Znamy już najlepszego mechanika samochodowego w Polsce | MOTOFAKTOR

Znamy już najlepszego mechanika samochodowego w Polsce

Jacek Bagiński z Kołobrzegu laureatem VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Mechanik Zawodowy.

Finały VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Mechanik Zawodowy odbyły się 30 marca podczas Poznań Motor Show 2019. Zdrowa, sportowa rywalizacja, pozytywna energia, zaangażowanie uczestników i organizatorów – tak można podsumować tegoroczne finały. W eliminacjach wzięło udział 219 zawodowych mechaników, a minimalna ilość punktów dających awans wyniosła 24 na 30. Wśród tegorocznych finalistów znalazło się 5 mechaników, którzy w minionym roku ukończyli start w Mistrzostwach na pozycjach w pierwszej dziesiątce. Ostatecznie do rywalizacji stanęło 25 zawodowych mechaników samochodowych, a „walka” o tytuł najlepszego z najlepszych tradycyjnie rozpoczęła się od testu, do którego pytania przygotowała Akademia Praktycznych Umiejętności. Po teście przyszedł czas na konkurencje praktyczne na stanowiskach partnerów VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników.

Konkurencja ZF Aftermarket

Zadanie dla mechaników zawodowych na stanowisku ZF Aftermarket dotyczyło skrzyni biegów do pojazdów ciężarowych. „Dla mechaników zawodowych przygotowaliśmy dość podchwytliwe zadanie z wykorzystaniem skrzyni biegów ZF AS Tronic. Jest to najpopularniejsza ze skrzyń automatycznych, jeśli chodzi o rynek aut komercyjnych. Mechanicy, którzy na co dzień zajmują się obsługą aut osobowych, musieli odpowiedzieć na sześć pytań. Uczestnicy mieli spore problemy, większość musiała zgadywać odpowiedzi na niektóre pytania. Różnice między budową skrzyni biegów w samochodzie osobowym i pojeździe ciężarowym są jednak dość duże. Z tego, co mówili nam mechanicy zawodowi, była to dla nich najtrudniejsza konkurencja. Pytania dotyczyły budowy skrzyni, rozmieszczenia czujników, czy hamulca hydraulicznego. Było kilku zawodników, którym udało się za tę konkurencję zdobyć punkty” – mówił Grzegorz Fedorowicz, Business Development Manager ZF Aftermarket.

Konkurencja febi bilstein

Konkurencja z układów zawieszenia – z takim zadaniem musieli sobie poradzić mechanicy zawodowi podczas finałowej rozgrywki w Poznaniu na stanowisku febi bilstein. „Zadanie polegało na montażu i demontażu tulei na modelu badawczym. Poziom uczestników jest wysoki, mamy tu elitę po wielokrotnych eliminacjach” – mówił Robert Mrozek z febi bilstein.

Konkurencja ExxonMobil

Na stanowisku ExxonMobil, producenta olejów syntetycznych Mobil 1, zawodnicy musieli sobie poradzić z doborem odpowiedniego oleju do modelu silnika. „Zadajemy pytania dotyczące doboru środków smarnych do poszczególnych modeli samochodów. Nasza oferta produktowa obejmuje różne oleje, w zależności od specyfikacji wymaganych przez producentów pojazdów. W niemal 90 proc. odpowiedzi są poprawne, ale niestety zdarzają się także błędne. Pamiętajmy jednak, że konkurs to sytuacja stresująca. Aby pomóc mechanikom w codziennej pracy w warsztacie, oferujemy bezpłatne narzędzie online ułatwiające dobór oleju” – mówiła Ewa Jeżewska, Field Marketing Advisor, Europe z ExxonMobil.

Konkurencja w "Garażu Dudy"

W “Garażu Dudy” zawodowi mechanicy musieli odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób przebiega regulacja siły hamowania w samochodzie wyczynowym z dwoma niezależnymi pompami hamulcowymi połączonych za pomocą tgz “BIAS BAR”. „Musimy sobie zdawać sprawę z tego, że ludzie, którzy tu trafiają, są już po wstępnych eliminacjach, czyli wybrana jest śmietanka. Zadania, które tutaj są, niezależnie od branży, czy jest to elektromobilność, zawodowy, młody mechanik, lakiernik czy mechanik maszyn rolniczych, to te zadania są naprawdę na dość wysokim poziomie. Wybierane są takie zadania, które pojawiają się często w codziennym życiu mechanika” – mówił Grzegorz Duda, ambasador konkursu, mechanik i mistrz rajdowy, znany z anteny TVN Turbo.

 

Zawodnicy mieli także okazję porozmawiać z 14-letnim Karolem Dudą, który może pochwalić się wieloma osiągnięciami w motorsporcie. Karol Duda w wieku 3 lat jeździł spalinowym quadem 125 cm3 bez ogranicznika mocy, a w wieku sześciu lat po raz pierwszy usiadł za kierownicą samochodu. Z kolei w wieku 7 lat Karol brał udział w zawodach kartingowych, jako 10-latek powrócił do sportu samochodowego na Citroenie Saxo, by w wieku 11 lat wygrać zawody Junior CUP. Rok później Karol Duda odbywał treningi na Volkswagenie Golfie Turbo 4×4, a w wieku 13 lat na samochodzie Seat Leon Super Racer 4×4 DM. W sezonie 2018 startował w cyklu zawodów Race Day Cup i zdobył dwa tytuły mistrzowskie – Mistrz Junior 2018 i Mistrz AWD 2018.

Konkurencja Grupy Topex

Grupa Topex, producent elektronarzędzi marki Graphite, przygotował dla mechaników zawodowych nie lada trudne i niespotykane dotąd zadanie. „Zawodowym mechanikom stawiamy wyżej poprzeczkę. Mają za zadanie przykręcić jedno koło do szafki narzędziowej, ale muszą to zrobić w pozycji leżącej, w utrudnionych warunkach – mają na głowie czapkę, która zasłania oczy, pozbawieni są jednego ze zmysłów, pracują z rękami uniesionymi w górze. Mimo to mają całkiem niezłe czasy” – mówił Karol Bieńczyk doradca techniczno – handlowy Grupy Topex.

Konkurencja Kolejowych Zakładów Łączności

„W tym roku przygotowaliśmy konkurencję, z którą młodzi mechanicy mieli już do czynienia w poprzedniej edycji, ale mimo to nadal część zespołów ma z nią problem. Chodzi o podłączenie auta elektrycznego do stacji ładowania z prądem przemiennym. Jest to stacja ecoMOTO już dostępna na rynku. Można z niej korzystać na wybranych dworcach PKP, zatem jest duża szansa, że wiedza zdobyta na mistrzostwach zostanie wykorzystana w praktyce” – mówił Krzysztof Wysocki, Dyrektor ds. Marketingu KZŁ.

Konkurencja Filtron

Filtron Polska przygotował dla zawodowych mechaników konkurencję polegającą na rozpoznawaniu poszczególnych typów filtrów.  „Wybraliśmy produkty, które kształtem są troszeczkę podchwytliwe. Największe problemy sprawiło rozpoznanie filtra mocznikowego oraz filtra cieczy chłodzącej” – wyjaśniał Krzysztof May z Filtron Polska.

Konkurencja John Deere

Podczas VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników mechanicy zawodowi musieli się także wykazać wiedzą dotyczącą maszyn rolniczych. Jedna z konkurencji dotyczyła rozpoznania komponentów w ciągniku marki John Deere.

Konkurencja Kramp

Z kolei na stanowisku firmy Kramp Polska na zawodowych mechaników czekało zadanie polegające na montażu pierścieni na tłok i tłoku w tuleję. „Rolnictwo jest prężnie rozwijającą się branżą, jeśli chodzi o mechanikę. Mechanik to nie tylko mechanik samochodowy, czy ciężarówki, ale też maszyn rolniczych, które dość często muszą być serwisowane. Jest bardzo duże zapotrzebowanie na takich mechaników” – mówiła Ewa Nowak Specjalista ds. Marketingu Kramp Polska.

Konkurencja Uni-Trol

Mechanik zawodowy musi sobie także radzić z wyważaniem kół ciężarowych. Taka konkurencja czekała na uczestników VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników na stanowisku firmy Uni-Trol.

Najlepszym mechanikiem zawodowym został Jacek Bagiński, z Kołobrzegu.

Największe problemy sprawiła mi konkurencja na stanowisku frmy ZF Aftermarket. Było to zadanie związane z pojazdami ciężarowymi, a to nie jest moja mocna strona. Jestem czterokrotnym mistrzem Polski w różnych konkursach dla mechaników samochodowych i przyznam, że wiedza, którą zdobywa się podczas takich wydarzeń bardzo przydaje się w codziennej pracy.

właściciel warsztatu samochodowego Automax - Jacek Bagiński

 

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Partnerami Mistrzostw są ExxonMobil – inicjator kategorii Młody Mechanik, ZF Aftermarket, Akademia Praktycznych Umiejętności, Polska Izba Motoryzacji, Akademia Kierowcy, Odeka, febi, FILTRON, Kolejowe Zakłady Łączności, Uni-Trol, Grupa Topex, Best-Pol oraz Yanosik. Z kolei kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych patronują firma Kramp, producent ciągników i maszyn rolniczych John Deere, największy w Polsce miesięcznik rolniczy TOP AGRAR oraz nowy magazyn rolniczy Profi.

 

FINAŁ – Mechanik Zawodowy:

1. Jacek Bagiński, Kołobrzeg
2. Sebastian Śliwka, Świnoujście
3. Dariusz Kobiela, Leźno
4. Łukasz Bogus, Kamieniec Ząbkowicki
5. Rafał Rosielewski, Koszalin
6. Michał Grześkiewicz, Olsztyn
7. Paweł Lis, Pionki
8. Paweł Smoliński, Szczecin
9. Karol Mróz, Lublin
10. Damian Wcisło, Osiny
11. Kamil Rakowski, Przegaliny Duże
12. Marcin Amerek, Pionki
13. Michał Gabryszewski, Dygowo
14. Dawid Kaniewski, Poznań
15. Mariusz Ostrowski, Bydgoszcz
16. Radosław Rospirski, Głowińsk
17. Marcin Zenowicz, Będzin
18. Dawid Morokiszka, Cieszyn
19. Patryk Mazurek, Gogolin
20. Lucjan Mejka, Kamień Pomorski
21. Damian Krawętkowski, Olsztyn
22. Dariusz Hainrych, Lublin
23. Grzegorz Janus, Skorzeszyce
24. Andrzej Poźniak, Gryfice
25. Mateusz Otręba, Goczałkowice-Zdrój

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).