ABC łożysk w samochodach

person Redakcja 14/01/2019

Gdzie w samochodach występują łożyska i jak rozpoznać ich awarię?

Rozróżniamy kilka zasadniczych rodzajów łożysk, spośród których należy wyodrębnić łożyska toczne (np. kulkowe), które mogą mieć jeden lub dwa rzędy. Te z kolei mogą być pochylone lub wzdłużne. Bardzo popularne są również łożyska stożkowe, występujące w kilku wariantach. Ostatnią grupą są rzadziej stosowane łożyska igiełkowe lub walcowe. W przypadku łożysk umieszczonych w silniku zazwyczaj projektuje się je tak, by starczyły na cały okres użytkowania samochodu. Niemal w każdym przypadku, niezależnie od sposobu łożyskowania, usterka daje o sobie znać z wyprzedzeniem, dlatego warto umieć ją rozpoznać.

 

Jednym z najczęściej kojarzonych obszarów występowania łożysk są koła, a konkretnie nierozbieralne moduły, w skład których wchodzi łożysko, piasta oraz czujnik ABS. Montowane są tam zazwyczaj łożyska kulkowe, w których producent określa napięcie wstępne. Kolejnym miejscem występowania łożysk jest silnik. Jedno z nich znajduje się przy wale głównym. W rozrządzie natomiast występują łożyska ślizgowe. Wyjątkiem mogą być np. układy rozrządu w BMW, wyposażone w popychacze rolkowe, wykorzystujące łożyska igiełkowe, a czasem kulkowe. Łożysk tych jako oddzielnych elementów, nie da się wymienić (sytuacja podoba jak w przypadku modułu łożyska z piastą). Łożyska znajdują się także na korbowodach. Ich rodzaj zależny jest od typu silnika – w tradycyjnych silnikach czterosuwowych montowane są zazwyczaj łożyska ślizgowe.

Bardzo dużo łożysk możemy odnaleźć także w skrzyni biegów oraz układzie napędowym samochodu. „Szumiące” łożysko w skrzyni to dosyć częsty objaw w wyeksploatowanych samochodach dostawczych. Hałas ten narasta wraz ze wzrostem prędkości obrotowej i nie musi być słyszalny na każdym biegu, a jedynie na konkretnym przełożeniu. Popularne jest również łożysko oporowe sprzęgła, będące połączeniem wzdłużnego i skośnego. Dawniej proces odłączenia silnika i skrzyni realizowany był za pomocą linki oraz tzw. „łapy sprzęgła”, których rozwinięciem jest układ hydrauliczny (wysprzęglik). W najnowszych pojazdach coraz częściej stosuje się wysprzęglik centralny, czyli siłownik hydrauliczny zintegrowany z łożyskiem oporowym. Objawem jego awarii będzie przede wszystkim głośna praca, a w niektórych przypadkach trudności ze zmianą biegów. Niepoprawna diagnoza pogłębi ten problem i może doprowadzić do przedwczesnego zużycia innych podzespołów. Tomasz Ochman SKF

Łożyska możemy odnaleźć także w półosiach napędowych (dawniej toczne, dziś ślizgowe) oraz w podzespołach odpowiedzialnych za przekazywanie napędu. Przy wałku atakującym oraz w przegubach znajdują się łożyska stożkowe lub (nieco rzadziej) igiełkowe. Równie ważnym obszarem jest zawieszenie (np. amortyzatory) oraz układ kierowniczy, w których znajduje się kilkanaście różnych łożysk. Gdy zaglądamy pod maskę, należy wspomnieć o kulkowym łożysku alternatora. Niesprawne łożysko (koło pasowe) może być następstwem zbyt dużych obciążeń, jakie działają na alternator, nieumiejętnego montażu paska wielorowkowego lub uszkodzeń mechanicznych.

Najłatwiej zdiagnozować usterkę łożyska, do którego mamy stosunkowo łatwy dostęp – kół, zawieszenia, alternatora. Dużo więcej zachodu jest z tymi, które są ukryte, czyli łożyskami silnika, układu napędowego czy skrzyni biegów. Sposób jazdy i szeroko pojęty stan techniczny auta to decydujące czynniki, które mogą spowodować przedwczesne zużycie łożysk, niezależnie od ich rodzaju. Gdy łożysko kwalifikuje się do wymiany ze względu na naturalne zużycie lub uszkodzenie, występują dwa podstawowe objawy – jego luz lub głośna praca. Poprawna diagnostyka jest kluczowa przede wszystkim po to, aby wykluczyć niesprawność innych, pobocznych elementów, co naturalnie przekłada się na oszczędność czasu i pracy. Tomasz Ochman

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl