ZF wyznacza kierunek transformacji mobilności | MOTOFAKTOR

ZF wyznacza kierunek transformacji mobilności

Podczas wydarzenia eMobility Tech Day poprzedzającego czołowe targi motoryzacyjne IAA Mobility 2025 grupa technologiczna ZF pokazuje, w jaki sposób kształtuje transformację mobilności.

3/06/2025

Nawet pomimo słabnącej koniunktury w Europie, rynek elektromobilności rozwija się na całym świecie. Ponadto istnieje bardzo duże zróżnicowanie techniczne w zakresie technologii napędowej. Duża liczba wymaganych konfiguracji napędów stanowi wyzwanie, a dostawcy systemów napędów elektrycznych muszą obecnie dysponować znacznie szerszym portfolio niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie klienci oczekują skrócenia czasu prac badawczo-rozwojowych, przyspieszenia cyklu wprowadzania innowacji, lepszej integracji i optymalizacji kosztów.

Podstawą szerokiej gamy produktów ZF jest platforma SELECT e-drive, która umożliwia opracowywanie różnorodnych rozwiązań systemowych i obejmuje niezbędne komponenty, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie. Oprócz napędów w pełni elektrycznych, inna platforma oferuje również rozwiązania z silnikami spalinowymi i hybrydowymi dla wszystkich klas pojazdów. Nowością jest system zarządzania temperaturą TherMaS, który został znacznie udoskonalony przez firmę ZF z myślą o pojazdach elektrycznych i znacznie zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych dzięki ekonomicznej klimatyzacji. Najważniejsze innowacje można zobaczyć w pojeździe koncepcyjnym ZF EVselect.

Strategiczna modularyzacja dzięki platformie SELECT

ZF umacnia swoją pozycję lidera w elektromobilności oraz niezależnego dostawcy elektrycznych układów napędowych do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych na całym świecie. Kolejny kamień milowy na tej drodze został właśnie osiągnięty dzięki modularyzacji, która pozwala ZF oferować szeroką gamę produktów i utrzymać wysokie tempo innowacji. Kluczem do tego jest nowa platforma SELECT e-drive. Łączy ona rozległą wiedzę systemową koncernu z wieloletnim doświadczeniem jako dostawcy i innowatora komponentów i systemów.

Dzięki platformie SELECT jesteśmy optymalnie przygotowani na złożone wymagania rynku e-mobilności. Dzięki temu, w połączeniu z naszą ogólną wiedzą na temat pojazdów, oferujemy klientom wiodącą technologicznie, szeroką i dostosowaną do ich potrzeb gamę produktów. Nasza kompleksowa oferta obejmuje również atrakcyjne rozwiązania napędowe dla wysokowydajnych silników spalinowych, a także całą gamę napędów elektrycznych, które są stale udoskonalane – we wszystkich klasach pojazdów” – mówi Mathias Miedreich, członek zarządu ZF odpowiedzialny za dywizję Electrified Powertrain Technology.

Szybsza integracja innowacji

Platforma SELECT pozwala nam oferować rozwiązania dostosowane do wszystkich wymagań w zakresie elektromobilności. Dzięki połączeniu wydajnych komponentów i atrakcyjnych funkcji na poziomie systemu, napędy elektryczne można konfigurować do szerokiego zakresu różnych zastosowań – i to przy znacznie krótszym czasie rozwoju” – dodaje dr Otmar Scharrer, Senior Vice President R&D, dywizji ZF Electrified Powertrain Technology.

Zmienna platforma napędu elektrycznego SELECT

ZF będzie opracowywać przyszłe innowacje w zakresie napędów elektrycznych w oparciu o platformę SELECT, aby były one kompatybilne, łatwiejsze i szybsze w integracji z aplikacjami klientów. ZF kieruje się zasadą wysokiej integracji: kilka funkcji sprzętowych i programowych łączy się w jeden system. Pozwala to zaoszczędzić miejsce, zmniejszyć masę, zużycie materiałów i ostatecznie obniżyć koszty.

Technologia hybrydowa nadal cieszy się dużym zainteresowaniem

Ponieważ rozwiązania z napędem hybrydowym pozostają ważne na określonych rynkach, firma ZF stale rozwija swoją ofertę produktów, aby sprostać wymaganiom klientów. Podczas eMobility Tech Day koncern zaprezentuje koncepcję swojej udanej 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów: skrzynia biegów o nazwie 8HP evo oferuje lepszą wydajność i osiągi oraz większą elastyczność dla różnych platform hybrydowych. Kolejną atrakcją są nowe elektryczne systemy przedłużające zasięg, które eliminują obawy kierowców samochodów elektrycznych związane z zasięgiem. Kompaktowy silnik spalinowy w połączeniu z generatorem zapewnia niezawodne zasilanie energią elektryczną podczas jazdy, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, gwarantując mobilność niezależnie od kolejnej możliwości ładowania.

Pojazd koncepcyjny EVselect: demonstrator innowacji na kołach

samochód
Innowacyjny pojazd EVselect, który podczas jazdy może zmieniać konfigurację napędu

Pojazd koncepcyjny EVselect demonstruje, jak dobrze innowacje ZF sprawdzają się w praktyce. W pojeździe tym za szybki napęd odpowiadają prototypowe wersje elektrycznych napędów pierwotnych i wtórnych opartych na platformie SELECT. W innym innowacyjnym pojeździe nowy system zarządzania temperaturą TherMaS klimatyzuje wnętrze równie skutecznie, jak akumulator i jednostka napędowa.

Rewolucyjny system zarządzania temperaturą

Wartość kompleksowej wiedzy koncernu ZF w zakresie konstrukcji całego pojazdu potwierdza kolejna innowacja: TherMaS, czyli system zarządzania temperaturą opracowany przez ZF specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Zastosowanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w wysokich i niskich temperaturach, a także mniejsze rozmiary i masę systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bardziej efektywne wykorzystanie ciepła odpadowego z układu napędowego pozwoliły zwiększyć zasięg elektryczny w trudnych warunkach zimowych nawet o 10 procent, a w ekstremalnych warunkach nawet o 30 procent.

Niezależnie od tego, gdzie na świecie ludzie jeżdżą i jakie źródła energii są dostępne, ZF zapewnia odpowiednie rozwiązania, które gwarantują komfortową i relaksującą jazdę” – podsumowuje członek Zarządu ZF Mathias Miedreich.

Źródło: ZF

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google