Wymiana rozrządu w silniku 2.3 JTD

person Redakcja 13/09/2019

Jednostka napędowa stosowana w takich pojazdach jak Fiat Ducato czy Iveco Daily o pojemności 2,3 L to bardzo popularna jednostka występująca w Europie.

W przypadku wymiany układu rozrządu należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowanie narzędzi specjalnych do zablokowania wałków rozrządu, wału korbowego oraz koła pompy paliwowej mimo że na pasku znajdują się znaczniki ustawienia paska do znaków na zębatym kole wałka rozrządu i wału korbowego. Montaż paska bez użycia blokady wałków rozrządu może doprowadzić do przestawienia drugiego z wałków rozrządu, który jest połączony łańcuchem z wałkiem, do którego zamontowane jest koło.

Jednym z pierwszych symptomów niewłaściwego ustawienia rozrządu w przypadku montażu bez narzędzi specjalnych może być nierówna praca silnika na biegu jałowym, słyszalne odgłosy z okolicy paska rozrządu, wskazujące na nadmierne drgania paska oraz pojawienie się błędu w sterowniku silnika związanego z niewłaściwym sygnałem czujnika wałka rozrządu.

 

Należy również zwrócić uwagę, że część nieprawidłowości jakie występują w przypadku braku blokad rozrządu tj. nadmierne drgania paska rozrządu mogą wystąpić, gdy zostanie niewłaściwie wykonana procedura napięcia rolki napinacza. Głównym powodem są zmiany technologiczne dotyczące rolki napinacza i procedury napięcia. W przypadku zestawów INA napinacz ze zmodyfikowanym mimośrodem regulacyjnym o numerze referencyjnym 531 0505 10 może występować w zestawach INA KIT pod numerem referencyjnym 530 0232 09/10/30 na rynku Aftermarket w Polsce.

 

Podczas wymiany układu rozrządu w silniku 2.3 JTD po zamontowaniu blokad należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj rolki napinającej zamontowanej w silniku i znajdującej się w zestawie rozrządu. Fot. 1 pokazuje różnice wizualne.

531 0505 10 - stara wersja po lewej, nowa wersja po prawej

Główną różnicą jest wygląd mimośrodu regulacyjnego. Rolka napinająca znajdująca się po lewej stronie została zastąpiona nową rolką, po prawej stronie, która występuje w zestawach INA Kit. W przypadku instrukcji wymiany rozrządu znajdujących się na www.repxpert.pl oraz w innych dokumentacjach przygotowanych do wymiany starego typu rolki napinacza, przedstawiona jest procedura napięcia mimośrodu regulacyjnego z płytą mimośrodową o trzech nacięciach. Według instrukcji właściwe napięcie paska to ustawienie napinacza tak by znacznik znajdował się na nacięciu środkowym, tak jak widać na załączonym rysunku.

1. Śruba rolki napinającej 2. Rolka napinająca 3. Mimośród regulacyjny rolki napinającej 4. Znacznik napięcia na mimośrodzie roboczym

Dlatego w przypadku występowania nowego typu rolki napinającej występującej w zestawach o numerach 530 0232 09/ 530 0232 10/ 530 0232 30 należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu dołączoną do zestawu, która wyjaśnia poprawną procedurę napięcia rolki napinacza nowego typu.

Procedura zawiera informacje dostosowane do nowego typu rolki napinającej i pokazuje właściwy montaż. Podczas montażu nowej rolki napinającej należy we wstępnej fazie przepiąć mimośród regulacyjny poza zakres właściwego ustawienia i dokręcić śrubę (punkt 6) i dokonać 8 – krotnego obrotu wału korbowego (punkt 7). Jednym z powodów 8 krotnego obrotu wału korbowego jest to, że koło wałka rozrządu i koło wału korbowego posiada klin co uniemożliwia swobodne obracanie się tych kół dlatego podczas procedury napięcia paska rozrządu fizycznie napina się około 30 % tego paska, dlatego kilkukrotne obrócenie wału korbowego pozwala na dokonanie właściwego napięcie pozostałej części paska rozrządu. Kolejną czynnością (punkt 8) jest właściwe ustawienie rolki napinającej w której mimośród regulacyjny posiada jedno nacięcie, a na mimośrodzie roboczym znajduję się okrągły otwór, który po montażu ma się znajdować w wycięciu mimośrodu regulacyjnego (punkt 11).

Instrukcja montażu dostosowana do nowego typu rolki napinacza znajduje się w zestawie INA KIT jak również w opakowaniu z pojedynczą rolką napinacza. Można ją również znaleźć na portalu REPXPERT i katalogu online Schaeffler.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl