Wysokiej jakości części układu napędu pasowego | MOTOFAKTOR

Wysokiej jakości części układu napędu pasowego

W ofercie Boscha pojawiły się nowe części odpowiedzialne za utrzymywanie właściwego napięcia paska jak również tłumiące i zapobiegające drganiom.

Napinacze pasa wieloklinowego, koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań skrętnych, rolki prowadzące, koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym oraz paski wieloklinowe są nieodzownymi komponentami układu napędu pasowego we współczesnych silnikach.

 

Nierównomierna prędkość obrotowa wału korbowego silnika powoduje wibracje i pulsacje, które są przenoszone na cały układ napędu pasowego. Regularne zwalnianie i przyspieszanie wału korbowego, wynikające z pracy silnika i sekwencji zapłonu, powoduje nieustanne drgania w układzie napędu pasowego. Im większe są urządzenia pomocnicze napędzane przez ten układ, tym większa jest ich bezwładność powodująca większe drgania i wibracje układu pasowego. Powoduje to potrzebę stosowania bardziej wyrafinowanych urządzeń zapobiegających powstawaniu oraz tłumiących drgania.

 

Z uwagi na ciężkie warunki pracy, duże przenoszone moce, duże wibracje i pulsacje oraz niekorzystne warunki otoczenia powodujące degradacje elastomerów, elementy układu pasowego zużywają się i podlegają wymianie, jak każda część eksploatacyjna. Dodatkowo wszystkie części pracują w jednym zamkniętym układzie, więc każda część ma wpływ na pracę i trwałość pozostałych. Nieprawidłowa praca jednej z nich zwiększa wibracje w całym układzie i obciąża pozostałe komponenty, zmniejszając ich trwałość.

 

W związku ze stale rosnącymi wymaganiami i zwiększającymi się współzależnościami w układach napędu pasa wieloklinowego, Bosch rozszerza dotychczasową ofertę (pasków wieloklinowych i kół pasowych alternatorów ze sprzęgłem jednokierunkowym pasujących do alternatorów Boscha) o części odpowiedzialne za utrzymywanie właściwego napięcia paska oraz tłumiące i zapobiegające drganiom:

 

  • napinacze paska wieloklinowego,
  • koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań skrętnych,
  • koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym do alternatorów innych producentów niż Bosch,
  • rolki prowadzące pasek wieloklinowy.

 

Elementy te dbają o płynną i cichą pracę układu pasowego:

 

  • napinacze paska wieloklinowego zapewniają jego właściwe napięcie oraz redukują powstające w nim naprężenia. Kompensują zmiany wynikające z rozszerzalności temperaturowej materiałów oraz obciążenia silnika, jak również zmiany powstałe w wyniku zużycia części,
  • koła pasowe wału korbowego z gumowymi tłumikami drgań skrętnych eliminują większość wibracji, chroniąc pasek napędowy i pozostałe komponenty układu pasowego przed niepotrzebnymi przeciążeniami wywołanymi wibracjami,
  • koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym umożliwiają wirnikowi alternatora pracę z tzw. wybiegiem, gdy obroty silnika maleją, co minimalizuje wibracje i przeciążenia,
  • rolki prowadzące pasek wieloklinowy pomagają dostosować ich przebieg do indywidualnych warunków zabudowy. Ponadto zwiększają kąt opasania paska na kołach pasowych przenoszących duże moce.

 

Gdy uszkodzony zostanie 1 z podzespołów układu pasowego, może dojść do:

 

  • zwiększenia wibracji paska i wydobywania się hałasu z układu pasowego silnika,
  • nadmiernego wychylania się (poza normalny zakres działania) i przyspieszonego zużycia napinacza,
  • wycieków z hydraulicznych tłumików napinaczy,
  • szybkiego zużywania się pozostałych współpracujących części,
  • zerwania paska wieloklinowego,
  • pęknięć wsporników osprzętu lub napinaczy.

 

Aby układ pasowy działał długo i niezawodnie, przed montażem nowego paska wieloklinowego należy sprawdzić prawidłowe działanie pozostałych elementów. W szczególności należy dokładnie sprawdzić (i ewentualnie wymienić):

 

  • luzy na osi ramienia napinacza pasa wieloklinowego,
  • rolki prowadzące,
  • koła pasowe na wale korbowym,
  • czy elastomerowy tłumik nie nosi śladów zużycia,
  • koło pasowe alternatora.

 

Dla trwałości układu napędu pasowego ważne jest również, aby wszystkie komponenty były zamontowane w jednej płaszczyźnie i aby nie było między nimi przesunięć osiowych.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).