacji Autopay. Po zalogowaniu w aplikacji wystarczy tylko uzupełnić dane pojazdu i cieszyć się darmowymi przejazdami wybranymi odcinkami Autostrad A1 i A4.
Jeszcze więcej korzyści
Darmowe przejazdy autostradami to nie jedyny benefit związany z przystąpieniem od EV Klub Polska.
Klubowicze mają do dyspozycji także rabaty (5, 7 i 10%) na ładowanie aut elektrycznych w ramach największej sieci stacji ładowania w Polsce (GreenWay). Stopniowo będą także wprowadzane dodatkowe benefity, m.in. atrakcyjne formy finansowania EV i ubezpieczenia, rabaty na zakup i instalację domowych stacji ładowania, a w przyszłości także zniżki na usługi hotelarskie i gastronomiczne, dostęp do dedykowanych ofert w ramach internetowego katalogu produktów oraz pełne wsparcie prawne i techniczne.
Łukasz Lewandowski
EV Klub Polska jest jednym z współzałożycieli Global EV Drivers Alliance, organizacji zrzeszającej kluby użytkowników EV z całego świata, m.in. z USA, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii i Szkocji.
Czy to się sprawdzi?
Transport generuje około 25–30% rocznego udziału całkowitej emisji CO2 w UE. Projekty związane z elektromobilnością dążą do znaczącego ograniczenia śladu węglowego tego sektora.
Choć problem smogu, wynikający z nadmiernej emisji, widać głównie w miastach, to dotyczy on także autostrad. W naszym systemie zarejestrowanych jest pół miliona pojazdów, które generują tysiące ton CO2. Akcja ma zmniejszyć emisję z przejazdów autostradami i pokazać, że EV to nie tylko rozwiązanie miejskie, ale także w trasę, mając do dyspozycji stale rosnące zasięgi. Promocja tego środka transportu to podstawa w walce o klimat.
Miłosz Kurzawski
Projekt „Autostrada do elektromobilności” nawiązuje do podobnych rozwiązań w UE. Przykładem są Czechy, gdzie od stycznia 2020 roku pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) o poziomie emisji do 50 gramów CO2 na kilometr, są zwolnione z opłat za korzystanie z autostrad. Takie ułatwienie dla kierowców ma przełożenie na wzrost zainteresowania elektromobilnością. Te same intencje przyświecają organizatorom polskiej akcji.
Razem dla elektromobilności
Akcja „Autostrada do elektromobilności” jest realizowana we współpracy z Autopay w ramach kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK). To pierwsza w Polsce, tej skali kampania społeczna wspierającą rozwój rynku samochodów elektrycznych.
Partnerami strategicznymi kampanii są: ABB, Audi, Mercedes-Benz, BMW, MINI, Enelion, Hyundai, NEXITY, PKN ORLEN, Porsche, SEAT, Skoda, Smart, Toyota, Volkswagen, VW Samochody Dostawcze. Do partnerów branżowych należą: Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Przedsięwzięcie posiada patronat honorowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Elektromobilność w liczbach
Na podstawie Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, pod koniec maja 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 12 975 szt. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Jak wynika z danych PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów).
Źródło: PSPA
Autor
Adrian Januszkiewicz