Przedstawiony przypadek dotyczyć będzie samochodu Porsche Panamera Turbo 4S Hybrid z 2019 roku wyposażonego w silnik V8 o pojemności 4000 cm3 (kod silnika CVDA).
Przedstawiony przypadek dotyczyć będzie samochodu Porsche Panamera Turbo 4S Hybrid z 2019 roku wyposażonego w silnik V8 o pojemności 4000 cm3 (kod silnika CVDA). Właściciel Porsche zgłosił się do warsztatu z niepokojącym objawem związanym z głośną pracą jednostki napędowej. Ośmiocylindrowy silnik Panamery generował metaliczne hałasy słyszalne wyraźnie w fazie zwiększania obrotów wału korbowego w zakresie od 1500 obr/min do 2500 obr/min. Diagnostyka organoleptyczna którą wykonał warsztat polegała na dokładnym osłuchaniu silnika, co pozwoliło jednoznacznie na wskazanie obszaru z którego wydobywał się hałas. Otóż, metaliczne dźwięki dobiegały z rejonu głowic silnika, co mogłoby świadczyć o nadmiernym zużyciu układu rozrządu (napęd rozrządu w tego typu jednostce jest realizowany za pomocą łańcucha) lub podzespołów sterujących pracą zaworów (dźwigienki). W kolejnych krokach sprawdzono układ smarowania silnika weryfikując ciśnienie oleju, które na szczęście nie odbiegało od normy i było prawidłowe. Odczyt sterowników jednostki napędowej Master i Slave (każdy ze sterowników obsługuje oddzielny rząd 8 cylindrowego silnika) również nie przyniósł przełomu w diagnozowaniu uszkodzenia, gdyż w ich pamięci nie był żadnych kodów usterek. Warsztat posiadał jednak pewne doświadczenie z tego typu silnikami, więc zdecydował się na ocenę stanu podzespołów układu rozrządu. Jednak aby przeprowadzić dalsze czynności diagnostyczne i zdemontować pokrywy zaworów wraz z pokrywami rozrządu (napęd rozrządu jest umieszczony od strony skrzyni biegów) niezbędne jest wymontowanie kompletnego silnika z nadwozia Porsche (ilustracja 1).
Silnik w tego typu pojeździe najlepiej demontować razem z automatyczną skrzynią biegów. Po wybudowaniu jednostki napędowej, mechanicy zdjęli pokrywy lewej i prawej głowicy w celu oceny zużycia podzespołów. Szczególna uwagę zwrócili na dźwigienki zaworowe (ilustracja 2) które w niektórych przypadkach ulegają uszkodzeniu i mogą być przyczyną tego typu objawów (metaliczny hałas podczas pracy silnika).
Tym razem dźwigienki nie nosiły oznak nadmiernego zużycia, więc kolejnym krokiem było ustawienie wału korbowego w GMP pierwszego cylindra celem sprawdzenia synchronizacji faz rozrządu. Czynność ta pozwoliła wychwycić nieprawidłowość związaną z ustawieniem wałków rozrządu lewej głowicy względem wału korbowego (napęd rozrządu jest realizowany oddzielnym łańcuchem dla każdej z głowic silnika). Jak się później okazało powodem nieprawidłowej synchronizacji były uszkodzenie regulatorów zmiennych faz rozrządu lewej głowicy (ilustracja 3), których zużycie było na tyle duże iż zaczęły nadmiernie hałasować. Po wymianie regulatorów które są zespolone z kołami zębatymi napędu wałków rozrządu praca silnika Porsche wróciła do normy.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: