Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to zaawansowane elektroniczne systemy których zadaniem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Prawidłowe funkcjonowanie tych złożonych systemów uzależnione jest od wielu czynników wśród których najważniejszym jest ich profesjonalna obsługa serwisowa.
Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to zaawansowane elektroniczne systemy których zadaniem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Prawidłowe funkcjonowanie tych złożonych systemów uzależnione jest od wielu czynników wśród których najważniejszym jest ich profesjonalna obsługa serwisowa. Kalibracja lub naprawa systemów ADAS wymaga użycia profesjonalnego sprzętu który pozwoli na realizacje tych czynności zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu.
Na wstępie należy przypomnieć jakiego rodzaju systemy ADAS stosuje się w pojazdach i zaznaczyć że część z tych systemów wchodzi już w skład wyposażenia standardowego. W nawiasie w poniższym zestawieniu systemów elektronicznego wsparcia podano rodzaj zastosowanego podzespołu (kamera, radar, Lidar, czujnik ultradźwiękowy itp.) realizującego funkcję modułu pomiarowego. Poniższa lista obejmuje swoim zakresem większość systemów ADAS stosowanych w pojazdach do których zaliczamy:
Niektóre z przedstawionych systemów można w pełni skonfigurować i wybrać poziom wsparcia jaki mają realizować dla kierowcy (ilustracja 1).
W przypadku reakcji pasywnej dany system może wysyłać sygnały dźwiękowe, wyświetlać komunikaty ostrzegawcze czy powodować drgania koła kierownicy (np. system utrzymania pasa ruchu) aby ostrzec kierowcę o niebezpiecznej sytuacji. Przy ustawieniu danego systemu w trybie wsparcia aktywnego, zaawansowana elektronika przy współudziale elektromechanicznego układu kierowniczego może dla przykładu wykonywać korekty toru jazdy by utrzymać pojazd na prawidłowym kursie (np. system martwego pola). Stopień skomplikowana współczesnych systemów ADAS jest bardzo złożony, a sam system współpracuje z wieloma układami pojazdu.
Pomimo zaawansowanej technologii w oparciu której systemy ADAS funkcjonują ich działanie może zostać zakłócone przez czynniki niezależne, do których zaliczamy niesprzyjające warunki pogodowe takie jak intensywny deszcz, śnieg czy mgła które mogą w znaczny sposób ograniczyć widoczność kamer danego układu. Ponadto awarie i nieprawidłowość występujące w systemach ADAS mogą wynikać z błędnej przeprowadzonej kalibracji, usterek oprogramowania sterującego czy następstw wcześniejszych kolizji lub nieprofesjonalnie przeprowadzonej naprawy powypadkowej.
Jeżeli warsztat niezależny oferuje możliwość kalibracji lub naprawy systemów ADAS to musi to zadanie realizować profesjonalnie i zgodnie z standardami producenta danej marki pojazdu. Wszelkie nieprawidłowości w procesie kalibracji/naprawy przyczynią się do zakłóceń w działaniu elektronicznych systemów bezpieczeństwa co może stworzyć realne zagrożenie dla kierowcy jak i innych uczestników ruchu. Przykładowo, jeżeli radar współpracujący z systemem awaryjnego hamowania jest zamontowany niewłaściwie (uszkodzenie jego mocowania, prowizoryczne mocowanie po kolizji itp.) to odchylenie modułu radaru w osi pionowej w stosunku do pozycji bazowej już o niespełna 1,5 stopnia może spowodować ze system będzie reagował nieprawidłowo i rozpoznawał pojazdy z sąsiedniego pasa ruchu jako potencjalne przeszkody. Właśnie dlatego kluczowe staje się skalibrowanie lub sprawdzenie funkcjonowania systemów ADAS które należy przeprowadzić w sytuacji gdy:
Zakres wytycznych na powyższej liście może być rozszerzony o dodatkowe zalecenia zależne od producenta pojazdu i zastosowanego systemu bezpieczeństwa.
Jeżeli warsztat dysponuje w pełni profesjonalnym zestawem do kalibracji systemów ADAS taki jak np. urządzenie CSC Tools firmy Hella Gutmann wraz z dedykowanym testerem diagnostycznym to skalibrowanie danego układu ADAS nie będzie stanowić większego wyzwania. Dla lepszego zobrazowania czynności jakie należy wykonać przedstawiony zostanie zakres kalibracji przedniej kamery w samochodzie Mercedes CLA 250e z 2023 roku. Procedurę można podzielić na 5 etapów.
Przygotowanie pojazdu – umieszczenie pojazdu na wypoziomowanej powierzchni, sprawdzenie ciśnienia w oponach, weryfikacja geometrii kół. W Mercedesie CLA 250 producent do zweryfikowania stanu zawieszenia pojazdu wymaga użycia inklinometru (czujnika nachylenia), którym należy sprawdzić ustawienie przednich wahaczy (ilustracja2).
Ustawienie CSC-Tool – precyzyjne umiejscowienie tablicy kalibracyjnej przed pojazdem zgodnie z wymaganiami producenta (ilustracja 3).
Korekta położenia – użycie systemu laserowego i narzędzi pomiarowych do osiowania urządzenia CSC Tools (ilustracja 4).
Wykonanie kalibracji – korzystanie z urządzenia diagnostycznego w celu przeprowadzenia procesu kalibracji. Tester Mega Mac X posiada intuicyjne funkcje które wspierają mechanika prowadzące-go proces kalibracji (ilustracja 5). Po podłączeniu urządzenia Mega Macs X do pojazdu, oprogramowanie testera automatycznie identyfikuje dostępne systemy ADAS, informując dodatkowo o typie tablicy kalibracyjnej jakiej należy użyć by prawidłowo skalibrować dany system.
Weryfikacja wyników – sprawdzenie, czy systemy ADAS funkcjonują prawidłowo po zakończonej kalibracji. W celu potwierdzenia procesu kalibracji należy wykonać wydruk dokumentujący realizację tej procedury.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: