Niskie temperatury, oblodzona nawierzchnia czy opady śniegu to kilka czynników, które negatywnie wpływają na poszczególne układy pojazdu w tym oczywiście układ zawieszenia pneumatycznego. Miechy powietrzne, sprężarka czy zawory rozdzielacza są wyjątkowo podatne na uszkodzenia, szczególnie w ekstremalnych temperaturach.
Włączając przegląd pneumatyki do zimowego przeglądu nie tylko zapewniamy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom, ale okazujemy troskę i profesjonalizm, które budują pozytywny obraz warsztatu w oczach klientów – radzą eksperci firmy Arnott.
Podczas wymiany opon lub kół na zimowe, samochód jest już na podnośniku, a to doskonała okazja do przeglądu zawieszenia pod kątem „zimowych” problemów i zapobieżenia dalszym ewentualnym awariom. Niżej sugestie jak taki przegląd powinien wyglądać:
1. Rozmowa z klientem
Kilka prostych pytań pomoże odkryć potencjalne usterki w układzie pneumatyki. Zapytaj klienta czy:
Jeśli odpowiedź na któreś z tych pytań jest twierdząca należy przyjrzeć się układowi bliżej.
2. Wizualna inspekcja miechów i kolumn pneumatycznych
Należy szukać niewielkich pęknięć i oznak zużycia gumowych elementów miechów. Niska temperatura powoduje twardnienie gumy co może doprowadzić do pęknięć. Naprawa na tym etapie może okazać się stosunkowo niedroga, a unikniemy poważniejszych problemów na drodze.
3. Nieszczelności
Najprostszą metodą wykrycia nieszczelności jest spryskanie podejrzanych obszarów roztworem wody z mydłem. Pojawiające się pęcherzyki powietrza oznaczają wycieki. Niektóre wycieki mogą się pojawiać w mniej widocznych miejscach takich jak zgięcia gumy. Należy więc dokładnie spryskać całą powierzchnię rękawa gumowego nie pomijając obszarów zasłoniętych kiedy pojazd jest na normalnej wysokości. Należy sprawdzić kolumny pneumatyczne i amortyzatory pod kątem wycieków oleju czy korozji.
4. Kompresor i przewody powietrzne
Należy sprawdzić czy kompresor pracuje poprawnie oraz czy przewód dolotowy nie ma pęknięć i innych uszkodzeń. Uszkodzony przewód może wprowadzić do głowicy pompy zanieczyszczenia i wilgoć, która gdy zamarznie, może spowodować uszkodzenia zaworów. W takim przypadku będziemy mieli do czynienia z błędnym poziomowaniem i komunikatami błędów na desce rozdzielczej.
Włącz tryb podnośnika czyli “jack mode” jeśli jest dostępny: powoduje to zatrzymanie powietrza w miechach w czasie unoszenia pojazdu. Jeśli pojazd nie posiada tego trybu, można go podnosić bez specjalnych przygotowań. Niektóre systemy samoczynnie rozpoznają unoszenie pojazdu i utrzymują odpowiednią ilość powietrza w miechach.
Unikaj dekompresji układu: nigdy nie opuszczaj pojazdu z pustymi miechami. Może to oprowadzić do niewłaściwego ułożenia się rękawów gumowych i uszkodzenia miecha lub wypadnięcia rękawa spod opaski zaciskowej.
Wymieniaj uszkodzone elementy zawieszenia pneumatycznego parami.
Po odpowiednim sprawdzeniu układu zawieszenia należy poprawnie wykonać pozostałe czynności, w tym:
Dodanie inspekcji zawieszenia pneumatycznego do checklisty czynności do wykonania podczas zimowego przeglądu może zapobiec kosztownym awariom i naprawom. Wychwytując zawczasu problemy takie jak nieszczelności lub zużyte miechy powietrzne, można w prosty sposób zapobiec drogim naprawom takim jak wymiana kompresora. Taka proaktywna postawa, pomaga utrzymać samochód klienta w sprawności, buduje zaufanie do serwisu oraz zapewnia komfort i niezawodność podróżowania w zimowych miesiącach. Wnikliwa inspekcja otwiera także możliwości sprzedaży dodatkowych usług i części co ma niewątpliwy wpływ na finansową stabilność warsztatu.
Źródło: Arnott
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: