Wzrost Bosch zahamowany przez sytuację na rynku | MOTOFAKTOR

Wzrost Bosch zahamowany przez sytuację na rynku

Bosch ogłosił wstępne wyniki za rok obrotowy 2024. Przychody ze sprzedaży wyniosły 90,5 mld euro, co oznacza spadek o 1 procent w ujęciu nominalnym rok do roku.

Po uwzględnieniu wahań kursowych, przychody Bosch utrzymały się na poziomie roku 2023. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 3,5 procent. „Pomimo naszych najlepszych starań, również Bosch odczuł skutki spowolnienia gospodarczego. Jednak patrząc na sytuację rynku i innych podmiotów z branży, nasz wyniki można uznać za solidny. Technologie dla mobilności i domów przyszłości pozostają dla nas kluczowymi obszarami wzrostu” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, odnosząc się do opublikowanych danych biznesowych firmy. Hartung podkreślił też wysiłki wzmacniające konkurencyjność i rozwój koncernu w roku 2024: strategiczne decyzje dot. portfolio biznesowego, obejmujące zarówno przejęcia, jak i sprzedaż. Jednocześnie firma musiała dokonać pewnych dostosowań w obszarze struktur.

Bosch ogłosił wstępne wyniki za rok obrotowy 2024

Oprócz słabego wzrostu światowej gospodarki, na rozwój działalności Grupy Bosch negatywnie wpłynął fakt, że rozwojowe obszary rynku, takie jak np. elektromobilność, wzrastały znacznie wolniej niż oczekiwano. Negatywny wpływ na wynik miał brak sprzedaży i niewykorzystane moce produkcyjne, konieczne dalsze wysokie inwestycje w przyszłe technologie i rezerwy na niezbędne strategiczne dostosowania. Pomimo wszystkich wyzwań, Bosch konsekwentnie realizuje ambitne cele biznesowe: do 2030 roku firma chce znaleźć się wśród wiodących dostawców w swoich obszarach działalności na kluczowych rynkach. Firma zamierza osiągnąć średnioroczny wzrost sprzedaży na poziomie od 6 do 8 procent, przy marży na poziomie co najmniej 7 procent.

Rozwój biznesu w Polsce w 2024 roku

Według wstępnych danych, Bosch zakończył rok 2024 z ponad 1,7 mld euro (7,5 mld złotych) skonsolidowanej sprzedaży w Polsce, odnotowując spadek obrotów o 1,5 procent w euro (6,6 procent w złotych) w porównaniu z rokiem poprzednim. Całkowita sprzedaż netto Grupy Bosch w Polsce w 2024 roku wyniosła blisko 3,1 mld euro (13,2 mld złotych), co oznacza wzrost o 5,4 procent w euro (spadek o 0,1 procent w złotych).

Bosch Wrocław wchodzi w Przemysł 4.0

Również w Polsce wyzwania w otoczeniu społeczno-gospodarczym i geopolitycznym wpływają na nastroje konsumentów i skłonność do inwestowania. Pomimo tego chcemy dalej rozwijać naszą działalność. Przewidujemy, że w 2025 roku rynek ustabilizuje się i stworzy nowe możliwości rozwoju” – powiedział Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce. Według wstępnych danych, na dzień 31 grudnia 2024 r. w Bosch w Polsce zatrudnionych było ok. 9 700 osób.

Prezes Bosch: rozwijamy innowacyjne rozwiązania dla mobilności

Poprawa możliwości biznesowych przez rozwój portfolio

W minionym roku obrotowym Bosch systematycznie wdrażał swoją Strategię 2030 i osiągnął ważne kamienie milowe. Jednym z nich jest planowane przejęcie biznesu HVAC firm Johnson Controls i Hitachi, transakcja o wartości około 8 mld dolarów amerykańskich. Przez zakup tej firmy Bosch zamierza rozszerzyć swoją obecność na obiecujących rynkach, takich jak Stany Zjednoczone i Azja.

