Napinacze pasa wieloklinowego, koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań skrętnych, rolki prowadzące, koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym oraz paski wieloklinowe są nieodzownymi komponentami układu napędu pasowego we współczesnych silnikach.
Nierównomierna prędkość obrotowa wału korbowego silnika powoduje wibracje i pulsacje, które są przenoszone na cały układ napędu pasowego. Regularne zwalnianie i przyspieszanie wału korbowego, wynikające z pracy silnika i sekwencji zapłonu, powoduje nieustanne drgania w układzie napędu pasowego. Im większe są urządzenia pomocnicze napędzane przez ten układ, tym większa jest ich bezwładność powodująca większe drgania i wibracje układu pasowego. Powoduje to potrzebę stosowania bardziej wyrafinowanych urządzeń zapobiegających powstawaniu oraz tłumiących drgania.
Z uwagi na ciężkie warunki pracy, duże przenoszone moce, duże wibracje i pulsacje oraz niekorzystne warunki otoczenia powodujące degradacje elastomerów, elementy układu pasowego zużywają się i podlegają wymianie, jak każda część eksploatacyjna. Dodatkowo wszystkie części pracują w jednym zamkniętym układzie, więc każda część ma wpływ na pracę i trwałość pozostałych. Nieprawidłowa praca jednej z nich zwiększa wibracje w całym układzie i obciąża pozostałe komponenty, zmniejszając ich trwałość.
W związku ze stale rosnącymi wymaganiami i zwiększającymi się współzależnościami w układach napędu pasa wieloklinowego, Bosch rozszerza dotychczasową ofertę (pasków wieloklinowych i kół pasowych alternatorów ze sprzęgłem jednokierunkowym pasujących do alternatorów Boscha) o części odpowiedzialne za utrzymywanie właściwego napięcia paska oraz tłumiące i zapobiegające drganiom:
Elementy te dbają o płynną i cichą pracę układu pasowego:
Gdy uszkodzony zostanie 1 z podzespołów układu pasowego, może dojść do:
Aby układ pasowy działał długo i niezawodnie, przed montażem nowego paska wieloklinowego należy sprawdzić prawidłowe działanie pozostałych elementów. W szczególności należy dokładnie sprawdzić (i ewentualnie wymienić):
Dla trwałości układu napędu pasowego ważne jest również, aby wszystkie komponenty były zamontowane w jednej płaszczyźnie i aby nie było między nimi przesunięć osiowych.
Artykuł sponsorowany przez firmę Bosch