Amortyzatory Bilstein wynoszą Jeepa Wranglera na jeszcze wyższy poziom

person Redakcja 31/01/2019

Amortyzatory Bilstein serii Performance poza samochodami osobowymi i dostawczymi mogą być też wykorzystywane w pojazdach terenowych.

Jeep Wrangler, wywodzący się z legendarnego Willysa, to synonim samochodu terenowego. Już od pierwszej kreski projektowany jest z myślą o jeździe po niestabilnym podłożu i pokonywaniu ekstremalnych przeszkód, w tym brodzeniu w wodzie czy wspinaniu się pod niemal pionowe nasypy. Wydawać by się mogło, że przy takich założeniach osiągnięto w jego konstrukcji maksimum możliwości. A jednak są kierowcy, którzy szukają jeszcze większej porcji wrażeń podczas wypraw na bezdroża. W dużej mierze ułatwia to odpowiednie zestrojenie zawieszenia.

Wrangler JK to trzecia generacja tego modelu, który jako Unlimited zadebiutował w nadwoziu czterodrzwiowym. Jest to więc wersja długa, dlatego dla zwiększenia kąta natarcia i zejścia warto podnieść o kilka centymetrów prześwit, w tym przypadku około pięciu centymetrów. Konwersja jest o tyle prostsza, że w serii JK zawieszenie oparto już na sprężynach i amortyzatorach, wystarczy więc wymienić oba te elementy. Mój wybór nieprzypadkowo padł na rozwiązania oferowane przez Bilstein, bo cieszą się one dużą popularnością wśród miłośników off-roadu na całym świecie. Grzegorz Surowiec właściciel modyfikowanego Jeepa Wranglera, redaktor naczelny miesięcznika OFF-ROAD.PL

 

Do modyfikowanego Jeepa wybrano amortyzatory Bilstein B8 z serii 5160. Są to konstrukcje opracowane z myślą o cięższych warunkach eksploatacyjnych, z jakimi mogą się mierzyć SUV-y, pick-upy czy terenówki. Amortyzatory z tej serii składają się z dwóch elementów. Do jednorurowego amortyzatora gazowego dołączony jest drugi zbiornik. To rozwiązanie umożliwia uzyskanie większego skoku, zmniejsza masę nieresorowaną, oraz zapewnia lepsze rozproszenie ciepła powstające podczas intensywnej jazdy po nierównościach bądź z większym obciążeniem. Dodatkowo fabryczne sprężyny zostały wymienione na produkty australijskiej firmy Old Man Emu.

W rezultacie otrzymano wyższy o 10 centymetrów prześwit. To więcej niż zakładano, ale też docelowa modyfikacja obejmie wymianę obu zderzaków na stalowe, a z przodu znajdzie się jeszcze wyciągarka. Dlatego po zakończeniu prac zawieszenie będzie wyższe „tylko” o 5 centymetrów. Jeep osadzony został na oponach terenowych w rozmiarze 285/70 R17.

Jeep dopuszcza wiele modyfikacji w swoich modelach. Znając oczekiwania naszych klientów weryfikujemy je z tymi danymi i dobieramy odpowiednie rozwiązania. W przypadku podnoszenia zawieszenia , a więc i skoku koła, może się to wiązać z koniecznością wymiany na dłuższe końcówek drążków czy przewodów hamulcowych. Tutaj dodatkowej korekcie uległy mocowania dolnych wahaczy przedniej osi i obniżenie drążka Panharda z tyłu. Wojciech Walczyński doradca serwisowy z Sobiesław Zasada Automotive, dealera marki Jeep w Krakowie

 

Amortyzatory Bilstein dostarczane są w wysokiej jakości opakowaniach kartonowych, które chronią je przed uszkodzeniami w trakcie transportu. W przypadku referencji przeznaczonych do off-roadu ma to dodatkowe znaczenie, bo ich produkcja odbywa się w USA, w Kalifornii. Do Europy, z uwagi na bezpieczeństwo, transportowane są drogą morską. Aby skrócić czas dostawy, Bilstein otworzył niedawno dla nich magazyn centralny w Niemczech.

W opakowaniu każdego amortyzatora Bilstein znalazły się niezbędne elementy montażowe, jak cybanty, podkładki dystansujące oraz śruby i nakrętki. Jest też szczegółowa instrukcja uzupełniona zdjęciami.

Dla osoby postronnej może to być zaskoczeniem, ale w samochodach terenowych i niektórych dostawczych montowany jest piąty amortyzator - stabilizator skrętu. Wspomaga on układ kierowniczy, amortyzuje uderzenia pochodzące od dużych terenowych kół i ułatwia utrzymanie prostego kierunku jazdy. W przypadku tego Jeepa też wybraliśmy produkt z oferty Bilstein. Zakończeniem każdej wymiany amortyzatora powinno być ustawienie zbieżności kół. W tym przypadku wszystkie czynności zajęły mechanikowi cztery godziny nieprzerwanej pracy. Andrzej Wojciech Buczek doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce

 

Źródło: Bilstein

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl