Znaczenie amortyzatorów w transporcie ciężkim | MOTOFAKTOR

Znaczenie amortyzatorów w transporcie ciężkim

Pojazdy użytkowe pracują w wyjątkowo trudnych warunkach, pokonując tysiące kilometrów z dużym obciążeniem, przy zmiennym ukształtowaniu dróg. Ich konstrukcja oraz zastosowane podzespoły muszą sprostać najwyższym wymaganiom w zakresie wytrzymałości i bezpieczeństwa. Kluczową rolę w tym systemie pełnią amortyzatory, czyli najważniejszy element zawieszenia, który odpowiada nie tylko za stabilność pojazdu i komfort jazdy, ale także za ochronę pozostałych komponentów oraz przewożonego ładunku.

– Komponenty samochodów użytkowych są znacznie bardziej zaawansowane w porównaniu do części implementowanych do aut osobowych. Pracują pod większymi obciążeniami, przy intensywnych wibracjach i w warunkach dużego zapylenia czy wilgotności. Dlatego muszą być wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na zużycie i korozję, a sam proces ich produkcji wymaga wyjątkowej precyzji i kontroli jakości. Od trwałości tych elementów zależy nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale też ciągłość pracy pojazdu, który często stanowi podstawowe narzędzie w codziennej działalności transportowej – mówi Adam Gibas Heavy Sales Director Denckermann.

Znaczenie amortyzatorów w transporcie ciężkim

Amortyzatory odpowiadają za tłumienie drgań i wstrząsów powstających podczas jazdy, utrzymanie stabilności pojazdu oraz ochronę konstrukcji będącej pod znacznym obciążeniem. Ich rola jest kluczowa i przekłada się nie tylko na komfort kierowcy, ale również na zabezpieczenie przewożonego ładunku przed uszkodzeniami. Dlatego ich regularna kontrola i wymiana są niezbędne w utrzymaniu pełnej sprawności pojazdu.

– W konstrukcji amortyzatorów do transportu ciężkiego kluczowe znaczenie mają: precyzja wykonania, właściwy dobór materiałów oraz szczelność całego układu. To właśnie te czynniki decydują o ich poprawnym funkcjonowaniu nawet przy maksymalnym obciążeniu pojazdu. Wysokiej jakości komponenty, takie jak te zastosowane w najnowszej linii amortyzatorów Denckermann projektowane są z myślą o pracy w wymagających warunkach. Dzięki temu produkty te posiadają m.in. uszczelnione tłoczyska ograniczające powstawanie mgły olejowej, materiały i smary odporne na wysokie temperatury, blokady hydrauliczne zapewniające stabilne działanie, tłok o dużej średnicy, odpowiadający za stabilną pracę układu oraz płytę dolnego mocowania pokrytą powłoką antykorozyjną. Taka złożoność amortyzatorów zapewnia ich trwałość we wszelkich okolicznościach – dodaje Adam Gibas.

W pojazdach użytkowych stosuje się różne typy amortyzatorów, dostosowane do specyfiki pracy poszczególnych układów – od amortyzatorów podwozia, po te montowane w kabinie kierowcy. Różnią się one konstrukcją i charakterystyką działania. Najczęściej spotykane są amortyzatory hydrauliczne, wykorzystujące olej do tłumienia drgań, oraz gazowo-olejowe, które łączą działanie oleju i sprężonego gazu, zapewniając szybszą reakcję i większą stabilność w zmiennych warunkach. W nowoczesnych pojazdach coraz częściej stosuje się także amortyzatory pneumatyczne, które umożliwiają utrzymanie stałego poziomu pojazdu niezależnie od obciążenia.

Objawy i profilaktyka zużycia amortyzatorów w pojazdach użytkowych

Zużycie amortyzatorów w samochodach ciężarowych i dostawczych znacząco obniża bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Do najczęstszych objawów należą pogorszona stabilność pojazdu – zwłaszcza przy zakrętach lub zmianie pasa, wydłużona droga hamowania i nadmierne kołysanie kabiny lub naczepy. Często pojawiają się również trudności z prowadzeniem pojazdu odczuwalne poprzez większy opór na kierownicy. Innym sygnałem ostrzegawczym są wycieki płynów z amortyzatorów oraz nierównomierne zużycie bieżnika opon, które może wskazywać na nieprawidłowe tłumienie drgań i zaburzoną geometrię układu jezdnego.

– W przypadku samochodów użytkowych, które pracują pod dużym obciążeniem i pokonują tysiące kilometrów miesięcznie, amortyzatory powinny być sprawdzane co najmniej raz w roku. Jeśli pojazd jest eksploatowany w trudnych warunkach na nierównych drogach lub w terenie – zaleca się aby kontrole były przeprowadzane częściej. Wymiana elementów zawsze powinna odbywać się parami, na jednej osi, aby zapewnić równomierne tłumienie drgań i stabilność jazdy – podkreśla Adam Gibas Heavy Sales Director Denckermann.

Aby wydłużyć żywotność amortyzatorów, kluczowa jest ich prawidłowa eksploatacja oraz regularna konserwacja całego układu zawieszenia. Ostrożna jazda po nierównościach, kontrola stanu tulei, resorów i sprężyn, a także stosowanie części o jakości odpowiadającej wymaganiom producenta znacząco zmniejszają ryzyko uszkodzeń. Właściwy montaż i okresowe przeglądy pozwalają nie tylko uniknąć kosztownych napraw, ale również utrzymać pojazd w pełnej sprawności przez dłuższy czas.

Zawieszenie to nie tylko amortyzatory

Warto pamiętać, że amortyzatory to bardzo ważna, ale nie jedyna część zawieszenia. Oprócz amortyzatorów kluczową rolę odgrywają sprężyny śrubowe lub resory piórowe, które utrzymują odpowiednią wysokość pojazdu i przenoszą jego ciężar na koła. Istotne są także wahacze, tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora, które odpowiadają za właściwe prowadzenie kół i ograniczają przechyły pojazdu na zakrętach. W pojazdach użytkowych coraz częściej stosuje się również zawieszenie pneumatyczne, umożliwiające automatyczną regulację wysokości i równomierne rozłożenie obciążenia niezależnie od masy ładunku. Wszystkie te elementy współpracują z amortyzatorami, tworząc system, który zapewnia pewność i komfort w trasie.

Źródło: Denckermann