Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto

person Redakcja 11/06/2018

Artykuł dotyczy diagnozy usterek, powtarzających się w warsztacie.

Montaż zespołu sprzęgła wymaga doświadczenia i cierpliwości, gdyż nawet najmniejszy błąd może spowodować usterkę. W obecnej sytuacji gospodarczej ostatnią rzeczą, której potrzebuje zarówno warsztat, jak i właściciel, jest powrót pojazdu do warsztatu w wyniku awarii po naprawie.

 

Niniejszy przypadek opisano na przykładzie Fiata Grande Punto (199).

 

Sprzęgło zostało zamontowane w warsztacie w pojeździe o przebiegu ok. 70 000 km. Ten sam pojazd wrócił do warsztatu na lawecie z przebiegiem 74 000 km, z uszkodzonym łożyskiem wysprzęglającym.

 

Oczywiście część była objęta gwarancją, a według wstępnej oceny warsztatu, za awarię odpowiadało łożysko. Ponieważ technologia produkcji wyklucza wadliwe części, sprawdzono zespół sprzęgła i skontaktowano się z warsztatem, w celu uzyskania dodatkowych informacji o powstałej awarii.

 

Kontrola zespołu wykazała, że:

  • Łożysko uległo uszkodzeniu ze względu na znaczne odkształcenie, które wynikało z nierównomiernego rozkładu obciążenia przez dźwignię wysprzęglającą. Na zdjęciu widać wyraźnie, że po jednej stronie dźwignia prawidłowo opierała się na łożysku, natomiast po drugiej stronie nie widać żadnych śladów kontaktu. Świadczy to o jednostronnym rozkładzie obciążenia na łożysku, a co za tym idzie – na docisku sprzęgła.
  • Zaobserwowano, że końcówki sprężyny talerzowej docisku są zużyte. Mimo dużej twardości materiału, sprężyna talerzowa została przetarta i na płaskiej powierzchni powstało zagłębienie. Niezwykle duże jednostronne obciążenie, któremu poddane zostało łożysko wysprzęglające, spowodowało przedwczesne zużycie końcówek sprężyny talerzowej.
  • Zużycie materiału ciernego tarczy wskazuje na nieregularny rozkład sił wywieranych na tarczę przez docisk, wskutek wadliwej pracy układu wysprzęglającego. Nowa okładzina tarczy zużywa się równomiernie – od krawędzi zewnętrznej w kierunku środka (zużycie można rozpoznać po “gładkiej” powierzchni wynikającej z kontaktu z dociskiem i kołem zamachowym). W omawianym modelu pojazdu zaobserwowano wyjątkowo “nierówne” zużycie, które świadczy o nierównomiernym rozkładzie obciążenia przy załączaniu sprzęgła wskutek przekrzywionej dźwigni wysprzęglającej.

Niemniej jednak, jest to dość zastanawiające, ponieważ w warsztacie zamontowano nową dźwignię. Najpierw oczywiście wzięto pod uwagę uszkodzenie dźwigni.

 

Aby móc lepiej ocenić ten przypadek, sprawdzono również dźwignię.

 

Mimo że była nowa, miejsce styku z łożyskiem było niejednolite.

Podczas kontroli widełek zauważono, że:

 

Ich oś i miejsce montażu na skrzyni biegów wskazywały na nierównomierne zużycie. Świadczy to o zużyciu obudowy skrzyni biegów lub plastikowych tulejek w obudowie skrzyni biegów (nie ma pewności, że zostały one wymienione). Na zdjęciu widać wyraźnie, że widełki obracały się wokół własnej osi mimośrodowo, doprowadzając do wykrzywienia oraz zużycia łożyska oporowego i zespołu sprzęgła.

Na poniższym zdjęciu widać wszystkie podzespoły, które należy wymienić razem z widełkami. Dwie plastikowe tulejki zapewniają całkowicie współśrodkowy ruch widełek i należy je zawsze wymieniać.

Na podstawie powyższego przypadku można stwierdzić, że każda awaria ma swoją przyczynę, którą zwykle można ustalić poprzez analizę skutków. Ten sam efekt można również zauważyć wśród marek należących do koncernu PSA (206, 106, Xsara, itp.).

 

We wspomnianych pojazdach sprzęgło załączane jest mechanicznie. Luz przy jego załączaniu jest wyrównywany przez układ sterujący sprzęgłem, który zapewnia niewielkie napięcie wstępne. To napięcie powoduje, że łożysko wysprzęglające obraca się zawsze z taką samą prędkością, co sprzęgło. Ze względu na niewłaściwą regulację lub awarię mechaniczną układu wysprzęglającego, wymagane napięcie wstępne nie zawsze jest zapewnione, co przekłada się na wahania prędkości obrotowej łożyska i docisku. Generowane tarcie powoduje zużycie sprężyny talerzowej. W rezultacie niektóre jej końcówki są wyłamywane, łożysko blokuje się, a sprzęgło – ulega awarii. Podobny efekt zużycia może być spowodowany niewłaściwym ustawieniem łożyska, zużytymi śrubami regulacyjnymi lub zniszczoną/wykrzywioną dźwignią.

Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.

 

Grupa Schaeffler jest wiodącym dostawcą części zamiennych do pojazdów użytkowych i urządzeń przemysłowych na całym świecie. Przedsiębiorstwo zapewnia najwyższą jakość produktów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz innowacyjność. Jako dostawa precyzyjnych produktów i rozwiązań dla silników, skrzyni biegów oraz podwozia, jak również łożysk tocznych i ślizgowych dla różnorodnych urządzeń przemysłowych, Schaeffler ma zdecydowany udział w kształtowaniu “mobilności jutra”. W roku 2015 roku przedsiębiorstwo technologiczne osiągnęło obrót w wysokości 13,2 miliardów euro. Zatrudniając ok. 85 000 osób na całym świecie, Grupa Schaeffler jest jedną z największych europejskich firm rodzinnych. Dzięki 170 lokalizacjom w 50 krajach na całym świecie, Schaeffler dysponuje rozbudowaną siecią zakładów produkcyjnych, centrów badań i rozwoju oraz punktów dystrybucji.

 

Dział Automotive Aftermarket dostarcza innowacyjne rozwiązania naprawcze w jakości części produkowanych na pierwszy montaż, a także szeroką gamę usług dla warsztatów. Oferta produktowa marek LuKINAFAG i Ruville obejmuje systemy sprzęgła, systemy wysprzęglające, elementy silnika, skrzyń biegów oraz zawieszenia. Wszystkie elementy doskonale ze sobą współpracują oraz umożliwiają przeprowadzenie szybkiej i profesjonalnej naprawy. Portal REPXPERT oferuje pakiet usług dla warsztatów związanych z produktami oraz zestawami naprawczymi Schaeffler.

 

Zdjęcie główne: Wikipedia

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl