Zerwanie wieloklinu | MOTOFAKTOR

Zerwanie wieloklinu

Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.

W samochodach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigra z silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.

 

Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały jaki może pokonać nowe sprzęgło. Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i jakie są tego przyczyny. Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (Fot.1). Z jakiego powodu doszło do tak wczesnego zużycia?

Uszkodzenie wieloklinu tarczy sprzęgłowej

Analizując przypadek zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie na promieniu odpowiadającemu otworom montażowym docisku (Fot.2), co nie jest zjawiskiem normalnym.

Zarysowanie masy wtórnej

Powodem tej usterki są śruby docisku, które to założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem spowodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Jest to możliwe, gdyż odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę (fot.1). Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem powodując degradację wieloklinu. Zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.

 

Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet. W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika, należy zastosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl.

 

Niedopuszczalne jest dokręcanie kluczem pneumatycznym, co czasami się niestety praktykuje ze względu na brak układu samoregulacji. Moment z jakim należy dokręcić śruby docisku mieści się w zakresie 12-15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika). Aby sobie uzmysłowić wagę problemu, odpowiada to momentowi z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu!

 

Kolejna ważna kwestia to kontrola wałka sprzęgłowego. Stan pokazany na (fot.3) jest niedopuszczalny. Założenie nowego sprzęgła, zakończy się błyskawiczną usterką.

Stan wałka sprzęgłowego

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).