Inżynierowie opracowali system bezprzewodowego, stykowego ładowania i proces zautomatyzowanych płatności dla pojazdów elektrycznych. Ma to pomóc w rozwoju elektromobilności na obszarach miejskich.

Dzięki współfinansowanemu ze środków Unii Europejskiej projektowi Matrix Charging, tego typu innowacyjne technologie jak ładowanie pojazdów elektrycznych bez konieczności podłączania kabla, a także automatyczna płatność za usługę za dotknięciem przycisku, niedługo staną się rzeczywistością. We współpracy z inicjatywą, która zapewnia zrównoważone rozwiązania w zakresie energii i mobilności na bazie technologii blockchain, a także innymi ekspertami z firmy energetycznej, partnerzy projektu zademonstrowali niedawno prototypową wersję swojego systemu w działaniu.

 

Samochody wyposażone w system Matrix Charging (MC) zaparkowane nad ładowarką MC ładują się automatycznie. Główne elementy systemu – złącze MC i ładowarka MC – komunikują się za pośrednictwem bezpiecznego łącza bezprzewodowego. Po uwierzytelnieniu pojazd automatycznie łączy się z ładowarką MC, a zdecentralizowany system identyfikacji oraz rozliczeń wykorzystujący technologię blockchain zapewnia bezpieczeństwo płatności. Na stronie internetowej projektu podano, że system Matrix Charging stanowi “pierwszą technologię zautomatyzowanego, bezprzewodowego, stykowego ładowania pojazdów elektrycznych, która nie wymaga żadnych ruchomych części na zewnątrz pojazdu”. Działanie tej technologii zostało również wyjaśnione w filmie. Widać na nim, że złącze zintegrowane z podwoziem pojazdu wysuwa się w celu zetknięcia się z ładowarką znajdującą się na ziemi, tworząc w ten sposób mocne połączenie.

 

Na stronie internetowej projektu autorzy podkreślają, że system Matrix Charging może zaoferować “moc ładowania do 22kW AC oraz wysokie napięcie prądu stałego”, przy wydajności transmisji na poziomie ponad 99 %. Wszystkie naziemne ładowarki na terenie parkingu mogą zostać ze sobą połączone, co umożliwia ich łatwe podłączenie do sieci elektrycznej. Jak podają autorzy na stronie internetowej projektu: “Dzięki niewielkiej wadze, inteligentnej konstrukcji i możliwej do dostosowania geometrii system można z łatwością zamontować w każdym pojeździe elektrycznym”.

Elektromobilność bez zakłóceń

Połączenie systemu Matrix Charging ze zautomatyzowanym systemem płatności to ważny krok na drodze do realizacji naszej wizji. Chcemy umożliwić automatyczne ładowanie na każdym parkingu, całkowicie niezauważalne przez użytkownika pojazdu elektrycznego. Takie rozwiązanie otworzy zupełnie nowe możliwości w dziedzinie elektrycznej mobilności na obszarach miejskich i inteligentnych miast. Hermann Stockinger prezes i założyciel firmy Easelink będącej koordynatorem projektu, w rozmowie z portalem Inside EVs

 

System będzie testowany w żywym laboratorium w południowo-wschodniej Austrii. Partnerzy projektu mają nadzieję, że po serii usprawnień, walidacji i industrializacji, ostateczna infrastruktura będzie gotowa do dystrybucji. Wciąż trwający projekt Matrix Charging (Matrix Charging: Novel, automated charging infrastructure for electric vehicles) jest kontynuacją współfinansowanego ze środków UE projektu MATRIX CHARGING, który został zakończony w 2017 roku. Jego celem była standaryzacja zautomatyzowanego ładowania pojazdów elektrycznych, jak wyjaśniono na portalu CORDIS. Oba projekty zostały opracowane z myślą o realizacji celu, jakim jest pokonanie przeszkód na drodze do zwiększania liczby pojazdów elektrycznych na drogach, takich jak obawy związane z ich zasięgiem, zmienne koszty energii i długi czas ładowania. Partnerzy projektu wierzą, że ich technologia pomoże przyspieszyć transformację w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.