ZF podsumowuje wyniki za 2022 r.

ZF podsumowuje wyniki za 2022 r.

person Joanna Piszcz 17/03/2023

Grupa technologiczna ZF osiągnęła w 2022 roku sprzedaż na poziomie 43,8 mld EUR, co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

 

Grupa technologiczna ZF kontynuowała swój strategiczny kurs w wyjątkowo trudnym ekonomicznie roku 2022 i wyznaczyła kierunki przyszłego rozwoju. Poszczególne obszary działalności zostaną otwarte dla partnerów i inwestorów, inne zaś zostaną połączone, by móc działać jeszcze sprawniej i jeszcze bliżej klienta. Kroki te mają na celu jeszcze lepsze dostosowanie ZF do przyszłych obszarów działania i zwiększenie rentowności firmy. W roku obrotowym 2022 firma wygenerowała obroty w wysokości 43,8 mld EUR, co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Skorygowany EBIT wyniósł 2,0 (2021: 1,9) mld EUR; skorygowana marża EBIT wyniosła 4,7 (2021: 5,0) proc.

 

Osiągając powyższe wyniki, firma ZF zrealizowała swoją prognozę, która została skorygowana jesienią, ale z punktu widzenia przedsiębiorstwa nie są one wystarczające, aby sprostać przyspieszonej transformacji w czasach kryzysu.

Mimo iż w 2022 roku poczyniliśmy dalsze postępy w realizacji naszej strategii, nie możemy być w pełni zadowoleni z tego wyniku finansowego. Naszym najważniejszym zadaniem jest więc skupienie się na tym, aby wdrożyć zmiany i nabrać rozpędu. Uruchomiliśmy kompleksowy program poprawy wydajności, którego celem jest przyspieszenie procesów, uproszczenie procedur decyzyjnych i utrzymanie dyscypliny kosztowej. dr Holger Klein prezes ZF

 

Uzyskana w ten sposób poprawa efektywności umożliwi firmie ZF dokonywanie ukierunkowanych inwestycji w wysokowydajne, przyszłościowe technologie. W oparciu o strategię „Next Generation Mobility” firma ZF dalej rozwija swoje struktury korporacyjne, aby jeszcze lepiej dostosować je do wymagań rynku i klientów. Z tego powodu ZF planuje m.in. połączenie dwóch dywizji zajmujących się technologią podwozi samochodów osobowych oraz technologią aktywnego bezpieczeństwa w nową, unikalną dywizję zajmującą się technologią podwozi, układów kierowniczych i hamulcowych.

Nowa dywizja oferuje cały sprzęt, oprogramowanie i elektronikę do kontroli dynamiki pionowej, wzdłużnej i bocznej pojazdu. Przy obrotach przekraczających 14 mld EUR będzie od początku silnym partnerem dla naszych klientów. dr Holger Klein

 

Firma ZF klasyfikuje niektóre obszary działania niezależnie, aby mogły one szybciej się rozwijać i skuteczniej działać na rynku.

W przypadku atrakcyjnych obszarów o bardzo dobrym potencjale wzrostu i dużych potrzebach inwestycyjnych szukamy zewnętrznych inwestorów jako partnerów. dr Holger Klein

 

Obszary te obejmują dywizję technologii bezpieczeństwa pasywnego, działalność w zakresie osi konwencjonalnych samochodów osobowych oraz działalność w zakresie autobusów autonomicznych.

 

Z powodzeniem rozwijały się między innymi segmenty Aftermarket i napędów elektrycznych. Dział Aftermarket przekonał swoich klientów zwiększającą się liczbą cyfrowych rozwiązań i ofertą usług oraz ponownie zwiększył swoją sprzedaż (2022: plus sześć procent do 3,2 mld EUR). W obszarze elektromobilności, portfel zamówień na zelektryfikowane napędy do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych wynosi obecnie ponad 30 mld EUR. Dzięki temu ZF może dokonać przejścia od klasycznych przekładni do rozwiązań z zakresu napędów elektrycznych.

