Z życia mechanika: ADAS w warsztacie | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika: ADAS w warsztacie

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to zaawansowane elektroniczne systemy których zadaniem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Prawidłowe funkcjonowanie tych złożonych systemów uzależnione jest od wielu czynników wśród których najważniejszym jest ich profesjonalna obsługa serwisowa.

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to zaawansowane elektroniczne systemy których zadaniem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Prawidłowe funkcjonowanie tych złożonych systemów uzależnione jest od wielu czynników wśród których najważniejszym jest ich profesjonalna obsługa serwisowa. Kalibracja lub naprawa systemów ADAS wymaga użycia profesjonalnego sprzętu który pozwoli na realizacje tych czynności zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu.

Na wstępie należy przypomnieć jakiego rodzaju systemy ADAS stosuje się w pojazdach i zaznaczyć że część z tych systemów wchodzi już w skład wyposażenia standardowego. W nawiasie w poniższym zestawieniu systemów elektronicznego wsparcia podano rodzaj zastosowanego podzespołu (kamera, radar, Lidar, czujnik ultradźwiękowy itp.) realizującego funkcję modułu pomiarowego. Poniższa lista obejmuje swoim zakresem większość systemów ADAS stosowanych w pojazdach do których zaliczamy:

  • aktywny tempomat (radar dalekiego zasięgu)
  • asystent awaryjnego hamowania (Lidar),
  • system detekcji pieszych i rowerzystów (Lidar),
  • system unikania kolizji czołowej (Lidar),
  • system monitorowania martwego pola (radar średniego/krótkiego zasięgu),
  • system ostrzegania o ruchu poprzecznym (radar średniego/krótkiego zasięgu),
  • system ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu (radar średniego/krótkiego zasięgu),
  •  asystent utrzymywania pasa ruchu (kamera),
  • system rozpoznawania znaków (kamera),
  • czujniki parkowania (sensory ultradźwiękowe),
  • asystent parkowania/widok z kamery 360o (kamera),
  • system automatycznych/inteligentnych świateł drogowych (kamera w przedniej szybie).

Niektóre z przedstawionych systemów można w pełni skonfigurować i wybrać poziom wsparcia jaki mają realizować dla kierowcy (ilustracja 1).

konfiguracja systemu ADAS
Ilustracja 1. Konfiguracja systemu aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu w Mercedesie E220 d z 2024 roku. (fot: M. Leśniewski)

 

W przypadku reakcji pasywnej dany system może wysyłać sygnały dźwiękowe, wyświetlać komunikaty ostrzegawcze czy powodować drgania koła kierownicy (np. system utrzymania pasa ruchu) aby ostrzec kierowcę o niebezpiecznej sytuacji. Przy ustawieniu danego systemu w trybie wsparcia aktywnego, zaawansowana elektronika przy współudziale elektromechanicznego układu kierowniczego może dla przykładu wykonywać korekty toru jazdy by utrzymać pojazd na prawidłowym kursie (np. system martwego pola). Stopień skomplikowana współczesnych systemów ADAS jest bardzo złożony, a sam system współpracuje z wieloma układami pojazdu.

Pomimo zaawansowanej technologii w oparciu której systemy ADAS funkcjonują ich działanie może zostać zakłócone przez czynniki niezależne, do których zaliczamy niesprzyjające warunki pogodowe takie jak intensywny deszcz, śnieg czy mgła które mogą w znaczny sposób ograniczyć widoczność kamer danego układu. Ponadto awarie i nieprawidłowość występujące w systemach ADAS mogą  wynikać z błędnej przeprowadzonej kalibracji, usterek oprogramowania sterującego czy następstw wcześniejszych kolizji lub nieprofesjonalnie przeprowadzonej naprawy powypadkowej.

Jeżeli warsztat niezależny oferuje możliwość kalibracji lub naprawy systemów ADAS to musi to zadanie realizować profesjonalnie i zgodnie z standardami producenta danej marki pojazdu. Wszelkie nieprawidłowości w procesie kalibracji/naprawy przyczynią się do zakłóceń w działaniu elektronicznych systemów bezpieczeństwa co może stworzyć realne zagrożenie dla kierowcy jak i innych uczestników ruchu. Przykładowo, jeżeli radar współpracujący z systemem awaryjnego hamowania jest zamontowany niewłaściwie (uszkodzenie jego mocowania, prowizoryczne mocowanie po kolizji itp.) to odchylenie modułu radaru w osi pionowej w stosunku do pozycji bazowej już o niespełna 1,5 stopnia może spowodować ze system będzie reagował nieprawidłowo i rozpoznawał pojazdy z sąsiedniego pasa ruchu jako potencjalne przeszkody. Właśnie dlatego kluczowe staje się skalibrowanie lub sprawdzenie funkcjonowania systemów ADAS które należy przeprowadzić w sytuacji gdy:

