Wymiana paska rozrządu w Fordzie Kuga – rozwiązania febi bilstein | MOTOFAKTOR

Wymiana paska rozrządu w Fordzie Kuga - rozwiązania febi bilstein

person Redakcja 1/03/2021

Firma febi bilstein opisuje krok po kroku jak prawidłowo dokonać wymiany paska rozrządu w Fordzie Kuga.

Rutynowa wymiana paska rozrządu to bardzo ważna operacja pozwalająca uniknąć usterki paska, a tym samym poważnego uszkodzenia silnika. Ze względu na wprowadzenie lepszych materiałów oraz optymalizację konstrukcji układu w ostatnich latach okresy wymiany zostały znacząco wydłużone. Dlatego ta rutynowa czynność powinna być traktowana jako kompleksowa obsługa układu rozrządu silnika, a nie tylko wymiana samego paska rozrządu.

 

Opisywany samochód to Ford Kuga, rocznik 2011, wyposażony w 2-litrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem Common rail. Ta opracowana przez koncern PSA jednostka napędowa stosowana jest w wielu modelach Forda, Peugeota oraz Citroena (zdj. 1). Występuje również 2,2-litrowa wersja tego silnika, stosowana przez wielu innych producentów samochodów. Silniki te łączy wiele podobieństw.

Zdjęcie 1.

W zależności o warunków eksploatacji interwał wymiany paska rozrządu w Fordzie Kuga wynosi 200 000 km (125 500 mil) lub 120 miesięcy – w zależności co wystąpi pierwsze. Jednakże interwał ten należy traktować jako ostateczne maksimum, ponieważ układ paska rozrządu wymaga okresowej kontroli i w razie konieczności wymiany.

 

Podstawowe znaczenie ma przestrzeganie instrukcji napraw producenta samochodu. Przed rozpoczęciem wymiany należy zaopatrzyć się we wszelkie niezbędne narzędzia, a silnik powinien zostać schłodzony do temperatury otoczenia.

Procedura wymiany paska rozrządu

Po wprowadzeniu pojazdu do warsztatu, przed podniesieniem maski i odłączeniem akumulatora, najpierw należy zanotować kod do radia.

 

Po uniesieniu pojazdu zdemontować dolną osłonę silnika i spuścić płyn chłodzący.

 

Uwaga: W celu założenia w tym silniku blokady koła zamachowego oraz blokady rozrządu konieczny jest demontaż rozrusznika. W tym modelu samochodu jest to szczególnie utrudnione, ponieważ przestrzeń dostępna do demontażu rozrusznika jest bardzo ograniczona.

 

Pierwszym krokiem jest demontaż biegnącej pod silnikiem rury intercoolera. Później – dla ułatwienia prac – należy odkręcić przewody z alternatora, zapamiętując wcześniej ich pozycje. Dzięki temu można uzyskać wystarczającą ilość miejsca do odkręcenia rozrusznika, który po ustawieniu pod kątem umożliwia odkręcenie i demontaż przewodów zasilających.

 

Opuścić samochód na ziemię, zdemontować zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia w celu uzyskania dostępu do mocowania silnika oraz górnej osłony paska rozrządu. Po podparciu silnika zdemontować mocowanie silnika oraz górną osłonę paska rozrządu.

 

Zdemontować przednie prawe koło oraz nadkole. Umożliwi to demontaż paska napędu pomocniczego oraz napinacza.

 

Powoli obrócić wał korbowy w kierunku wskazówek zegara do momentu aż koło zębate wałka rozrządu znajdzie się w pozycji godziny 4:00. Przyrząd do blokady rozrządu umieścić w wałku rozrządu oraz w wale korbowym. Następnie założyć blokadę koła zamachowego, upewniając się, że przyrząd został całkowicie włożony w koło zamachowe (zdj. 2).

Zdjęcie 2.

