„Konsumenci kolejny miesiąc z rzędu nie ograniczali zbytnio wydatków na zakupy. Sprzedaż detaliczna, po uwzględnieniu inflacji, wzrosła rok do roku o 4,4%. Trafiliśmy idealnie w konsensus. Mimo dobrych wyników, to nadal nie jest jakiś istotny przełom” – komentuje Mariusz Zielonka, główny ekonomista Konfederacji Lewiatan.
Ekspert Lewiatana zwraca uwagę, że sprzedaż detaliczną tradycyjnie już ciągnie motoryzacja. I tak też było w maju. Sprzedaż w motoryzacji, z rocznym wzrostem 15,7% r/r zrobiła dużą część całego wyniku. Motoryzacja to jednak domena zakupowa firm, a nie osób prywatnych.
„Konsumenci jednak powoli odbudowują swoje oszczędności, o czym świadczy znaczący wzrost sprzedaży dóbr trwałych. W kategorii RTV, AGD oraz meble notujemy wzrost sprzedaży blisko o 19% w relacji rocznej. Od początku roku to właśnie ta kategoria produktów sprzedaje się najlepiej, bo odnotowała wzrost aż o 12,8%. Podsumowując sprzedaż detaliczna będzie istotnym czynnikiem wzrostu gospodarczego w tym roku. W przeciwieństwie do niepewnej i zmiennej produkcji przemysłowej. Nic nie zapowiada, żeby kolejne miesiące mogły przynieść istotne spadki sprzedaży detalicznej” – mówi Mariusz Zielonka.
Jeśli chodzi o udział sektora e-commerce w sprzedaży detalicznej, to w maju 2025 r. wyniósł on 8,8 proc. Jest to poziom, wokół którego wskaźnik ten oscyluje (z okresowymi wahaniami spowodowanymi głównie czynnikami sezonowymi) od wybuchu pandemii w marcu 2020 r.
„Bardzo ciekawie wygląda sprzedaż w internecie artykułów z kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części”. W ostatnich miesiącach jej dynamika rok do roku w cenach bieżących była trzycyfrowa. W maju tego roku wartość sprzedanych towarów z tej kategorii była niemal pięciokrotnie wyższa, niż w analogicznym okresie 2024 r. W związku z tym drastycznie rośnie także udział sprzedaży pojazdów i części do nich przez internet. W ostatnich latach e-commerce odpowiadał za ok. 1 proc. (licząc w cenach bieżących). Natomiast w ostatnich trzech miesiącach udział ten utrzymuje się na poziomie ponad 5 proc.” – komentuje Miłosz Mickiewicz, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w Grupie Comperia.pl SA.
Źródło: GUS, Konfederacja Lewiatan, Comperia.pl
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: