Transakcja ta podkreśla znaczenie niedawno utworzonego przez firmę dywizji rozwiązań z zakresu podwozi, która generuje korzyści dla swoich klientów i umożliwia rozwój pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicle) dzięki rozwiązaniom typu by-wire. Obecnie ZF jest dostawcą wszystkich komponentów podwozia w każdym regionie świata, a umowa obejmuje planowaną produkcję seryjną technologii brake-by-wire wraz z najnowocześniejszym układem kierowniczym w jednej klasie pojazdów.
Wyposażony w elektromechaniczny układ hamulcowy i technologię „by-wire” w tylnych hamulcach, projekt będzie również obejmował zintegrowany układ sterowania hamulcami ZF i tradycyjne przednie zaciski, tworząc „hybrydowy” układ hamulcowy z przewodem i hydrauliką, który oferuje producentowi większą elastyczność. Ponadto zawarta umowa przewiduje wprowadzenie technologii układu kierowniczego z elektryczną przekładnią kierowniczą ZF z obiegiem kulowym. Ta najnowocześniejsza technologia hamowania w połączeniu z tradycyjnymi układami hamulcowymi i innowacyjnymi elementami układu kierowniczego dodatkowo umacnia pozycję ZF jako lidera branży w dostarczaniu klientom kompletnych rozwiązań w zakresie układów jezdnych.
„Jesteśmy dumni, że wiodąca technologia ZF w segmencie układów jezdnych zapewnia wymierną wartość dodaną dla naszych klientów. Naszym celem przy łączeniu systemów układu kierowniczego, hamulcowego, amortyzatorów i siłowników, a także odpowiedniego oprogramowania w jedną dywizję było stworzenie najbardziej kompleksowej oferty produktów i systemów Chassis Solutions na świecie. To zintegrowane centrum kompetencji pozwala nam oferować kompleksowe rozwiązania, które integrują zaawansowaną inżynierię, innowacyjną technologię i najnowocześniejsze rozwiązania, aby zapewnić niezrównane osiągi i bezpieczeństwo” – powiedział Peter Holdmann, członek zarządu ZF i szef dywizji ZF Chassis Solutions.
Dzięki hamulcowi elektromechanicznemu (EMB) jako kluczowemu elementowi technologii brake-by-wire, ZF tworzy fundamenty dla pojazdu definiowanego programowo, które doprowadzą do nowych funkcji i cech, z których wiele kładzie nacisk na bezpieczeństwo w równym stopniu, co na komfort jazdy. Jedną z takich funkcji badanych w ramach technologii by-wire jest zdolność pojazdu do autonomicznego hamowania i kierowania w sytuacji kolizji.
„To istotne osiągnięcie biznesowe pokazuje, że nasza strategia jest właściwa i skuteczna. Dzięki kompleksowemu portfolio produktów składającemu się ze sprzętu i oprogramowania z rozwiązaniami do sterowania ruchem pojazdów w dynamice pionowej, poprzecznej i wzdłużnej, dostarczamy klientom systemowe know-how z jednego źródła. W ten sposób aktywnie kształtujemy transformację w kierunku pojazdów definiowanych programowo”- powiedział Holdmann.
Układ EMB firmy ZF znajduje się w centrum „suchego” układu hamulcowego, w którym płyn hamulcowy nie jest już wymagany. Ciśnienie hamowania nie jest zatem generowane przez ciśnienie płynów w układzie hydraulicznym, ale przez silniki elektryczne. Sygnały hamowania z pedału hamulca do silnika elektrycznego są również przesyłane wyłącznie elektrycznie, dlatego używa się określenia „suchy hamulec”.
EMB płynnie współpracuje ze zintegrowanym układem hamulcowym (IBC), niepróżniowym, w pełni zintegrowanym układem elektrohydraulicznym zapewniającym najwyższą skuteczność hamowania w automatycznym hamowaniu awaryjnym, pełną rekuperację energii i nadmiarowe opcje awaryjne, aż do w pełni zautomatyzowanej jazdy w segmentach samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. „Hybrydowy” system składa się z układu elektrycznego na tylnej osi i hydraulicznego z przodu, z zaciskiem typu Colette firmy ZF, najczęściej montowanym zaciskiem pływającym na świecie. Jest on dostępny dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w wersji jedno- i dwutłoczkowej, dzięki czemu jest ekonomiczny i wydajny pod względem emisji CO₂, a także stanowi wysokowydajne rozwiązanie dla wszystkich układów napędowych, w tym pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Elektryczna przekładnia kierownicza RCB EPS (Recirculating Ball Steering Electric Power Steering) to zasilana elektrycznie przekładnia 48 V, która została zaprojektowana w celu zastąpienia obecnych zastosowań hydraulicznych. Umożliwia korzystanie z funkcji ADAS, a także poprawia wyczucie i wydajność układu kierowniczego. RCB EPS obsługuje funkcje ADAS do poziomu 2/2+ i może być dostosowany do wyższych poziomów AD. Jest to zintegrowana jednostka, która obniża koszty montażu pojazdu, jednocześnie zmniejszając emisję CO₂.
Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w opracowywaniu i produkcji układów hamulcowych oraz ponad trzem miliardom wyprodukowanych komponentów hamulcowych, ZF jest jednym z największych i najbardziej renomowanych dostawców na świecie. A po połączeniu działów „Active Safety Technology” i „Passenger Car Chassis Technology” w styczniu 2024 roku, powstała prawdziwa potęga w branży, oferująca najbardziej kompleksowe portfolio czysto elektronicznie sterowanych układów kierowniczych, hamulcowych i tłumiących dla pojazdów zdefiniowanych programowo, przyjmując wiodącą rolę w rozwoju i przemyśle nowoczesnych systemów podwozi.
„ZF, jako wiodący dostawca dla światowego sektora motoryzacyjnego, oferuje produkty z zakresu układów kierowniczych i hamulcowych, które każdego dnia zapewniają komfort i bezpieczeństwo jazdy w milionach pojazdów na całym świecie. ZF zajmuje wyjątkową pozycję na rynku dzięki szerokiej ofercie siłowników i funkcji łączących wszystkie trzy wymiary dynamiki pojazdu” – dodał Holdmann.
Źródło: ZF
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: