40 lat Lamborghini Jalpa | MOTOFAKTOR

40 lat Lamborghini Jalpa

person Adrian Januszkiewicz 27/11/2021

W tym roku Lamborghini świętuje 40. rocznicę Jalpy, modelu zaprezentowanego po raz pierwszy  w marcu 1981 roku.

Jalpa jest ostatnim rozwinięciem projektu Urraco i Silhouette, zachowującym ogólną architekturę, ale wyposażonym w większy, 3,5-litrowy silnik. Nadwozie typu targa w “baby Lambo”, zostało zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa z Carrozzeria Bertone, dyrektora ds. stylu Carrozzeria Bertone, przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini. Nazwa modelu pochodzi od słynnej rasy walczących byków. Jak powszechnie wiadomo, Ferrucio Lamborghini lubował się w walkach tych zwierząt, był także zodiakalnym bykiem, dlatego większość nazw modeli Lamborghini jest nimi inspirowana.

Następca modelu Silhouette

Prototyp Jalpy zaprezentowany w Genewie ma wyjątkową historię. Bazuje na modelu Silhouette, który został wyprodukowany w nakładzie 1 sztuki i nigdy nie został sprzedany. Wrócił do fabryki i posłużył jako podstawa dla opracowania nowego modelu. Jalpa zaprezentowana w Genewie w 1981 roku jest łatwo rozpoznawalna dzięki specjalnemu metalicznemu kolorowi brązu. Ma także kilka unikalnych cech estetycznych, których nie zastosowano w samochodzie produkcyjnym. Jalpa, która weszła do produkcji w 1982 roku, otrzymała od inżynierów stalową karoserię, czarne zderzaki i wloty powietrza do silnika, a także poziome tylne lampy i 16-calowe aluminiowe felgi, zaczerpnięte bezpośrednio z prototypu Atona.

 

Wnętrze Jalpy zostało luksusowo wykończone dzięki wykorzystaniu skóry i wykładzin. Otwierany dach, zaprojektowany w sposób ułatwiający demontaż i ponowny montaż, można było ukryć w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

Ewolucja silnika

Najważniejszą innowacją techniczną w Jalpie jest ewolucja 90-stopniowego silnika V8, wykonanego w całości z aluminium, z czterema sterowanymi łańcuchowo górnymi wałkami rozrządu, oryginalnie zainstalowanego w Urraco i Silhouette. Dzięki powiększonemu otworowi 3,5-litrowy (3485 cm3) silnik napędzany czterema podwójnymi gaźnikami Weber 42-DCNF o stopniu sprężania 9,2:1, osiąga maksymalną moc 255 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy równy 313 Nm przy 3500 obr./min. Dzięki temu prędkość maksymalna modelu wynosi 248 km/h.

 

W licznych testach drogowych, które ukazały się w czasach świetności Jalpy w specjalistycznych czasopismach, eksperci entuzjastycznie opisywali jego proste i bezkompromisowe prowadzenie na drodze.

Zaledwie 420 egzemplarzy w ciągu 8 lat

W czasie Salonu Samochodowego w Genewie w 1984 roku zaprezentowano drugą serię Jalpy z pewnymi modyfikacjami estetycznymi, takimi jak zderzaki i wloty powietrza w tym samym kolorze co nadwozie, zaokrąglonymi tylnymi lampami i odnowionym wnętrzem. Komercyjne życie Jalpy zakończyło się w 1988 roku po wyprodukowaniu 420 egzemplarzy modelu. Był to ostatni sedan Lamborghini wyprodukowany z silnikiem V8 i historycznie jest ostatnim samochodem sportowym tej klasy, który ma tę szczególną pojemność skokową i charakterystyczne położenie silnika. Koncepcyjnie Jalpa jest bezpośrednim poprzednikiem Gallardo 2003, który miał stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów Lamborghini w historii.

 

Źródło: Lamborghini

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).