Grupa technologiczna ZF osiągnęła w 2022 roku sprzedaż na poziomie 43,8 mld EUR, co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Grupa technologiczna ZF kontynuowała swój strategiczny kurs w wyjątkowo trudnym ekonomicznie roku 2022 i wyznaczyła kierunki przyszłego rozwoju. Poszczególne obszary działalności zostaną otwarte dla partnerów i inwestorów, inne zaś zostaną połączone, by móc działać jeszcze sprawniej i jeszcze bliżej klienta. Kroki te mają na celu jeszcze lepsze dostosowanie ZF do przyszłych obszarów działania i zwiększenie rentowności firmy. W roku obrotowym 2022 firma wygenerowała obroty w wysokości 43,8 mld EUR, co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Skorygowany EBIT wyniósł 2,0 (2021: 1,9) mld EUR; skorygowana marża EBIT wyniosła 4,7 (2021: 5,0) proc.
Osiągając powyższe wyniki, firma ZF zrealizowała swoją prognozę, która została skorygowana jesienią, ale z punktu widzenia przedsiębiorstwa nie są one wystarczające, aby sprostać przyspieszonej transformacji w czasach kryzysu.

Mimo iż w 2022 roku poczyniliśmy dalsze postępy w realizacji naszej strategii, nie możemy być w pełni zadowoleni z tego wyniku finansowego. Naszym najważniejszym zadaniem jest więc skupienie się na tym, aby wdrożyć zmiany i nabrać rozpędu. Uruchomiliśmy kompleksowy program poprawy wydajności, którego celem jest przyspieszenie procesów, uproszczenie procedur decyzyjnych i utrzymanie dyscypliny kosztowej. dr Holger Klein prezes ZF
Uzyskana w ten sposób poprawa efektywności umożliwi firmie ZF dokonywanie ukierunkowanych inwestycji w wysokowydajne, przyszłościowe technologie. W oparciu o strategię „Next Generation Mobility” firma ZF dalej rozwija swoje struktury korporacyjne, aby jeszcze lepiej dostosować je do wymagań rynku i klientów. Z tego powodu ZF planuje m.in. połączenie dwóch dywizji zajmujących się technologią podwozi samochodów osobowych oraz technologią aktywnego bezpieczeństwa w nową, unikalną dywizję zajmującą się technologią podwozi, układów kierowniczych i hamulcowych.
Nowa dywizja oferuje cały sprzęt, oprogramowanie i elektronikę do kontroli dynamiki pionowej, wzdłużnej i bocznej pojazdu. Przy obrotach przekraczających 14 mld EUR będzie od początku silnym partnerem dla naszych klientów. dr Holger Klein
Firma ZF klasyfikuje niektóre obszary działania niezależnie, aby mogły one szybciej się rozwijać i skuteczniej działać na rynku.
W przypadku atrakcyjnych obszarów o bardzo dobrym potencjale wzrostu i dużych potrzebach inwestycyjnych szukamy zewnętrznych inwestorów jako partnerów. dr Holger Klein
Obszary te obejmują dywizję technologii bezpieczeństwa pasywnego, działalność w zakresie osi konwencjonalnych samochodów osobowych oraz działalność w zakresie autobusów autonomicznych.
Z powodzeniem rozwijały się między innymi segmenty Aftermarket i napędów elektrycznych. Dział Aftermarket przekonał swoich klientów zwiększającą się liczbą cyfrowych rozwiązań i ofertą usług oraz ponownie zwiększył swoją sprzedaż (2022: plus sześć procent do 3,2 mld EUR). W obszarze elektromobilności, portfel zamówień na zelektryfikowane napędy do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych wynosi obecnie ponad 30 mld EUR. Dzięki temu ZF może dokonać przejścia od klasycznych przekładni do rozwiązań z zakresu napędów elektrycznych.
