Zestaw żarówek zapasowych – nie tylko dla przezornych kierowców | MOTOFAKTOR

Zestaw żarówek zapasowych - nie tylko dla przezornych kierowców

Polskie prawo nie wymaga od kierowcy samochodu osobowego posiadania zestawu żarówek zapasowych. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku jak najszybszej wymiany przepalonej na nową.

W używanych obecnie samochodach stosowane są różne typy oświetlenia zewnętrznego. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem są żarówki halogenowe. Znajdziemy je zarówno w reflektorach przednich i tylnych, jak i kierunkowskazach. Każda z nich pełni ważną rolę w kwestii zapewnienia optymalnej widoczności pojazdu i zasygnalizowania wykonywanych manewrów. Dlatego przepalenie jednej z nich powinno wiązać się z natychmiastową wymianą na nową. I chociaż takiego obowiązku nie narzucają przepisy ruchu drogowego, warto wyposażyć swój samochód osobowy w zestaw żarówek zapasowych 12 V.

 

Na rynku dostępnych jest wiele takich kompletów. Przy wyborze kluczową kwestią jest znajomość typu żarówki głównej w reflektorze przednim. W zależności od konstrukcji nosi ona symbol H4 lub H7. Pierwsza pełni podwójną rolę – jak źródło świateł mijania i drogowych (długich). Druga to tylko światła mijania. Ta ważna różnica nie pozwala więc na ich dowolne stosowanie.

 

W zestawie z H7 może więc występować żarówka H1 przeznaczona do świateł drogowych. W niektórych konstrukcjach reflektorów pełni też rolę świateł mijania. Wciąż na rynku dostępne są starsze typy R2, które stosowane były między innymi w Fiacie 126 p.

Statystycznie najdłużej eksploatowane są reflektory przednie, stąd najczęściej stosowane w nich żarówki halogenowe ulegają przepaleniu. Z tego właśnie powodu oferowane przez nas zestawy zapasowe bazują na H1, H4 lub H7. Naturalnie powinno wymieniać się je parami, ale w sytuacji awaryjnej na drodze chodzi o jak najszybsze usunięcie usterki. Kontynuowanie jazdy z przepaloną żarówką stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich osób znajdujących się na drodze.

Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland - Wioletta Pasionek

 

Przepaleniu może jednak ulec każda żarówka. Dlatego w zestawach zapasowych znajdziemy typy stosowane w światłach pozycyjnych, przeciwmgłowych, stopu i cofania, kierunkowskazach (tu warto zwrócić uwagę czy potrzebujemy białej czy pomarańczowej), a także podświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Z ergonomicznego punktu widzenia lepiej wybrać zestaw w kompaktowym opakowaniu, które z łatwością zmieści się w schowku czy wnęce bagażnika. Z praktycznego zaś, powinno być solidnie wykonane, aby chronić zawartość przed przypadkowym uszkodzeniem. Przydatność takiego kompletu zwiększy dodany zestaw bezpieczników. Niezależnie od tego niezbędna jest wiedza, jak dostać się do gniazda żarówki, informację o tym znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.

- Wioletta Pasionek

 

Źródło: Philips

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).