ZF nie zawiódł na targach CES 2023 | MOTOFAKTOR

ZF i jego postępy dla przyszłej mobilności na CES 2023

Na targach CES 2023 firma technologiczna ZF Group ogłosiła znaczny postęp w pracach nad technologiami mobilności elektrycznej i zautomatyzowanej.

 

  • Podczas targów CES 2023 w Las Vegas nastąpiła światowa premiera autonomicznego pojazdu wahadłowego nowej generacji Level 4 od ZF dla mieszanych środowisk operacyjnych, o wysoce modułowej konstrukcji
  • Nowe partnerstwo ZF Group z firmą Beep, Inc. ma na celu opracowania i wdrożenia autonomicznych systemów transportowych dla projektów klientów w USA obejmuje docelowo kilka tysięcy pojazdów wahadłowych
  • Targi CES 2023 to też światowa premiera kontaktowego urządzenia grzewczego ZF Heat Belt. Umożliwia niższe ustawienia ogrzewania kabiny w celu oszczędzania energii i pomaga zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

dr. Holger Klein, CEO ZF Group 01-2023
dr. Holger Klein, CEO ZF Group, Fot. ZF Group

ZF dostarcza innowacyjne technologie, które przyczyniają się do zrównoważonej mobilności i pomagają w dekarbonizacji świata – powiedział dr. Holger Klein, CEO ZF Group – Dziś mamy wszystko, aby wspierać naszych klientów za pomocą holistycznych systemów pojazdów opartych na zaawansowanych, wysokowydajnych sterownikach, inteligentnych czujnikach, inteligentnych siłownikach, rozwiązaniach z zakresu łączności i chmury oraz najnowocześniejszym oprogramowaniu i funkcjach. A jako pełnozakresowy dostawca autonomicznych systemów transportowych możemy pójść o krok dalej, oferując cały ekosystem niezbędny do wdrożenia czystego, bezpiecznego i rynkowego rozwiązania w zakresie transportu publicznego.

ZF ProAI teraz w wersji wielodomenowej

Nowa edycja wysokowydajnego komputera ZF ProAI z możliwością obsługi wielu domen oznacza, że jedno urządzenie może obsługiwać funkcje ADAS, infotainment lub podwozia oparte na domenach na oddzielnych płytach. Obejmuje to konfiguracje typu system-on-chip pochodzące od wielu dostawców. Może nawet obsługiwać równolegle wiele systemów operacyjnych, np. QNX dla funkcji ADAS i Android Auto dla infotainment. Inną ważną zaletą jest to, że stosy oprogramowania już opracowane i wdrożone na konkretnych mikroprocesorach mogą być przeniesione do struktury wielodomenowej.

 

Aby to uwzględnić, firma ZF zwiększyła ogólną moc obliczeniową, aby osiągnąć do 1500 TOPS, co stanowi 50% wzrost w stosunku do poprzedniej wersji high-end. Jednocześnie nowa edycja wielodomenowa ZF ProAI oferuje dobrą wydajność energetyczną na poziomie 5 TOPS na wat, zachowując przy tym kompaktową obudowę o wymiarach 12x6x2 cale. Wielodomenowy ZF ProAI odpowiada na oczekiwania firmy, że 30-40% nowych platform pojazdów będzie oparte na domenach już w 2025 roku.

 

Portfolio wysokowydajnych komputerów ZF ProAI jest w pełni uprzemysłowione i gotowe do wprowadzenia na rynek – zamówiono już 14 milionów jednostek i oczekuje się dalszego wzrostu. Rozpoczęcie dostaw seryjnych planowane jest na rok 2024.

ZF Heat Belt - ogrzewanie kontaktowe i oszczędność energii

W kolejnej światowej premierze na targach CES 2023 firma ZF zaprezentowała swój Heat Belt, inteligentny pomysł mający pomóc w ograniczeniu energii zużywanej na ogrzewanie kabin pasażerskich pojazdów. Urządzenie ogrzewa przednią część nadwozia poprzez wplecione druty. Dzięki temu osiąga maksymalną temperaturę powierzchni 40°C, zużywając zaledwie 70 watów energii. Instalacja jest prosta i nie wymaga regulacji zwijaczy i napinaczy pasów. Połączenie pasa grzewczego ZF z innymi ogrzewaczami kontaktowymi, takimi jak ogrzewanie foteli lub kierownicy, pozwala kierowcy na obniżenie poziomu ogrzewania kabiny, co z kolei może zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego w zimnych warunkach nawet o 15%.

ZF Heat Belt, Fot. ZF Group

Wahadłowiec nowej generacji poziomu 4

Wahadłowiec nowej generacji firmy ZF zaprezentowany na targach CES 2023 ma być zdolny do autonomicznej jazdy na poziomie 4 SAE , a tym samym, tam gdzie pozwalają na to lokalne ramy prawne, ma być w stanie manewrować w ruchu mieszanym bez stewarda bezpieczeństwa. Dzięki temu firma ZF umożliwia funkcjonowanie autonomicznych systemów transportowych w gęsto zaludnionych obszarach bez potrzeby tworzenia wydzielonych lub dedykowanych pasów ruchu i wnosi istotny wkład w dekarbonizację.