Pomimo obecnych trudności, konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju i będziemy nadal zdecydowanie rozwijać technologie kluczowe dla świata jutra” – powiedział Hartung. Udana sprzedaż części portfolio produktowego działu Building Technologies, pozwoli Bosch skupić się w przyszłości na integracji systemów zabezpieczeń i dalej się rozwijać. Firma dąży do osiągnięcia lepszej równowagi między różnymi sektorami swojej działalności, poprawy odporności i zapewnienia rentowności portfela biznesowego w przyszłości.

Zmiany rynkowe wpływają na sprzedaż w poszczególnych sektorach biznesowych

Dane dotyczące sprzedaży w poszczególnych sektorach działalności firmy Bosch wyraźnie odzwierciedlają ogólne trendy rynkowe. „Rok 2024 był wyjątkiem – wszystkie nasze główne rynki miały w tym samym czasie słabe wyniki” – powiedział dr Markus Forschner, członek zarządu i CFO Robert Bosch GmbH. Przychody ze sprzedaży w wysokości 55,9 mld euro oznaczają, że sektor biznesowy Mobility zbliżył się do poziomu obrotów roku poprzedniego. Pomimo kurczącego się rynku, przychody ze sprzedaży były na poziomie roku 2023, również po skorygowaniu o wpływ kursów wymiany walut.

Bosch ogłosił wstępne wyniki za rok obrotowy 2024 2

Słaby wzrost sprzedaży w regionach

Sytuacja gospodarcza w różnym stopniu wpłynęła na rozwój sprzedaży w regionach. „Sytuacja ekonomiczna szczególnie wpłynęła na nasz europejski biznes” – wyjaśnił Forschner. Przychody ze sprzedaży w Europie wyniosły 44,5 mld euro i były o 5 procent niższe niż w roku poprzednim w ujęciu nominalnym i po uwzględnieniu różnic kursowych.

Sytuacja w Ameryce Północnej i Chinach przełożyła się na stonowany wzrost przychodów ze sprzedaży w obu Amerykach i regionie Azji i Pacyfiku. W Ameryce Północnej przychody ze sprzedaży wzrosły o 5 procent do 16 mld euro.

Sprzedaż w Ameryce Południowej wyniosła 1,8 mld euro, co oznacza wzrost nominalny 6 procent, a po uwzględnieniu kursów wymiany walut – o 12 procent. W regionie Azji i Pacyfiku przychody ze sprzedaży wzrosły do 28.1 mld euro. Nominalny wzrost wyniósł 1 procent i 3 procent po skorygowaniu o wpływ kursów walutowych.

Mniejsze zapotrzebowanie na pracowników

Na dzień 31 grudnia 2024 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie około 417,900 pracowników – blisko 3 procent mniej niż w 2023 roku (-11,500). Znaczące zmiany poziomu zatrudnienia były widoczne w Europie i Azji.

Perspektywy na 2025 r.: słaba gospodarka będzie wywierać większą presję na koszty

Również w bieżącym roku Grupa Bosch spodziewa się bardzo wymagającego otoczenia biznesowego. „Przewidujemy, że na całym świecie wzrost pozostanie tylko umiarkowany. Nie oczekujemy, że światowa gospodarka ożywi się przed 2026 rokiem”. W obecnej sytuacji Bosch zakłada, że w 2025 roku globalna gospodarka wzrośnie zaledwie o 2,5 procent. Realizując strategię rozwoju, spółka nadal koncentruje się na celach finansowych. „Pomimo utrzymujących się niekorzystnych warunków, chcemy jeszcze bardziej poprawić naszą sprzedaż i wynik w 2025 roku” – powiedział Forschner.

Jego zdaniem, tylko rentowny wzrost pozwoli spółce na dalszy silny i znaczący rozwój. W związku z tym Bosch dąży do osiągnięcia docelowej marży na poziomie 7 procent do 2026 roku. Celem jest dalsze zwiększanie konkurencyjności na wszystkich poziomach – od atrakcyjnych produktów i akceptowalnych kosztów po odpowiednie struktury dla przyszłościowego portfolio.

Rozsądne oszczędności i ukierunkowane inwestycje zapewniają niezbędne pole manewru” – powiedział Forschner. Ostrzegł jednak, że nie będzie to łatwe. Taki plan będzie wymagał dużego wysiłku i nie można wykluczyć bolesnych decyzji.

Źródło: Bosch

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google