Alternator i rozrusznik w pojazdach hybrydowych | MOTOFAKTOR

Alternator i rozrusznik w pojazdach hybrydowych

person Redakcja 10/06/2020

Czy w aspekcie silników hybrydowych możemy jeszcze mówić o alternatorach i rozrusznikach w charakterze, jaki znaliśmy z poprzednich generacji silników?

Motoryzacja rozwija się bardzo dynamicznie, zarówno z punktu widzenia użytkowników pojazdów osobowych, jak i użytkowych, czy też mechaników, którzy muszą poszerzać wiedzę i inwestować w wyposażenie warsztatów, aby móc obsługiwać coraz większą liczbę samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym.

 

Wybór pojazdów hybrydowych jest bardzo duży. Od tych mniej zaawansowanych, po bardziej skomplikowane technicznie, w których to użytkownik decyduje jaki napęd wybiera, elektryczny czy spalinowy. Zmienia się także funkcjonowanie alternatora i rozrusznika w takim silniku.

Hybrydy mikro, łagodne i pełne

Możemy wyróżnić kilka pojazdów hybrydowych pod względem „zaawansowania”:

 

  • Mikro hybrydy (ang. Micro Hybrid)- silnik elektryczny działa jak rozrusznik lub alternator, nie napędza bezpośrednio samochodu,
  • Łagodne Hybrydy (ang. Mild Hybrid) – silnik elektryczny wspomaga spalinowy, np. w czasie procesu przyspieszania,
  • Pełne Hybrydy (ang. Full Hybrid) – silnik elektryczny wspomaga motor, może jednak także samodzielnie wprawiać w ruch auto.

Hybrydy szeregowe, równoległe i mieszane

Ze względu na połączenie ze sobą jednostki spalinowej i elektrycznej, wyróżniamy hybrydy:

 

  • szeregowe – silnik spalinowy ma niewielką moc i jego zadaniem jest wyłącznie wspieranie generatora (czyli właśnie połączonego alternatora z rozrusznikiem),
  • równoległe – silnik elektryczny pomaga spalinowemu. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami. Układ może mieć jedno lub dwa sprzęgła i rozdzielone osie,
  • mieszane – połączenie powyższych napędów.

Układ rozrusznik-alternator

Pojazdy hybrydowe posiadają zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator - ISA). Do ich funkcji należy m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), realizacja roli systemu START/STOP czy wspomaganie pracy silnika głównego przy ruszaniu, zwiększaniu mocy i przyśpieszaniu. Układ ten pozwala także na zasilenie dodatkowych urządzeń jak elektryczne wspomaganie kierownicy i klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN czy BSS. Leszek Moritz Inżynier Produkcji w AS-PL Sp. z o.o.

 

Zastosowanie napędów hybrydowych pokazuje, jak daleko technologicznie zaszliśmy i jak niewiele potrzeba, aby jednostki spalinowe zostały całkowicie zastąpione elektrycznymi. W tej kwestii ważne będzie na pewno zwiększenie ilości magazynowanej energii (kwestia ogniw) czy szybkości ładowania.

 

Nie bez znaczenia jest także infrastruktura bogata w źródła prądu ze swobodnym dostępem. Można przewidywać, że zmieni się zastosowanie zintegrowanego układu rozrusznik-alternator lub zostanie on zastąpiony nowocześniejszym systemem, który zupełnie zrezygnuje ze znanych nam do tej pory napędów.

 

Źródło: AS-PL

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).