Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V | MOTOFAKTOR

Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.

Do wymiany sprzęgła potrzebny będzie podnośnik najazdowy. Cała procedura nie jest skomplikowana i nie wymaga stosowania specjalistycznych narzędzi, poza belką do podwieszenia silnika i hydraulicznego wspornika skrzyni biegów.

 

Przed rozpoczęciem demontażu należy ustawić kierownicę w pozycji do jazdy na wprost i wyjąć kluczyk ze stacyjki w celu jej zablokowania.

 

Rozkręcamy i luzujemy na przegubie kolumnę kierowniczą (fot. 1).

Odkręcamy i wyjmujemy akumulator w celu ułatwienia demontażu cięgien zmiany biegów.

 

Odkręcamy śruby z górnej części skrzyni biegów. Ostrożnie odpinamy przewód hydrauliczny z wysprzęglika i odsuwamy go na bok. Odpinamy zbiornik wyrównawczy i również przesuwamy na bok w celu odkręcenia podstawy skrzyni biegów. Odkręcamy 2 górne śruby mocujące skrzynię biegów (fot. 2) i opieramy ją ostrożnie na ramie pomocniczej (potocznie: “sanki”).

Następie podpieramy chłodnicę z 2 przewodami. Przed podniesieniem pojazdu należy poluzować śruby kół.

 

Podnosimy samochód, odkręcamy koła i odkręcamy łącznik stabilizatora (fot. 3

Odkręcamy zacisk sworznia wahacza i demontujemy sworzeń tak aby nie uszkodzić osłonki przegubu kulowego (fot. 4).

Odkręcamy i demontujemy rozrusznik. Odpinamy łącznik dźwigni zmiany biegów ze wspornika i odłączamy wtyczki z sondy lambda i zaworu EGR. Zdejmujemy plastikową osłonkę w celu odsłonięcia śrub mocujących ramę pomocniczą. Odkręcamy 3 śruby mocujące stabilizator i wahacz i zdejmujemy cały zespół. Z przedniej części ramy pomocniczej odkręcamy dolne wsporniki zderzaka (fot. 5).

Podpieramy silnik i ramę i odkręcamy przednie i tylne śruby mocujące.

 

Po odłączeniu zacisków z krawędzi, wskazane jest zdjąć ramę i położyć ją na ziemi, jednak można również ostrożnie opuścić ramę i podeprzeć ją na dwóch krawędziach.

 

Odkręcić śruby mocujące skrzynię biegów, odsunąć ją i ostrożnie oprzeć na ramie (fot. 6).

 

Półosie napędowe pozostaną na swoich miejscach.

Po zdemontowaniu skrzyni sprawdzić przegub cięgna zmiany biegów, zwłaszcza jeśli właściciel pojazdu uskarżał się na problemy z włączeniem 1-go i 2-go biegu. Można łatwo sprawdzić nadmierne luzy w pozycji neutralnej (“na luzie”).

 

W celu wymontowania wysprzęglika należy wysunąć zawleczkę i wyciągnąć przewód hydrauliczny, pamiętając o zachowaniu tych czynności w odwrotnej kolejności przy ponownym montażu wysprzęglika (fot. 7).

Nowy wysprzęglik jest zabezpieczony czerwoną spinką, której nie wolno wyciągać przed całkowitym dokręceniem wysprzęglika do korpusu skrzyni, gdyż może dojść do rozszczelnienia wysprzęglika na jego tylnej ściance (fot. 8).

W takim przypadku nie wolno montować wysprzęglika do skrzyni!

 

Ten przypadek jest opisany w specjalnym biuletynie technicznym LuK005, dostępnym na portalu RepXpert.pl, oraz w instrukcji montażowej (fot. 9).

Przed montażem skrzyni sprawdzić jej wnętrze pod kątem ewentualnych nieszczelności i wycieków oleju z silnika.

 

* Olej znajdujący się na ściankach skrzyni, może podczas jazdy miejskiej w temperaturze ponad 120 °C odparowywać i osadzać się na okładzinach tarczy sprzęgła, co prowadzi do jej poślizgu.

 

Przed montażem elementów sprzęgła należy sprawdzić luz poprzeczny wałka sprzęgłowego i stan zużycia wieloklinu. Ponadto należy nanieść niewielką ilość smaru na wieloklin wałka sprzęgłowego i kilka razy nasunąć na niego tarczę sprzęgła, a ewentualny nadmiar smaru usunąć szmatką z piasty tarczy.

 

Zamontować zespół sprzęgła upewniając się, że tarcza jest dokładnie wycentrowana i założona prawidłową stroną. Dokręcić docisk właściwym momentem zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu: śruby M6/M7 x 1,0 momentem 15 Nm, śruby M8 x 1,25 momentem 28 Nm. Łożysko hydrauliczne (wysprzęglik) momentem 5 Nm.

 

Montaż skrzyni i pozostałych części i podzespołów przebiega w odwrotnej kolejności do opisanych powyżej czynności. Należy sprawdzić stan i położenie tulei centrujących skrzynię do bloku silnika. Opuszczenie wspornika hydraulicznego skrzyni powinno nastąpić dopiero po całkowitym dokręceniu skrzyni do silnika z zastosowaniem właściwych momentów dokręcenia, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przeciwnym wypadku może dojść do uszkodzenia piasty tarczy sprzęgła.

 

Poniższa procedura odpowietrzenia układu hydraulicznego wymaga udziału dwóch osób.

Upewnić się, że podczas odpowietrzania jest wystarczająca ilość płynu w zbiorniczku wyrównawczym.

1. Podłączyć przewód z odpowietrznika do naczynia

2. Powoli wcisnąć sprzęgło do końca i przytrzymać (druga osoba)

3. Odkręcić odpowietrznik aż do chwili wycieku płynu wraz z pęcherzykami powietrza

4. Zakręcić ręcznie odpowietrznik

5. Powoli zwolnić całkowicie sprzęgło

6. Odczekać kilka sekund

7. Powtórzyć powyższe czynności kilkanaście razy (co najmniej 10 razy)

8. Jeśli z odpowietrznika nie wypływają pęcherzyki powietrza, zakręcić odpowietrznik siłą 5 Nm i usunąć naczynie

9. Założyć na odpowietrznik osłonkę

10. Uzupełnić do poziomu MAX płyn w zbiorniczku wyrównawczym

11. Zakręcić zbiorniczek wyrównawczy

12. Wciskać powoli sprzęgło 10 razy. Sprawdzić siłę na pedale sprzęgła

13. Przeprowadzić jazdę testową i sprawdzić sprzęgło oraz siłę hamowania.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.RepXpert.pl.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).