Zautomatyzowane systemy wysprzęglania ZF | MOTOFAKTOR

Zautomatyzowane systemy wysprzęglania ZF

person Redakcja 7/02/2020

Ekspert firmy ZF Aftermarket wyjaśnia, jak z sukcesem przeprowadzić wymianę sprzęgła typu ASG.

Blisko 20 lat temu przy pomocy zautomatyzowanych skrzyń manualnych przemysł motoryzacyjny chciał stworzyć alternatywę dla klasycznych automatycznych skrzyń biegów z konwerterami momentu obrotowego. Układ opierał się na tradycyjnej manualnej skrzyni biegów w konstrukcji z wałkiem pośrednim, wyposażonej w suche sprzęgło i siłownik hydrauliczny lub elektryczny, który sterował pracą sprzęgła i wybieraka zmiany biegów.

 

Dwie pierwsze generacje dwumiejscowych samochodów marki Smart zostały w 100% wyposażone w ten wariant napędu. Modele te zostały zbudowane w latach 1998-2015. Na rynkach 46 krajów na całym świecie, ich produkcja przekroczyła 1,7 miliona egzemplarzy na początku 2015 roku.

 

Innymi producentami, którzy zdecydowali się na rozwiązanie ASG, były marki Citroën, Dacia, Renault oraz Iveco. Nawet Volkswagen Group stosował ASG od 2013 roku w swoich samochodach miejskich oraz w ich odpowiednikach marek SEAT i Skoda. Ostatnim przykładem pojazdu dostępnego na rynku była Łada Vesta.

Zautomatyzowane sprzęgła – stabilne działanie i sporadyczne awarie

Rozwiązanie ASG w pojazdach nie jest powszechnie spotykane, pomimo że zasada jego działania jest zasadniczo taka sama jak w przypadku manualnych skrzyń biegów. Istnieją jednak pewne zasadnicze różnice, o których należy pamiętać podczas dokonywania napraw zautomatyzowanych sprzęgieł.

Są one stabilne i mniej podatne na awarie. Ponieważ załączanie biegów odbywa się za pośrednictwem elektronicznie sterowanego elementu wykonawczego, błędy obsługi spowodowane przez kierowcę są praktycznie nieistotne dla funkcjonowania układu.

 

Automatyczna zmiana biegów zapobiega także jeździe ze zbyt małą prędkością obrotową silnika. Niemniej jednak, nawet zautomatyzowane sprzęgła zużywają się po jakimś czasie, co prowadzi do niepożądanych efektów, takich jak zerwania lub niepełnego oddzielenia się tarczy sprzęgłowej od koła zamachowego.

 

Prawidłowy montaż części zamiennych zautomatyzowanego sprzęgła ma decydujący wpływ na komfort jazdy i żywotność tego elementu, ponieważ elektroniczne sterowanie działa zgodnie ze stałymi parametrami. Nieprawidłowe wartości wyjściowe, zgodnie z którymi działa jednostka sterująca, mogą doprowadzić do m.in. nieharmonijnego rozruchu silnika.

Precyzyjne testowanie nawet przed instalacją

Części zamienne opuszczają zakłady produkcyjne w pełni przetestowane i w idealnym stanie. W wyjątkowych przypadkach mogą wystąpić niewielkie uszkodzenia w trakcie transportu, których skutkiem może być wadliwe działanie części i konieczność ich ponownego demontażu.

 

Z tego powodu przed instalacją części konieczna jest dokładna kontrola stanu całego sprzęgła. Szczególną uwagę należy zwrócić na przekroczone bicie boczne tarczy sprzęgłowej. W tym celu firma ZF Aftermarket oferuje narzędzie do sprawdzania bicia bocznego. Jeśli wartość graniczna 0,5 milimetra zostanie przekroczona, to mechanik powinien wyeliminować bicie boczne tarczy sprzęgła za pomocą widelca prostującego.

 

Oprócz uszkodzeń samej tarczy sprzęgła może również dojść do uszkodzenia siłownika. Elementy te można wymienić tylko w całości, co nie wymaga wielkiego wysiłku ze względu na zastosowanie jedynie elektrycznego połączenia z pojazdem.

 

Uwaga: W przypadku niektórych modeli samochodów warsztat musi wyregulować napięcie wstępne siłownika poprzez sprężynę równoważącą. W przypadku innych niektórych pojazdów warsztat musi posiadać urządzenie diagnostyczne do “nauczenia” sprzęgła, w którym jednostka sterująca skrzyni biegów określa punkt załączania sprzęgła.

 

Jeżeli pracownicy warsztatu przestrzegają podstawowych zasad, takich jak zachowanie czystości elementów oraz prawidłowe centrowanie tarczy sprzęgła przed montażem, pomyślne przeprowadzenie naprawy jest wręcz gwarantowane.

 

Źródło: ZF Aftermarket

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).