Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.

W samochodach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigra z silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.

 

Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały jaki może pokonać nowe sprzęgło. Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i jakie są tego przyczyny. Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (Fot.1). Z jakiego powodu doszło do tak wczesnego zużycia?

Uszkodzenie wieloklinu tarczy sprzęgłowej

Analizując przypadek zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie na promieniu odpowiadającemu otworom montażowym docisku (Fot.2), co nie jest zjawiskiem normalnym.

Zarysowanie masy wtórnej

Powodem tej usterki są śruby docisku, które to założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem spowodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Jest to możliwe, gdyż odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę (fot.1). Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem powodując degradację wieloklinu. Zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.

 

Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet. W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika, należy zastosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl.

 

Niedopuszczalne jest dokręcanie kluczem pneumatycznym, co czasami się niestety praktykuje ze względu na brak układu samoregulacji. Moment z jakim należy dokręcić śruby docisku mieści się w zakresie 12-15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika). Aby sobie uzmysłowić wagę problemu, odpowiada to momentowi z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu!

 

Kolejna ważna kwestia to kontrola wałka sprzęgłowego. Stan pokazany na (fot.3) jest niedopuszczalny. Założenie nowego sprzęgła, zakończy się błyskawiczną usterką.

Stan wałka sprzęgłowego

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl