Wymiana termostatu: odpowietrznik i zawór odpowietrzający | MOTOFAKTOR

Wymiana termostatu: odpowietrznik i zawór odpowietrzający

person Redakcja 18/03/2021

Firma Gates opisuje jak prawidłowo wymienić termostat, aby nie napowietrzyć układu chłodzenia.

Podczas wymiany termostatu do układu dostaje się powietrze. Pozbycie się pęcherzyków powietrza po zakończeniu tej czynności jest bardzo istotne. W dalszej części artykułu opisane zostaną konsekwencje niewystarczającego odpowietrzania, działanie odpowietrznika termostatu i jego prawidłowe położenie na godzinie 12 oraz narzędzia, które należy stosować w nowoczesnych silnikach wyposażonych w trzy różne układy chłodzenia.

Funkcja termostatu

Temperatura robocza silnika powinna umożliwiać jego najefektywniejszą pracę. Aby osiągnąć lub utrzymać konkretną temperaturę funkcjonowania i uniknąć szkodliwych dla silnika wahań, układ musi być chłodzony. Dlatego też termostat pracuje przez cały czas, regulując przepływ chłodziwa do chłodnicy. Niezwykle istotne jest stosowanie odpowiedniego chłodziwa.

 

Gdy konieczna jest wymiana termostatu, trzeba rozszczelnić układ chłodzenia silnika. Oprócz częściowego wycieku chłodziwa, czynność ta powoduje przedostanie się powietrza do układu. Aby usunąć pęcherzyki powietrza, po wymianie termostatu należy całkowicie i ostrożnie odpowietrzyć układ chłodzenia.

 

W przypadku nowoczesnych silników z trzema różnymi układami chłodzenia wymaga to zastosowania specjalnych narzędzi diagnostycznych, które pomimo tego, że mogą nie być dostępne w każdym warsztacie, są do tego celu niezbędne. Jeżeli pozostaną w układzie jakiekolwiek pęcherzyki powietrza, zakłócą działanie czujnika temperatury. W wyniku tego do deski rozdzielczej zostaną wysłane niewłaściwe informacje, co może być przyczyną ewentualnego przegrzania silnika.

Odpowietrznik i zawór odpowietrzający termostatu

Odpowietrznik termostatu jest umieszczony w małym otworze w kołnierzu termostatu. Podczas montażu zawsze powinien znajdować się w położeniu odpowiadającym godzinie 12:00. Umożliwi to skuteczne odpowietrzenie układu chłodzenia, pozwalając na przepływ uwięzionego powietrza do chłodnicy, a następnie usunięcie go z układu.

 

Odpowietrznik znacząco ułatwia odpowietrzanie podczas napełniania pustego układu chłodzenia. Otwór zapobiega tworzeniu się korka powietrznego, gdy zawór jest zamknięty. Należy pamiętać, że termostaty tego typu powinny być zawsze umieszczone w taki sposób, aby odpowietrznik znajdował się w górnej części zaworu. Odprowadzenie uwięzionego powietrza możliwe jest wyłącznie przy ustawieniu na godzinę dwunastą.

 

Należy pamiętać, że nie wszystkie termostaty są wyposażone w odpowietrznik. Niektóre termostaty posiadają zawory odpowietrzające, które znajdują się bezpośrednio w ich obudowie lub w przewodzie układu chłodzenia biegnącym do wymiennika ciepła lub zbiornika wyrównawczego.

Silniki z trzema układami chłodzenia

Niektóre współczesne pojazdy wyposażone są w trzy różne układy chłodzenia. Również w ich przypadku niezbędne jest odpowietrzenie układu chłodzenia. To właśnie powietrze uwięzione w układzie podczas wymiany termostatu jest główną przyczyną problemów z temperaturą. Z tego powodu do odpowietrzenia układu należy użyć diagnostycznych systemów odpowietrzania lub narzędzi do sprawdzania i uzupełniania układu chłodzenia wymienionych w instrukcji obsługi pojazdu.

 

Źródło: Gates

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).