Wymiana oleju przekładniowego w hybrydzie | MOTOFAKTOR

Wymiana oleju przekładniowego w hybrydzie

person Redakcja 1/10/2020

Wymiana oleju przekładniowego jest szczególnie ważna w pojazdach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika elektrycznego i spalinowego oznacza większe obciążenie przekładni.

Profesjonalnie przeprowadzona wymiana oleju może znacznie wydłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów i poprawić komfort zmiany biegów. W rezultacie może w dużym stopniu zapobiec awariom.

 

W przypadku automatycznych przekładni zmian biegów stosowanych w pojazdach hybrydowych ZF Aftermarket zaleca wymianę oleju w krótszych odstępach czasu niż w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów. Decydującym czynnikiem jest z jednej strony większe obciążenie systemu, a z drugiej mniejsza ilość oleju: ze względu na połączenie silnika elektrycznego i spalinowego, przekładnie hybrydowe muszą przenosić moment obrotowy silnika spalinowego oraz elektrycznego, a zatem pracują pod większym obciążeniem, a co za tym idzie w wyższej temperaturze.

 

Jednak przy bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach. Ponadto przekładnie hybrydowe mają o około 2 litry mniej oleju z powodu pominięcia przemiennika momentu obrotowego/konwertera hydrokinetycznego – w porównaniu do konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, które mają około 10-11 litrów. Mniejsza objętość oleju nie tylko wymaga intensywniejszego chłodzenia, ale także ma mniejszą możliwość absorbowania ścieru z wewnętrznych elementów przekładni, a co za tym idzie ulega szybszemu zanieczyszczeniu.

Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych wymaga dodatkowych kroków bezpieczeństwa

Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych różni się od wymiany w konwencjonalnych pojazdach w kilku ważnych punktach. Podczas pracy przy pojeździe hybrydowym należy wziąć pod uwagę następujące dodatkowe kroki bezpieczeństwa:

 

  1. Przestrzeń wokół pojazdu musi być odpowiednio odgrodzona/odseparowana. Miejsce pracy i pojazd muszą zostać odpowiednio oznakowane. Na pojeździe powinien być umieszczony żółty znak ostrzegawczy o stanie wysokiego napięcia “System wysokiego napięcia aktywny”.
  2. Następnie wtyczka serwisowa/bezpieczeństwa wysokiego napięcia powinna zostać wyciągnięta i odblokowana. Rozładowanie kondensatorów w elektronice mocy i wyłączenie systemu trwa co najmniej pięć minut.
  3. Złącze wtyczki serwisowej powinno się zabezpieczyć  i dołączyć  informację o dezaktywacji systemu, aby zapobiec nieautoryzowanemu włączeniu. Przy złączu powinna zostać umieszczona informacja “System zabezpieczony przed ponownym włączeniem”.
  4. Po pomyślnym sprawdzeniu braku napięcia, żółty znak ostrzegawczy o wysokim napięciu można zastąpić zielonym znakiem “Układ wysokiego napięcia nieaktywny”.

Pojazd nie jest już pod napięciem i mechanik może rozpocząć czynności normalnej wymiany oleju.

 

Powyższe czynności, np. odblokowanie systemu może wykonać tylko osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do pracy na systemach wysokiego napięcia do 1 kV. Nawet po dezaktywacji systemu wysokiego napięcia, odpowiednie instrukcje i postepowanie są wymagane dla wszystkich prac nieelektrycznych i czynności w bezpośrednim otoczeniu systemu wysokiego napięcia, np. zmiana koła lub jazda próbna.

Kompleksowe know-how dotyczące wymiany oleju przekładniowego

ZF Aftermarket wspiera warsztaty zarówno innowacyjnymi produktami, jak i praktyczną wiedzą. Dzięki kompletnym zestawom do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket, warsztaty otrzymują wszystkie elementy od jednego dostawcy niezbędne, aby zapewnić płynną wymianę. Ponadto ZF Aftermarket oferuje indywidualnie zaprojektowane kursy szkoleniowe z zakresu wysokiego napięcia dla niezależnych warsztatów w połączeniu ze szkoleniami dotyczącymi wymiany oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych.

 

Źródło: ZF Aftermarket

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).