Wzrost obrotów pod wpływem inflacji i kursów walut
W roku obrotowym 2022 firma ZF osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż w wysokości 43,8 mld EUR (2021: 38,3 mld EUR), co oznacza wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost organiczny wyniósł 9,3 procent, a różnica wynika z efektów związanych z kursami walut. Skorygowany EBIT wyniósł 2,038 (2021: 1,910) mln EUR, co odpowiada skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,7 (2021: 5,0) proc. Wolne przepływy pieniężne skorygowane o działania związane z fuzjami i przejęciami wyniosły 544 (2021: 991) mln EUR. Zobowiązania netto wyniosły na koniec ubiegłego roku 10,4 (2021: 10,1) mld EUR; wskaźnik kapitału własnego wzrósł z 18,6 proc. na koniec 2021 roku do 22,1 proc.
Pod względem wzrostu sprzedaży rozwijaliśmy się lepiej niż globalne rynki pojazdów. Jednak zwiększenie dochodów i wyższe przepływy pieniężne są ważnymi warunkami wstępnymi, aby utrzymać silną pozycję w obszarze badań i rozwoju oraz aby zmniejszyć nasze zobowiązania finansowe. Nad obydwoma kwestiami intensywnie pracujemy. Działania obejmują na przykład redukcję kosztów, jak również efektywne zarządzanie zapasami, aby być przygotowanym na ewentualne przerwy w łańcuchach dostaw i zmienne zapotrzebowanie na części ze strony klientów. Michael Frick dyrektor finansowy ZF
W obszarze badań i rozwoju (R&D) firma ZF po raz kolejny poszerzyła zakres swoich działań: wydatki na badania i rozwój były na rekordowym poziomie 3,4 mld EUR (2021: 3,1 mld EUR). Wskaźnik R&D osiągnął poziom 7,8 (2021: 8,0) procent. Inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe wyniosły 1,9 (2021: 1,6) mld EUR, co odpowiada wskaźnikowi inwestycji na poziomie 4,3 (2021: 4,2) procent.
Prognoza na rok obrotowy 2023
Biorąc pod uwagę kurczący się od 2019 roku światowy poziom produkcji pojazdów, ZF spodziewa się piątego z rzędu kryzysowego roku po latach pandemii oraz rozpoczęciu wojny na Ukrainie. Na tle istniejących wyzwań i utrzymującej się niepewności co do rozwoju rynków światowych firma oczekuje umiarkowanego wzrostu sprzedaży Grupy do ponad 45 mld EUR w 2023 roku. Ten wzrost obrotów ma doprowadzić do osiągnięcia skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,7–5,2 proc. Swobodny przepływ gotówki ma się mieścić w przedziale od 1,0 do 1,5 mld EUR.
Cel Grupy – zrównoważony rozwój: zasada „Acting now” na wielu poziomach
Zasada „Acting now” wyznacza kierunek zrównoważonego rozwoju firmy ZF. Kryteria z obszaru środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), a mianowicie różnorodność i zrównoważony rozwój, zostaną w tym roku po raz pierwszy włączone do systemu wynagrodzeń dla kierownictwa najwyższego szczebla. Ma to zmotywować zespół do osiągania celów w tym obszarze.
Temat ten znajduje również różnorodne odzwierciedlenie w produktach firmy, jak pokazuje przykład działu energetyki wiatrowej ZF: międzynarodowemu zespołowi inżynierów ZF udało się znacznie ograniczyć emisję hałasu w przekładniach energetyki wiatrowej dla nowych generacji dużych turbin o średnicy wirnika ponad 140 metrów.
Dział energii wiatrowej korzysta również z niedawno ogłoszonej współpracy firmy ZF z amerykańskim producentem półprzewodników Wolfspeed. Planowana fabryka na terenie nieczynnej elektrowni węglowej w Ensdorf w kraju związkowym Saara będzie produkować półprzewodniki z węglika krzemu, które pomogą również zwiększyć wydajność turbin wiatrowych. Półprzewodniki są jednak wykorzystywane głównie w przetwornicach energoelektronicznych w samochodach elektrycznych. Charakteryzują się one decydującymi zaletami w porównaniu z konwencjonalnymi produktami opartymi na krzemie: wyższą wydajnością, większą gęstością mocy i większą niezawodnością.