Wzrost obrotów pod wpływem inflacji i kursów walut

W roku obrotowym 2022 firma ZF osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż w wysokości 43,8 mld EUR (2021: 38,3 mld EUR), co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost organiczny wyniósł 9,3 procent, a różnica wynika z efektów związanych z kursami walut. Skorygowany EBIT wyniósł 2,038 (2021: 1,910) mln EUR, co odpowiada skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,7 (2021: 5,0) proc. Wolne przepływy pieniężne skorygowane o działania związane z fuzjami i przejęciami wyniosły 544 (2021: 991) mln EUR. Zobowiązania netto wyniosły na koniec ubiegłego roku 10,4 (2021: 10,1) mld EUR; wskaźnik kapitału własnego wzrósł z 18,6 proc. na koniec 2021 roku do 22,1 proc.

Pod względem wzrostu sprzedaży rozwijaliśmy się lepiej niż globalne rynki pojazdów. Jednak zwiększenie dochodów i wyższe przepływy pieniężne są ważnymi warunkami wstępnymi, aby utrzymać silną pozycję w obszarze badań i rozwoju oraz aby zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe. Nad obydwoma kwestiami intensywnie pracujemy. Działania obejmują na przykład redukcję kosztów, jak również efektywne zarządzanie zapasami, aby być przygotowanym na ewentualne przerwy w łańcuchach dostaw i zmienne zapotrzebowanie na części ze strony klientów. Michael Frick dyrektor finansowy ZF

 

W obszarze badań i rozwoju (R&D) firma ZF po raz kolejny poszerzyła zakres swoich działań: wydatki na badania i rozwój były na rekordowym poziomie 3,4 mld EUR (2021: 3,1 mld EUR). Wskaźnik R&D osiągnął poziom 7,8 (2021: 8,0) procent. Inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe wyniosły 1,9 (2021: 1,6) mld EUR, co odpowiada wskaźnikowi inwestycji na poziomie 4,3 (2021: 4,2) procent.

Prognoza na rok obrotowy 2023

Biorąc pod uwagę kurczący się od 2019 roku światowy poziom produkcji pojazdów, ZF spodziewa się piątego z rzędu kryzysowego roku po latach pandemii oraz rozpoczęciu wojny na Ukrainie. Na tle istniejących wyzwań i utrzymującej się niepewności co do rozwoju rynków światowych firma oczekuje umiarkowanego wzrostu sprzedaży Grupy do ponad 45 mld EUR w 2023 roku. Ten wzrost obrotów ma doprowadzić do osiągnięcia skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,7–5,2 proc. Swobodny przepływ gotówki ma się mieścić w przedziale od 1,0 do 1,5 mld EUR.

Cel Grupy – zrównoważony rozwój: zasada „Acting now” na wielu poziomach

Zasada „Acting now” wyznacza kierunek zrównoważonego rozwoju firmy ZF. Kryteria z obszaru środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), a mianowicie różnorodność i zrównoważony rozwój, zostaną w tym roku po raz pierwszy włączone do systemu wynagrodzeń dla kierownictwa najwyższego szczebla. Ma to zmotywować zespół do osiągania celów w tym obszarze.

 

Temat ten znajduje również różnorodne odzwierciedlenie w produktach firmy, jak pokazuje przykład działu energetyki wiatrowej ZF: międzynarodowemu zespołowi inżynierów ZF udało się znacznie ograniczyć emisję hałasu w przekładniach energetyki wiatrowej dla nowych generacji dużych turbin o średnicy wirnika ponad 140 metrów.

 

Dział energii wiatrowej korzysta również z niedawno ogłoszonej współpracy firmy ZF z amerykańskim producentem półprzewodników Wolfspeed. Planowana fabryka na terenie nieczynnej elektrowni węglowej w Ensdorf w kraju związkowym Saara będzie produkować półprzewodniki z węglika krzemu, które pomogą również zwiększyć wydajność turbin wiatrowych. Półprzewodniki są jednak wykorzystywane głównie w przetwornicach energoelektronicznych w samochodach elektrycznych. Charakteryzują się one decydującymi zaletami w porównaniu z konwencjonalnymi produktami opartymi na krzemie: wyższą wydajnością, większą gęstością mocy i większą niezawodnością.

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).