Z życia mechanika: hybrydy i elektryki w warsztacie niezależnym | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika: hybrydy i elektryki w warsztacie niezależnym

Profesjonalna obsługa serwisowa napędów elektrycznych i hybrydowych to wyzwanie nie tylko dla warsztatu niezależnego, ale również dla serwisu autoryzowanego. Powód to technologiczny stopień skomplikowania tego typu pojazdów i naszpikowania ich niezliczoną liczbą systemów elektronicznych.

Zatem czy obsługi tego typu napędów należy się obawiać? Jakie czynniki warunkują, że warsztat skutecznie zdiagnozuje usterkę i naprawi tego typu pojazd?

Oczywiście podstawowym warunkiem jaki musi spełnić warsztat niezależny decydujący się na obsługę pojazdów z napędem hybrydowym lub elektrycznym jest posiadanie personelu, który będzie legitymował się odpowiednimi kwalifikacjami. Generalnie nie będę wracał do kwestii podstawowych takich jak uprawnienia SEP do 1 kV, bo jest to już przecież oczywiste, chciałbym jedynie zaznaczyć, iż szkolenia specjalistyczne dotyczące tematyki budowy, diagnozowania i naprawy tego typu pojazdów odbyte przez mechaników rzutuje bezpośrednio na ich zdolności do szybszego znalezienia źródła usterki.

Oczywiście niebagatelne znaczenie ma dostęp do aktualnej dokumentacji serwisowej i posiadanie sprzętu diagnostycznego, który umożliwi pełną obsługę serwisową pojazdu. Pisząc o pełnej obsłudze, mam na myśli nie tylko tester zdolny odczytać zapisane kody usterek, ale urządzenie które potrafi wyświetlić grupy parametrów charakterystycznych dla napędów hybrydowych/elektrycznych, testować i adaptować różnorakie systemy oraz zrealizować profesjonalne pomiary.

Wysokiej klasy tester diagnostyczny jest w stanie wyświetlić dziesiątki spośród danych i parametrów, które pomagają w weryfikacji funkcjonowania układu napędu do których zaliczamy m.in.:

  • bilanse energii elektrycznej niezbędne to oszacowania wydajności układu wysokonapięciowego
  • prędkość obrotową silnika generatora MG1/MG2, moment obrotowy silnika-generatora MG1/MG2
  • napięcia kluczowych podzespołów napędu hybrydowego/elektrycznego w tym stan napięcia baterii czy też jej pojedynczych ogniw, napięcia na poszczególnych fazach silnika elektrycznego itp.
  • temperatury inwertera, moto-generatora, baterii wysokonapięciowej

Powyższe parametry to tylko niewielki fragment listy, której przeanalizowanie może być niezbędne do dalszej diagnostyki. Jednak każda analiza wymaga danych, do których można się odnieść, więc niezbędny staje się dostęp do dokumentacji serwisowej obsługiwanego pojazdu, by porównać wartości zadane z otrzymanymi.

Zapoznanie się z materiałami serwisowymi producenta w przypadku samochodów hybrydowych lub elektrycznych stanowi podstawowy warunek, by je efektywnie zdiagnozować i naprawić. I nie chodzi tylko o instrukcje lokalizacji wtyczki odcinającej układ wysokiego napięcia czy demontażu/montażu danego podzespołu. Kluczowego znaczenia nabierają ścieżki diagnostyczne pozwalające na weryfikację odczytanego kodu usterki. Warto zdać sobie sprawę, że kody usterek dotyczące napędu hybrydowego/elektrycznego to nowość i bez ich dokładnej i fachowej interpretacji mechanik praktycznie nie zostanie naprowadzony na właściwą drogę poszukiwania źródła awarii.

Ciekawym i kompletnym rozwiązaniem na rynku sprzętu które pozwoli w pełni obsługiwać pojazdy z napędami alternatywnymi (hybryda/elektryk) jest urządzenie Mega Macs X firmy Hella Gutmann. Tester ten zawiera pełne środowisko diagnostyczne, które pozwoli nie tylko na odczytanie parametrów czy adaptacje podzespołów napędu elektrycznego, ale umożliwi dostęp do dokumentacji serwisowej naprawianego pojazdu i realizację pomiarów instalacji wysokonapięciowej.