Przy zablokowanym silniku odkręcić śrubę mocującą koło pasowe wału korbowego. Zdemontować koło z tłumikiem drgań skrętnych i skontrolować je pod kątem stwardnienia gumy w wyniku starzenia, co może powodować uszkodzenie tłumika drgań (zdj. 3).

Zdjęcie 3.

Następnie należy zdemontować magnetyczny pierścień impulsowy czujnika położenia wału korbowego (zdj. 4).

Zdjęcie 4.

Uwaga: Element ten jest bardzo delikatny i czyszczenie lub nieostrożne obchodzenie się mogą go uszkodzić, co prowadzi do zakłóceń w przesyłaniu sygnałów. W efekcie sterownik silnika pod kodem usterki P0336 rejestruje niewłaściwy sygnał z czujnika położenia wału rozrządu. Pierścień sygnałowy wchodzi w skład zestawu odprzężonego koła pasowego i zaleca się jego wymianę za każdym razem, co pozwala uniknąć nieoczekiwanych problemów w przyszłości.

 

Następnie zdemontować czujnik położenia wału korbowego oraz dolną osłonę paska, poluzować napinacz i ściągnąć pasek. Kolejnym krokiem jest demontaż napinacza, rolki prowadzącej oraz pompy wody.

 

Po zdemontowaniu elementów układu rozrządu należy sprawdzić je pod kątem wcześniej niewidocznych usterek, które należy usunąć przed ponownym montażem nowych części. Do przeprowadzenia tej naprawy potrzebne były następujące części zamienne: zestaw paska rozrządu nr 37460, pompa wody nr 38898 (zestaw z pompą wody nr 173180), pasek osprzętu nr 40323, napinacz paska pomocniczego nr 39390, zestaw koła pasowego wału korbowego nr 106476 oraz płyn chłodzący G12++ nr 19402.

 

Po oczyszczeniu wszystkich powierzchni przylegania zamontować pompę wody, a następnie rolkę prowadzącą oraz rolki napinacza. Na końcu można założyć pasek rozrządu. W tym celu w kole pasowym wału korbowego należy umieścić klucz, a następnie zaczynając od koła pasowego wałka rozrządu nałożyć pasek w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Przy pomocy klucza imbusowego ustawić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara do momentu aż wskaźnik znajdzie się we właściwej pozycji (zdj. 5), a następnie dokręcić nakrętkę napinacza.

Zdjęcie 5.

Tymczasowo założyć i dokręcić oryginalne, stare koło z tłumikiem drgań skrętnych. Usunąć blokady rozrządu i koła zamachowego, a następnie powoli obrócić cztery razy wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Przed sprawdzeniem napinacza ponownie zamontować blokady rozrządu i koła zamachowego. Jeżeli wszystkie oznaczenia zgrywają się, a napinacz jest ustawiony właściwie, zdemontować koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych i założyć dolną osłonę paska rozrządu oraz czujnik położenia wału korbowego. Zamontować nowy pierścień impulsowy i koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych, a następnie dokręcić nowe śruby momentem zalecanym przez producenta.

 

Usunąć blokady rozrządu i koła zamachowego, a następnie zamontować nowy pasek i napinacz napędu osprzętu. Założyć wszystkie pozostałe elementy w kolejności odwrotnej do demontażu, a układ chłodzenia napełnić świeżym płynem chłodzącym. Podłączyć akumulator, ustawić zegar, radio oraz funkcję automatycznego domykania szyb. Uruchomić silnik i sprawdzić, czy pracuje poprawnie. Dodatkowo sprawdzić, czy nie występują żadne wycieki i skasować ewentualne kody usterek zapamiętane we wszystkich sterownikach. Na końcu należy przeprowadzić jazdę próbną.

Przykład niesprawnego pierścienia impulsowego sprawdzonego przy pomocy diagnostycznej karty magnetycznej.

Warto zaufać częściom zamiennym febi w przetestowanej jakości OE. Cały asortyment elementów paskowego napędu rozrządu dostępny jest TUTAJ.

 

Artykuł sponsorowany przez febi bilstein

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).