Nissens wdrożył do oferty nowość – zawory EGR. Są one fabrycznie nowe, sprzedawane bez konieczności zwrotu, a także oceny rdzenia.
Rola i zasada działania
Układ recyrkulacji spalin (EGR) to system ograniczający powstawanie oraz emisję tlenków azotu (NOx) w silnikach spalinowych. Zawór EGR recyrkuluje część spalin, wprowadzając je do układu dolotowego, a tym samym ponownie do komory spalania. W efekcie ograniczana zostaje zawartość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej. Dzięki temu procesowi obniża się temperatura spalania paliwa, a w konsekwencji, znacznie spada stężenie tlenków azotu (NOx) w spalinach.
Możliwe konstrukcje zaworu
- zawór sterowany pneumatycznie,
- zawór sterowany elektromagnetycznie,
- zawór sterowany silnikiem DC (prąd stały),
- zawór sterowany silnikiem momentowym,
- zawór chłodzony cieczą.
Co należy wiedzieć
Zawory EGR operują w wysokich zakresach temperatur generowanych przez spaliny. Najczęstsze problemy z EGR wiążą się z nieodpowiednią jakością spalin i usterkami w układach powiązanych,- Nadmierne osadzanie się nagarów/sadzy wewnątrz zaworu EGR to jedna z najczęstszych przyczyn jego usterek. Nadmierne zużycie oleju, a tym samym zanieczyszczenie procesu spalania, nieprawidłowa wentylacja skrzyni korbowej, usterki turbosprężarki, niewłaściwe paliwo i/lub nieprawidłowy wtrysk paliwa mogą prowadzić do nadmiernego zanieczyszczenia spalin, nawarstwiania się sadzy i ograniczenia zakresu otwierania/zamykania zaworu,
- W dłuższej perspektywie niekorzystnie na działanie zaworu EGR wpływa również sposób eksploatacji pojazdu (np. jazda wyłącznie na krótkich dystansach / niedogrzewanie silnika),
- Poza zwiększoną emisją tlenków azotu (NOx), nieprawidłowo działający zawór EGR może zaburzać proces spalania, powodując nieregularną pracę silnika, odczuwalną szczególnie na biegu jałowym. Usterki powodują zazwyczaj komunikaty rejestrowane przez ECU i diagnostykę OBD.
Źródło: Nissens