125 lat Škody | MOTOFAKTOR

125 lat Škody

person Adrian Januszkiewicz 29/05/2020

Na 125-letnią historię Škody składa się wiele legendarnych modeli, które na przestrzeni lat stały się ikonami i znacząco wpłynęły na sukces marki.

Ogromne znaczenie dla rozwoju firmy miały auta, które powstawały w pierwszych dekadach jej funkcjonowania, takie jak Laurin & Klement Voiturette A, Laurin & Klement/Škoda 110 czy flagowa Škoda Superb z 1934 roku. W jubileuszowej retrospektywie marka przedstawia kultowe samochody, które cieszą się uznaniem miłośników motoryzacji na całym świecie.

 

Po sukcesach rowerów Slavia i motocykli Laurin & Klement pierwszym samochodem powstałym w miejscowości Mladá Boleslav był L&K Voiturette A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Samochód charakteryzował się świetnymi właściwościami jezdnymi, zapewniał doskonałe prowadzenie i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Jego popularność sprawiła, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.

Laurin & Klement Voiturette A

Laurin & Klement S

Produkcja modelu Laurin & Klement w serii S trwała aż 14 lat. W tym czasie powstało aż 2000 egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S Laurin & Klement szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji “Doktor” lub “Dama” w stylu coupé lub w wersji użytkowej “Progress”.

Laurin & Klement S

Laurin & Klement/Škoda 110

W 1925 roku firma Laurin & Klement połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem Škoda. Model przejściowy Laurin & Klement/Škoda 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top.

 

Zasada “dwóch samochodów w jednym” mogła zostać wprowadzona dzięki oryginalnej modułowej konstrukcji z wyjmowaną tylną częścią, dzięki czemu samochód osobowy można było przekształcić w praktyczny dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Opcja ta sprawiała, że auto świetnie sprawdzało się w pracy, jak i podczas weekendowych rodzinnych wycieczek.

Laurin & Klement/Škoda 110

Škoda Superb

Nazwa Superb pochodzi od łacińskiego słowa “superbus”, które oznacza “wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy Superb Š 640 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55 KM).

 

Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów tego prestiżowego modelu: polityków, dyplomatów i biznesmenów. Jednym z nabywców była m.in.: słynna, innowacyjna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie, stosowane w pojazdach Škoda.

Škoda Superb

Škoda Popular Monte Carlo

W styczniu 1936 r. Škoda Popular zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w wymagającym rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała klientom limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym o nadwoziu typu roadster oraz coupé, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych Škoda Popular Monte Carlo zdobyła serca klientów elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.

Škoda Popular Monte Carlo

Powyższe modele stanowią jedynie część ikon Škody, ale dobrze obrazują one idee, jakie przyświecały twórcom marki. Budowano pojazdy nowoczesne, komfortowe i wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań. Škoda tworząc współczesne auta nieprzerwanie nawiązuje do tych idei. Trend ten można zauważyć na wielu płaszczyznach: designu, technologii, komfortowego wyposażenia, a także wprowadzania coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

 

Zgodne z duchem pionierskich lat jest też wejście marki w erę napędów hybrydowych i elektrycznych. Do końca 2022 r. Škoda zaprezentuje w sumie 10 częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych modeli sygnowanych znakiem iV.

 

Źródło: Škoda

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).