Aktywne spojlery w zderzakach Hyundaia i Kii | MOTOFAKTOR

Aktywne spojlery w zderzakach Hyundaia i Kii

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały technologię „Active Air Skirt” (AAS) minimalizującą opór aerodynamiczny ich pojazdów elektrycznych (EV).

  • Technologia AAS (Active Air Skirt) ma regulować turbulencje powstające podczas jazdy z dużą prędkością, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu
  • Zamontowane pod zderzakiem, przy przednich kołach, spojlery systemu AAS są ukryte podczas normalnej pracy, ale wysuwają się przy prędkościach powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy niż opór powietrza i są ponownie chowane przy prędkości 70 km/h
  • Biorąc pod uwagę specyfikę platformy E-GMP, nowy system umieszcza się tak, aby spojlery zasłaniały jedynie część koła
  • Aerodynamiczne udoskonalenia technologii mają zwiększać siłę docisku, co poprawi przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach
  • Bazując na testach systemu AAS w modelu Genesis GV60, oczekuje się zmniejszenia współczynnika oporu powietrza o 2,8%, a co za tym idzie, zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

AAS to technologia kontrolująca przepływ powietrza przedostającego się przez dolną część zderzaka i skutecznie kontrolująca turbulencje powstające wokół przednich kół, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu.

W erze samochodów elektrycznych, rywalizacja w zapewnianiu lepszego zasięgu na jednym ładowaniu stała się zacięta, przez co powiązanie pojazdów i aerodynamiki jest dziś jeszcze ważniejsze. Co więcej, właściwości aerodynamiczne mają znaczący wpływ nie tylko na osiągi, ale również na stabilność jazdy i hałas powodowany przez powietrze opływające nadwozie.

W odpowiedzi, producenci poszukują różnych sposobów na zmniejszenie współczynnika oporu (Cd), czyli oporu powietrza działającego w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdu.

Spojlery systemu AAS montowane są poniżej przedniego zderzaka, między kołami i podczas normalnej eksploatacji są ukryte. Wysuwają się one przy prędkości powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia i chowane są ponownie przy prędkości 70 km/h. Powodem różnic w prędkościach, przy których system się aktywuje i dezaktywuje, jest zapobieganie jego częstej pracy w danych zakresach prędkości.

Ponadto powód, dla którego AAS obejmuje tylko część opon, a nie całkowicie je zakrywa, jest związany z charakterystyką platformy E-GMP Grupy Hyundai Motor dla pojazdów elektrycznych. Zakrycie tylko części opony jest skuteczniejsze w poprawie właściwości aerodynamicznych, ponieważ podłoga w samochodach z taką platformą jest zupełnie płaska. Działanie systemu ma również na celu zwiększenie siły docisku, poprawiając w ten sposób przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach.

AAS może także działać przy prędkościach powyżej 200 km/h. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu materiału gumowego w dolnej części spojlerów, który zmniejsza ryzyko rozpryskiwania się przedmiotów zewnętrznych i uszkodzeń systemu podczas jazdy z dużą prędkością, co ma zapewniać trwałość systemu.

Hyundai Motor i Kia ogłosiły, że przetestowały system AAS w modelu Genesis GV60, co pozwoliło zmniejszyć współczynnik oporu (Cd) o 0,008, a opór powierza o 2,8%. Jest to wartość, przy której można spodziewać się dodatkowej poprawy zasięgu o około 6 km.

Hyundai Motor i Kia złożyły wnioski o powiązane patenty w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych oraz rozważą masową produkcję AAS, po przeprowadzeniu testów trwałości i wydajności.

„Oczekuje się, że technologia ta będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych” – mówi Sun Hyung Cho, Wiceprezes i szef grupy ds. rozwoju mobilności nadwozia w Hyundai Motor Group.

W międzyczasie Hyundai Motor i Kia stosują w swoich pojazdach różne technologie, takie jak tylne spojlery, aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne, reduktory odstępu między kołami i separatory, aby zapewnić konkurencyjny współczynnik oporu powietrza. Hyundai IONIQ 6, w którym zastosowano takie technologie, osiągnął wiodący na świecie współczynnik Cd wynoszący 0,21.

Źródło: Hyundai

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).