  •  wymieniono przednią szybę pojazdu,
  • pojazdu uczestniczył w kolizji,
  • w pamięci sterownika danego systemu ADAS zarejestrowane są kody usterek mówiące o parametrach kalibracji podzespołu które są poza zakresem,
  • przy demontażu zderzaka przedniego gdy demontowany był moduł radaru,
  •  po wymianie modułu radaru,
  • w pamięci sterownika systemu ADAS zarejestrowane są kody usterek mówiące jednoznacznie o utracie danych odpowiadających za kalibracje danego podzespołu,
  • w pojeździe zostały przeprowadzone modyfikacje zawieszenia wpływające na zmianę prześwitu pojazdu (zmieniła się wysokość nadwozia),
  • w niektórych wypadkach po regulacji geometrii zawieszenia pojazdu lub wymianie jego podzespołów.

Zakres wytycznych na powyższej liście może być rozszerzony o dodatkowe zalecenia zależne od producenta pojazdu i zastosowanego systemu bezpieczeństwa.

Kalibracja przedniej kamery w Mercedesie CLA 250e przy pomocy narzędzia CSC Tools i testera Mega Macs X

Jeżeli warsztat dysponuje w pełni profesjonalnym zestawem do kalibracji systemów ADAS taki jak np. urządzenie CSC Tools firmy Hella Gutmann wraz z dedykowanym testerem diagnostycznym to skalibrowanie danego układu ADAS nie będzie stanowić większego wyzwania. Dla lepszego zobrazowania czynności jakie należy wykonać przedstawiony zostanie zakres kalibracji przedniej kamery w samochodzie Mercedes CLA 250e z 2023 roku. Procedurę można podzielić na 5 etapów.

Przygotowanie pojazdu – umieszczenie pojazdu na wypoziomowanej powierzchni, sprawdzenie ciśnienia w oponach, weryfikacja geometrii kół. W Mercedesie CLA 250 producent do zweryfikowania stanu zawieszenia pojazdu wymaga użycia inklinometru (czujnika nachylenia), którym należy sprawdzić ustawienie przednich wahaczy (ilustracja2).

Pomiar zawieszenia inklinometrem
Ilustracja 2. Inklinometr należy umieścić w specjalnie oznaczonych miejscach na dolnej powierzchni wahaczy przedniego zawieszenie. (fot: M. Leśniewski)

Ustawienie CSC-Tool – precyzyjne umiejscowienie tablicy kalibracyjnej przed pojazdem zgodnie z wymaganiami producenta (ilustracja 3).

Tablica pomiarowa ADAS
Ilustracja 3. Tablice do kalibracji należy ustawić zgodnie z wytycznymi producenta obsługiwanego pojazdu. (fot: M. Leśniewski)

Korekta położenia – użycie systemu laserowego i narzędzi pomiarowych do osiowania urządzenia CSC Tools (ilustracja 4).

tablica pomiarowa
Ilustracja 4. Dokładne osiowanie tablicy kalibracyjnej wykonuje się m.in. przy pomocy systemu laserowego. (fot: M. Leśniewski)

Wykonanie kalibracji – korzystanie z urządzenia diagnostycznego w celu przeprowadzenia procesu kalibracji. Tester Mega Mac X posiada intuicyjne funkcje które wspierają mechanika prowadzące-go proces kalibracji (ilustracja 5). Po podłączeniu urządzenia Mega Macs X do pojazdu, oprogramowanie testera automatycznie identyfikuje dostępne systemy ADAS, informując dodatkowo o typie tablicy kalibracyjnej jakiej należy użyć by prawidłowo skalibrować dany system.

menu testera
Ilustracja 5. Oprogramowanie urządzenia Mega Macs X pozwala w intuicyjny sposób przeprowadzić proces kalibracji wybranego systemu ADAS. (fot: M. Leśniewski)

Weryfikacja wyników – sprawdzenie, czy systemy ADAS funkcjonują prawidłowo po zakończonej kalibracji. W celu potwierdzenia procesu kalibracji należy wykonać wydruk dokumentujący realizację tej procedury.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google