Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym | MOTOFAKTOR

Od 1 czerwca 2021 roku zaczynają obowiązywać 4 nowe regulacje prawne mające na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Nowe regulacje wprowadzone w życie to:

 

  1. Piesi otrzymują pierwszeństwo nie tylko gdy znajdują się na przejściu dla pieszych, ale także wchodząc na to przejście. Przepis ten nie dotyczy tramwajów, które nie muszą ustępować pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych przez torowisko.
  2. Wprowadzono zakaz korzystania przez pieszych z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych przechodząc i wchodząc na jezdnię – ten zakaz dotyczy również przejść dla pieszych.
  3. Dopuszczalna prędkość w obszarach zabudowanych w nocy wynosi tak samo jak w dzień 50km/h.
  4. Na autostradach i drogach ekspresowych należy zachować minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Odstęp ten w metrach nie może być mniejszy niż  połowa prędkości, z którą porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę.

 

Celem wprowadzanych zmian jest zmniejszenie zagrożeń na polskich drogach. Grupą szczególnie narażaną na śmierć lub utratę zdrowia są piesi. Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na milion mieszkańców jest 2 razy wyższa niż średnio w Unii Europejskiej i blisko 7 razy wyższa niż w Holandii czy Szwecji. W 2020 roku na polskich drogach zginęło 631 pieszych, a 197 pieszych straciło życie na przejściu dla pieszych. Co 10 zabity pieszy swoim zachowaniem (nieostrożne wejście na jezdnią przed jadący pojazd) przyczynił się do zaistnienia wypadku. Najczęstszą przyczyną śmiertelnego potrącenia pieszego na przejściu było nieustąpienie przez kierującego pierwszeństwa pieszemu.

 

W dbałości o bezpieczeństwo pieszych wprowadzono zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych przy przechodzeniu przez jezdnię, w sposób utrudniający możliwość obserwowania sytuacji drogowej. Nie mamy danych, ile potrąceń pieszych było spowodowane takim zachowaniem, jednak wiadomo że rozmowa przez telefon, a szczególnie pisanie i czytanie wiadomości czy przeglądanie innych treści w telefonie, powoduje rozproszenie uwagi, które może być źródłem nieostrożnego zachowania się pieszego. Z badań wykonanych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że 5% pieszych przechodząc przez jezdnię korzysta z telefonu komórkowego. Wprowadzony zakaz ma przede wszystkim znaczenie prewencyjne.

 

Z poprawą bezpieczeństwa pieszych ma związek trzecia zmiana obniżająca dopuszczalną prędkości w obszarach zabudowanych w nocy z 60km/h do 50km/h. Polska była jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym w nocy można było jeździć szybciej niż w dzień. Tymczasem w obszarach zabudowanych w nocy zginęła ponad połowa pieszych zabitych w obszarach zabudowanych. Wypadków w nocy jest znacznie mniej, ale są one cięższe, dlatego bardzo ważne jest aby kierowcy w obszarach zabudowanych szczególnie w nocy przy ograniczonej widoczności jeździli wolniej.

 

W 2020 roku na autostradach i drogach ekspresowych doszło do 687 wypadków, w których zginęło 120 osób, a 290 zostało ciężko rannych. Wypadki na tych drogach to zaledwie 3% wszystkich wypadków, ale ze względu na prędkości rozwijane na drogach tych kategorii, zwykle są to bardzo ciężkie wypadki z udziałem wielu pojazdów. W 20% przyczyną tych wypadków było niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami. Badania przeprowadzone w latach 2014-2015 wykazały, że na autostradach 18% kierujących nie zachowywało bezpiecznego odstępu. Dlatego wprowadzenie precyzyjnych przepisów pozwalających kierującym określić prawidłowy odstęp pomiędzy pojazdami ma znaczenie profilaktyczne i powinno zapobiec wielu niebezpiecznym zdarzeniom na drogach szybkiego ruchu.

 

Treść najnowszych przepisów cytujemy poniżej:

 

PIERWSZEŃSTWO PIESZYCH WCHODZACYCH NA PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH

 

Art. 13.

 

1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.

 

1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

 

Art. 26.

 

1.  Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z zastrzeżeniem ust. 1a.

 

1 a.  Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.

 

ZAKAZ KORZYSTANIA Z TELEFONU PRZEZ PIESZYCH

 

Art. 14. Zabrania się:

 

 

8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

 

DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ W OBSZARACH ZABUDOWANYCH 50 KM/H PRZEZ CAŁA DOBĘ

 

Art. 20.

 

1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.

 

2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.

 

BEZPIECZNA ODLEGŁOŚĆ NA AUTOSTRADACH I DROGACH EKSPRESOWYCH

 

Art. 19.

 

3a. Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.

 

Źródło: ITS

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).