Zrównoważona droga przez zimę – Continental radzi | MOTOFAKTOR

Zrównoważona droga przez zimę - Continental radzi

person Redakcja 29/11/2022

Continental radzi jak jeździć ostrożnie oraz w jaki sposób dbać i przechowywać opony zimowe.

 

 

Temperatury spadają, wzrasta za to zużycie energii przez nasze samochody – zimą obciążenie elektryczne pojazdu zwiększa się. Ogrzewanie, podgrzewane fotele czy podgrzewane szyby powodują gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię. Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC oblicza, że zużycie energii na poziomie 100 watów zwiększa zużycie paliwa przez pojazd o 0,1 litra na 100 kilometrów. Elektryczna nagrzewnica może na tym odcinku spalić nawet dwa litry paliwa.

 

Opony podczas zimy również poddawane są większym obciążeniom niż w trakcie cieplejszych miesięcy. Układ lameli w bieżniku oraz skład gumy stosowanej w oponach zimowych dostosowane są do specyficznych warunków zewnętrznych panujących o tej porze roku, tak aby zapewnić niezbędne bezpieczeństwo na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach. Efektem ubocznym jest to, że opony zimowe wykazują wyższe opory toczenia, co wpływa na ich efektywność energetyczną.

 

Również szybciej się zużywają i po kilku sezonach trzeba je wymienić, gdy głębokość bieżnika nie jest już na wystarczającym poziomie. Jednak dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy i należytemu traktowaniu opon, kierowcy mogą zwiększyć okres ich użyteczności, a przede wszystkim mieć pewność, że podróże będą bezpieczne.

Ciśnienie i głębokość bieżnika: regularna kontrola to podstawa

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na ich trwałość. Nawet niewielki spadek poniżej poziomu rekomendowanego przez producenta może prowadzić do niepotrzebnie wysokich oporów toczenia, a tym samym do zwiększonego zużycia opony. Przykładowo, jeśli ciśnienie w oponie jest o 0,4 bara za niskie, spowoduje to skrócenie żywotności opony o 30%. Jednocześnie koszty paliwa wzrosną o 2%.

 

Paweł Skrobisz, szef działu technicznego w Continental Opony Polska Sp. z o.o.
Paweł Skrobisz, szef działu technicznego w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Kierowcy, którzy chcą oszczędnie korzystać z opon, powinni regularnie, przynajmniej raz na dwa tygodnie, sprawdzać ich ciśnienie i w razie potrzeby uzupełniać je zgodnie z wytycznymi producenta. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub przedniego pasażera albo na wewnętrznej stronie korka wlewu paliwa. Pamiętajmy również, że zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach to także negatywny wpływ na ich żywotność i właściwości jezdne pojazdu – mówi Paweł Skrobisz, szef działu technicznego w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

 

Głębokość bieżnika opon najlepiej sprawdzać w tym samym czasie, co ciśnienie powietrza. Minimalna głębokość bieżnika wymagana przez prawo w Europie to 1,6 milimetra, jednak dla maksymalnego bezpieczeństwa warto wymienić oponę znacznie wcześniej.

Jazda defensywna zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza zużycie opon

Sportowy styl jazdy, czyli mocne przyspieszanie, gwałtowne hamowanie i pokonywanie zakrętów z dużą prędkością, niezależnie od sezonu jest niebezpieczne, jak również ma negatywny wpływ na żywotność ogumienia. Prowadzenie w tak gwałtowny sposób powoduje znaczne zużycie bieżnika opony.

 

Gdy chcemy wydłużyć żywotność opon pamiętajmy o stałej kontroli sytuacji na drodze. Utrzymywanie odpowiedniego odstępu od pojazdu poprzedzającego, wcześniejsze zwalnianie przed skrzyżowaniem czy skrętem oraz możliwie jak najczęstsze hamowanie silnikiem, zamiast używania konwencjonalnego układu hamulcowego, to podstawowe elementy eko-drivingu i dbania o nasze ogumienie – wyjaśnia Skrobisz.

Dbaj o stan opon również, gdy nie są używane

Żywotność opon zimowych skraca nie tylko ich zbyt intensywne użytkowanie, ale także nieodpowiednie traktowanie w czasie, gdy nie są używane. Przykładowo, nieprawidłowe przechowywanie może prowadzić do deformacji i uszkodzeń gumy. Aby właściciele mogli długo cieszyć się swoimi oponami, powinni przechowywać je w wentylowanym pomieszczeniu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego.

 

Opony na felgach powinny być przechowywane w pozycji wiszącej na hakach lub składowane poziomo w stosach. Zapobiegnie to ich deformacji od własnego ciężaru. Jeśli opony są przechowywane luzem, bez obręczy, należy składować je pionowo oraz regularnie obracać, mniej więcej raz na cztery tygodnie. Zapobiegnie to deformacji opon i ewentualnych problemom w przyszłości – radzi Skrobisz.

 

Continental zaleca korzystanie z usług dealera lub specjalistycznego warsztatu, aby zapewnić profesjonalne przechowywanie opon. Przewaga takiego rozwiązania nad przechowywaniem w domowej piwnicy lub szopie polega na tym, że opony są nie tylko prawidłowo umiejscowione, ale także ubezpieczone, sprawdzane pod kątem uszkodzeń i odpowiednio wyważane. Wszystko to stwarza dla ogumienia idealne warunki, które zapewnią wiele sezonów bezpiecznej jazdy.

Właściwy czas na zmianę opon, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo i trwałość

Opony mogą zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa jedynie podczas sezonu, dla którego zostały zaprojektowane. Continental zaleca wymianę opon na letnie w okolicach Wielkanocy i na zimowe w październiku.

 

W ten sposób możemy czuć się w pełni bezpieczni korzystając z ogumienia przygotowanego na dane warunki pogodowe oraz mieść pewność, że temperatura otoczenia nie będzie miała szkodliwego wpływu na ogumienie. Opony zimowe w lecie, a opony letnie zimą zużywają się szybciej, bardziej nieregularnie oraz nie zapewniają optymalnych właściwości jezdnych – mówi Skrobisz.

 

Źródło: Continental

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).