Atradius: wzrośnie niewypłacalność branży motoryzacyjnej w Polsce | MOTOFAKTOR

Atradius: wzrośnie niewypłacalność branży motoryzacyjnej w Polsce

Według analityków Atradiusa liczba niewypłacalności w polskim przemyśle motoryzacyjnym wzrośnie o 3% w ciągu najbliższego roku.

Według OICA (Międzynarodowa Organizacja Producentów Pojazdów Samochodowych) produkcja motoryzacyjna w Polsce spadła w 2018 o 4,4% rok do roku. Spadek utrzymał się również w 2019 roku, w pierwszym kwartale było to 3,5%. Dodatkowo na negatywną sytuację sektora w Polsce wpływa globalne niepewności gospodarcze, związane m.in. z Brexitem oraz napięciami handlowymi pomiędzy USA a Chinami.

Wysoka konkurencyjność i niski poziom marż zagraża branży w Polsce

Problemem branży motoryzacyjnej w Polsce jest również wysoka konkurencyjność, której efektem są wojny cenowe oraz presja konsolidacyjna, szczególnie widoczna w segmencie dystrybucji części samochodowych i dealerów samochodowych. Dodatkowo, sektor boryka się z niskim poziomem marż, który spada systematycznie od 2015 roku.

Presja cenowa oraz wzrost kosztów towarów niezbędnych do produkcji, będą powodem dalszego spadku marż w branży motoryzacyjnej w Polsce w najbliższych miesiącach. Dodatkowo na niski poziom marż wpłyną wydatki na badania związane z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych oraz konieczność dostosowania do rygorystycznych wymagań dotyczących emisji spalin.

dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka w Atradius - Arkadiusz Taraszkiewicz

Opóźnienia w płatnościach i wzrost niewypłacalności

Czas płatności w sektorze motoryzacyjnym wynosi około 115 dni w segmencie produkcji części i akcesoriów samochodowych oraz około 75 dni w podsektorze dystrybucji. Jak zauważa Arkadiusz Taraszkiewicz, Atradius w ciągu ostatnich 18 miesięcy odnotował znaczny wzrost liczby powiadomień o braku płatności i roszczeń z tytułu ubezpieczenia kredytu.

Biorąc pod uwagę obecne problemy: zmniejszenie produkcji w kraju i UE, niepewność związaną z Brexitem i wojnami handlowymi, dostosowania technologiczne związane z redukcją emisji paliw i przejściem na pojazdy elektryczne, oczekujemy dalszego wzrostu opóźnień w płatnościach. Efektem będzie wzrost niewypłacalności w branży motoryzacyjnej w Polsce o około 3 proc. w ciągu najbliższych 12 miesięcy, głównie w przypadku dealerów samochodowych, dystrybutorów części oraz dostawców poziomu 2.

- Arkadiusz Taraszkiewicz

Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej

Według analityków Atradius w ciągu najbliższych pięciu lat właśnie wyścig technologiczny oraz ograniczenia związane z trendem zmniejszania emisji spalin doprowadzą do globalnego wzrostu ryzyka kredytowego w branży motoryzacyjnej na całym świecie. Szczególnie dotyczyć będzie to podmiotów strukturalnie słabszych, mniejszych, co z kolei z pewnością przełoży się na wzrost liczby opóźnień w płatnościach i w efekcie upadłości.

 

Pełną wersję raportu Market Monitor można znaleźć tutaj.

 

Źródło: Atradius

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).