Oprogramowanie testera zawiera sekcje poświęcone charakterystyce technicznej zastosowanego układu napędowego, opisy aktualnych akcji serwisowych i fabrycznych, schematy elektryczne poszczególnych instalacji, lokalizacje komponentów pojazdu. Mechanik nie traci cennego czasu na poszukiwanie danych serwisowych z różnych źródeł – ma do nich bezpośredni dostęp z poziomu oprogramowania testera Mega Macs X. Jeżeli zajdzie potrzeba wsparcia informacjami producenta obsługiwanego pojazdu, to kontakt ze specjalistą infolinii Hella Gutmann poprzez formularz dostępny z poziomu testera powinien rozwiązać problem.

Jeżeli chodzi o realizacje pomiarów wysokich napięć w elektrykach/hybrydach to bezprzewodowy moduł MT-HV stanowi doskonałe uzupełnienie urządzenia Mega Macs X. Pomiary mogą być wykonywane z uwzględnieniem funkcji wsparcia w której krok po kroku diagnosta prowadzony jest przez poszczególne fazy pomiaru, co w efekcie eliminuje ryzyko ich błędnego wykonania.

We wstępie do artykułu wspomniałem, że na diagnozowanie i naprawa pojazdów hybrydowych i elektrycznych to pewne wyzwaniu. Dlaczego? Warsztaty w naszym kraju dopiero zaczynają obsługę tego typu pojazdów. Oczywiście jest kilka warsztatów, które mają większe doświadczenie i rozeznanie w tym temacie, jednak dla większości będzie to nowy rozdział związany z budowaniem doświadczenie w tej materii. Wszyscy znamy już praktycznie na pamięć znaczenie kodu usterki P0301 (wypadający zapłon na pierwszym cylindrze) i doświadczenie mówi nam co w danym silniku może powodować zapis tego typu kodu (np. w silnikach Audi 1.8T zazwyczaj uszkodzenie cewki zapłonowej pierwszego cylindra). Jednak gdy po raz pierwszy odczytamy kod typu U041300, to zostaniemy zmuszeniu do przestudiowania literatury technicznej i sprawdzenia jak należy postępować by odnaleźć przyczynę zapisania kodu U041300.

Baczne oko czytelnika zauważy, że pominąłem kwestie najważniejszą – sprawę dotyczącą bezpieczeństwa obsługi i naprawy pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Sądzę jednak, że nie wymaga to ponownego przypomnienia i nam warsztatowcom procedury te są doskonale znane. Zakup odpowiedniej odzieży, specjalistycznych narzędzi, jak i przestrzeganie procedur bezpieczeństwa są najważniejszym warunkiem by naprawa przebiegała bez narażenia zdrowia i życia mechanika.

W galerii zostały umieszczone zdjęcia dokumentujące funkcjonalność urządzenia Mega Macs X w środowisku pojazdów elektrycznych i hybrydowych:

Komora napędu elektrycznego w Volkswagenie ID3
Komora napędu elektrycznego w Volkswagenie ID3 wygląda niepozornie i nie zdradza jeszcze stopnia cyfryzacji tego elektrycznego pojazdu. (autor: M. Leśniewski)
ID3 ostrzeżenie
Urządzenie Mega Macs X ostrzega mechanika i przypomina o kwestiach bezpieczeństwa związanych z instalacją wysokonapięciową. (autor: M. Leśniewski)
ID3 kody usterek
Prawie 250 kodów usterek w elektrycznym Volkswagenie ID3 to spore wyzwanie diagnostyczne. (autor: M. Leśniewski)
ID3 rozmieszczenie podzespołów napędu elektrycznego
Dokumentacja techniczna oprogramowania testera Mega Macs X to prawdziwe kompendium wiedzy o naprawianym pojeździe. (autor: M. Leśniewski)
ID3 kody usterek wskazówki
Mega Macs X zinterpretował każdy z 247 kodów usterek dany kod usterki i zasugerował dalsze kroki diagnostyczne. (autor: M. Leśniewski)
HV parametry
Parametry napędu hybrydowego diagnozowanej Toyoty Corolli z 2022 roku są przedstawione w przejrzysty sposób i posiadają dodatkowe opisy. (autor: M. Leśniewski)
hybryda pomiar
Moduł MT-HV przeznaczony do pomiarów wysokiego i niskiego napięcia może realizować pomiary krok po kroku wyświetlając instrukcje dotyczące poszczególnych faz diagnostyki. (autor: M. Leśniewski)
Mercedes instrukcje HV
W zakładce e-Mobility zawarte są szczegółowe procedury dotyczące pomiarów napięć i rezystancji izolacji obsługiwanego pojazdu. (autor: M. Leśniewski)

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google