 

Zintegrowanym elementem kompleksowego systemu jazdy autonomicznej firmy ZF, którego rdzeniem jest ZF ProAI, jest stos oprogramowania Virtual Driver. Składa się on z dwóch głównych części: ścieżki wydajności i ścieżki bezpieczeństwa. Obie części umożliwiają bezpieczną i niezawodną eksploatację pojazdów wahadłowych poziomu 4 lub innych środków transportu. Ścieżka bezpieczeństwa monitoruje kompleksowe sytuacje pod kątem bezpieczeństwa, definiuje wirtualne poręcze dla ścieżki wydajności i w razie potrzeby interweniuje, aby pomóc w łagodzeniu sytuacji krytycznych. Tymczasem ścieżka wydajności umożliwia płynną jazdę w złożonych scenariuszach. Firma ZF opracowała to rozwiązanie we współpracy z firmą Oxbotica, światowym liderem w dziedzinie oprogramowania dla firm do obsługi pojazdów autonomicznych.

 

Nowy pojazd typu shuttle o poziomie 4., przeznaczony do ruchu mieszanego, charakteryzuje się również w pełni modułową konstrukcją wnętrza, co pozwala na dostosowanie go do specyficznych potrzeb klienta. Dołącza on do rosnącego portfolio ZF obok obecnego modelu shuttle, który jest już częścią ekosystemu ZF ATS dla wydzielonych lub dedykowanych pasów ruchu. Najnowsza wersja tego wahadłowca została niedawno uruchomiona w parku biznesowym Rivium w Rotterdamie.

Wahadłowiec nowej generacji firmy ZF, Fot. ZF Group

Ważne partnerstwo ZF z firmą Beep

Firma ZF podpisała umowę z amerykańskim dostawcą usług mobilnościowych Beep na opracowanie i wdrożenie ATS poziomu 4 dla projektów klientów w USA. Umowa obejmuje planowanie ilości kilku tysięcy pojazdów wahadłowych poziomu 4. do wdrożenia w USA.

 

Przemawiając podczas konferencji prasowej ZF na targach CES 2023, dyrektor generalny firmy Beep, Joe Moye powiedział:

 

Dzielimy z ZF wspólną wizję mobilności i cieszymy się, że możemy współpracować z firmą, aby zaoferować ich kolejną generację wahadłowców na rynku amerykańskim w ramach naszych rozwiązań sieci mobilności pod klucz. Ten pojazd pomoże rozszerzyć przypadki użycia i zaspokoić rosnące zapotrzebowanie klientów, ponieważ nadal realizujemy naszą wizję rozszerzenia równości mobilności i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki bezpiecznemu, wydajnemu współdzielonemu, autonomicznemu transportowi.

Pojazdy wahadłowe ZF poziomu 4 SAE, Fot. ZF Group

Skalowanie wszystkich kluczowych komponentów dla funkcji i systemów zintegrowanych opartych na oprogramowaniu E2E

Oprócz ponad dwóch milionów silników elektrycznych wyprodukowanych od 2008 roku, które w znacznym stopniu przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2, szybkie skalowanie inteligentnych komponentów i zintegrowanych systemów sprzętowo-programowych ma kluczowe znaczenie dla szybkiej realizacji przyszłych koncepcji pojazdów. Firma ZF odnotowuje silny wzrost sprzedaży swoich inteligentnych czujników i siłowników, przy czym kontrakty ilościowe mają zostać uruchomione we wszystkich głównych regionach w tym roku, w tym w Chinach. Innowacyjne systemy kamer ZF, takie jak Smart Camera 4.8, przekroczyły już sprzedaż na poziomie 50 milionów sztuk, przy czym 10 milionów zostanie wyprodukowanych w samym 2022 roku.

 

Podobnie przyspiesza sprzedaż inteligentnych siłowników do w pełni zautomatyzowanego sterowania pojazdami typu by-wire. W ciągu najbliższych kilku lat we wszystkich głównych regionach rozpocząć mają się kontrakty ilościowe z wieloma producentami samochodów.

 

W ramach holistycznego podejścia, firma ZF pomaga swoim klientom wykorzystać opartą na chmurze wymianę informacji i danych za pomocą wydajnej platformy łączności ZF ProConnect. Jako zaawansowany moduł łączności z modułowym sprzętem i konfigurowalnym oprogramowaniem, oferuje on najnowszą technologię komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej dla praktycznie każdego rodzaju pojazdu.

 

Firma ZF oferuje również samodzielne produkty programowe, które producenci OEM mogą zintegrować z indywidualną architekturą systemów. Ta kategoria produktów uzupełnia pełną linię inteligentnych czujników, inteligentnych siłowników, modułów łączności i obliczeniowych i obserwuje równie dynamiczny wzrost. Jednym z przykładów jest sterowanie ruchem pojazdów ZF cubiX, które weszło do produkcji seryjnej u jednego z głównych producentów pojazdów w 2022 roku. Inteligentne oprogramowanie sterujące łączy i koordynuje aktywne i półaktywne siłowniki podwozia za pomocą algorytmu sterowania, umożliwiając w ten sposób nowe funkcje, które zwiększają komfort, dynamiczne prowadzenie i bezpieczeństwo.

 

Źródło: ZF

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).