Zawieszenie pneumatyczne podczas zimowego przeglądu auta | MOTOFAKTOR

Zawieszenie pneumatyczne podczas zimowego przeglądu auta

Podstawy przeglądu samochodu w warsztacie są oczywiste: wymiana opon czy sprawdzenie płynu do spryskiwaczy. Często jednak pomija się jeden ważny aspekt przeglądu: zawieszenie pneumatyczne, oczywiście jeśli pojazd jest w nie wyposażony. To błąd!

Niskie temperatury, oblodzona nawierzchnia czy opady śniegu to kilka czynników, które negatywnie wpływają na poszczególne układy pojazdu w tym oczywiście układ zawieszenia pneumatycznego. Miechy powietrzne, sprężarka czy zawory rozdzielacza są wyjątkowo podatne na uszkodzenia, szczególnie w ekstremalnych temperaturach.

Włączając przegląd pneumatyki do zimowego przeglądu nie tylko zapewniamy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom, ale okazujemy troskę i profesjonalizm, które budują pozytywny obraz warsztatu w oczach klientów – radzą eksperci firmy Arnott.

Jak poprawnie wykonać zimowy przegląd

Podczas wymiany opon lub kół na zimowe, samochód jest już na podnośniku, a to doskonała okazja do przeglądu zawieszenia pod kątem „zimowych” problemów i zapobieżenia dalszym ewentualnym awariom. Niżej sugestie jak taki przegląd powinien wyglądać:

1. Rozmowa z klientem

Kilka prostych pytań pomoże odkryć potencjalne usterki w układzie pneumatyki. Zapytaj klienta czy:

  • Zauważył opadanie pojazdu o 2-3 centymetry przez noc?
  • Czy któreś koło lub strona wydają się być niżej niż reszta?

Jeśli odpowiedź na któreś z tych pytań jest twierdząca należy przyjrzeć się układowi bliżej.

2. Wizualna inspekcja miechów i kolumn pneumatycznych

Należy szukać niewielkich pęknięć i oznak zużycia gumowych elementów miechów. Niska temperatura powoduje twardnienie gumy co może doprowadzić do pęknięć. Naprawa na tym etapie może okazać się stosunkowo niedroga, a unikniemy poważniejszych problemów na drodze.

3. Nieszczelności

Najprostszą metodą wykrycia nieszczelności jest spryskanie podejrzanych obszarów roztworem wody z mydłem. Pojawiające się pęcherzyki powietrza oznaczają wycieki. Niektóre wycieki mogą się pojawiać w mniej widocznych miejscach takich jak zgięcia gumy. Należy więc dokładnie spryskać całą powierzchnię rękawa gumowego nie pomijając obszarów zasłoniętych kiedy pojazd jest na normalnej wysokości. Należy sprawdzić  kolumny pneumatyczne i amortyzatory pod kątem wycieków oleju czy korozji.

4. Kompresor i przewody powietrzne

Należy sprawdzić czy kompresor pracuje poprawnie oraz czy przewód dolotowy nie ma pęknięć i innych uszkodzeń. Uszkodzony przewód może wprowadzić do głowicy pompy zanieczyszczenia i wilgoć, która gdy zamarznie, może spowodować uszkodzenia zaworów. W takim przypadku będziemy mieli do czynienia z błędnym poziomowaniem i komunikatami błędów na desce rozdzielczej.

Ważne podczas inspekcji zawieszenia pneumatycznego

Włącz tryb podnośnika czyli “jack mode” jeśli jest dostępny: powoduje to zatrzymanie powietrza w miechach w czasie unoszenia pojazdu. Jeśli pojazd nie posiada tego trybu, można go podnosić bez specjalnych przygotowań. Niektóre systemy samoczynnie rozpoznają unoszenie pojazdu i utrzymują odpowiednią ilość powietrza w miechach.

Unikaj dekompresji układu: nigdy nie opuszczaj pojazdu z pustymi miechami. Może to oprowadzić do niewłaściwego ułożenia się rękawów gumowych i uszkodzenia miecha lub wypadnięcia rękawa spod opaski zaciskowej.

Wymieniaj uszkodzone elementy zawieszenia pneumatycznego parami.

Podstawy

Po odpowiednim sprawdzeniu układu zawieszenia należy poprawnie wykonać pozostałe czynności, w tym:

  • Zainstalować opony zimowe z odpowiednią głębokością bieżnika.
  • Sprawdzić akumulator i alternator.
  • Sprawdzić klocki hamulcowe i płyn hamulcowy.
  • Upewnić się, że wycieraczki i płyn do spryskiwaczy są gotowe na zimę.

Dodanie inspekcji zawieszenia pneumatycznego do checklisty czynności do wykonania podczas zimowego przeglądu może zapobiec kosztownym awariom i naprawom. Wychwytując zawczasu problemy takie jak nieszczelności lub zużyte miechy powietrzne, można w prosty sposób zapobiec drogim naprawom takim jak wymiana kompresora. Taka proaktywna postawa, pomaga utrzymać samochód klienta w sprawności, buduje zaufanie do serwisu oraz zapewnia komfort i niezawodność podróżowania w zimowych miesiącach. Wnikliwa inspekcja otwiera także możliwości sprzedaży dodatkowych usług i części co ma niewątpliwy wpływ na finansową stabilność warsztatu.

Źródło: Arnott

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google