Wymiana łożyska w naczepie (oś BPW) na SmartSET | MOTOFAKTOR

Wymiana łożyska w naczepie (oś BPW) na SmartSET

W październiku, zespół specjalistów Schaeffler, przy współpracy z Q-Service Truck Krix-Pool, dokonał wymiany łożysk piasty kół jezdnych w naczepie wyposażonej w oś BPW.

Wymianę wykonano w siedzibie firmy, w Izabelinie-Dziekanówku.

 

Jako część zamienną zastosowano najnowszy produkt Schaeffler – zestaw łożysk FAG SmartSET o numerze referencyjnym 723700110, w którego skład wchodzą moduły łożyska wewnętrznego i zewnętrznego piasty koła, pierścienie montażowe oraz instrukcja montażu (poniżej).

Moduły są nasmarowane i zmontowane w procesie produkcji – mają wykonany naciąg wstępny. Koszyk z rolkami złączony jest z pierścieniem sprężystym, spinającym obydwie bieżnie łożyska (zdj. 1). Bieżnie łożyska pokryte są czarną powłoką Duratect-B (zdj. 1), charakteryzującą się wysoką odpornością na korozję, niwelującą mikropęknięcia i zmniejszającą tarcie. Zastosowany smar LOAD 150 daje dobre właściwości smarujące przy niskich prędkościach obrotowych kół oraz wytrzymuje duże obciążenia mechaniczne i termiczne. Dzięki nowej powłoce i specjalnemu środkowi smarnemu, łożyska te mogą zrobić przebieg około 1 mln km. Specjalnie wykonane fazy na bieżniach ułatwiają ich montaż w piaście jak i na osi, czopie zwrotnicy. Taka konstrukcja łożyska umożliwia prosty montaż.

Zdj. 1

Po przygotowaniu naczepy przystąpiono do wymiany łożysk. Po zdjęciu kół jezdnych, cofnięciu regulacji ustawieniu szczęk hamulcowych, zdemontowano pokrywę piasty. Następnie odbezpieczono i odkręcono nakrętkę centralnej piasty, po czym zsunięto zespół piasta – bęben hamulcowy. Kolejną czynnością było odłączenie bębna od piasty i wymontowanie łożysk (wyjęcie bieżni wewnętrznych wraz z koszykiem z rolkami i wybicie za pomocą wybijaka bieżni zewnętrznych z piasty). Następnie umyto piastę osi (popularnie zwaną czopem) i zdjęto uszczelniacz piasty z pierścienia pomocniczego.

 

Ważnym etapem była weryfikacja części w celu określenia uszkodzeń łożysk i ich przyczyny. Oś i piasta nie miały widocznych defektów. W przypadku uszczelniacza, warga uszczelniająca była urwana, a w łożysku wewnętrznym (większej średnicy) stwierdzono ubytek materiału na bieżni zewnętrznej i na niektórych rolkach, a także skorodowane obszary, smar wymieszany był z wodą (zdj. 2).

Zdj. 2

Ten stan łożyska powodował jego głośną pracę i duże opory toczenia. Powodem było uszkodzenie wargi uszczelniacza w wyniku współpracy z uszkodzoną (porysowaną) powierzchnią pierścienia pośredniego, osadzonego na osi od strony tarczy kotwicznej (zdj. 3). Po oględzinach łożyska, umyto je w celu weryfikacji powierzchni bieżni zewnętrznej od strony osadzenia w piaście. Powierzchnia bieżni miała równomierny ślad osadzenia w piaście, co potwierdza brak owalizacji piasty.

Zdj. 3

Następnie przystąpiono do montażu zestawu FAG SmartSET, zgodnie z zamieszczoną instrukcją. Zaczęto od wprasowania większego łożyska z użyciem dołączonego pierścienia montażowego (narzędzie o specjalnym kształcie umożliwiającym wciśnięcie łożyska w gniazdo oddziałując siła na bieżnię zewnętrzną). Łożysko należało ustawić tak, aby krawędź bieżni zewnętrznej tworzyła z osią piasty kąt 90 stopni (zapobiega to zaklinowaniu się łożyska). Pomiędzy narzędzie a tłoczysko prasy zastosować pierścień lub tuleję o średnicy zbliżonej do średnicy narzędzia – siła wprasowania w osi łożyska. Podczas wprasowywania ważne jest, żeby siła nie była mniejsza niż 0,5 t (jeśli tak by się stało, należy wymienić piastę) (zdj. 3, 4, 5) – w przypadku braku bezpośredniego odczytu, decyduje przelicznik ciśnienie – siła.

Zdj.4
Zdj. 5

W trakcie wciskania łożyska, maksymalna siła nie może przekroczyć siły podanej w instrukcji montażu, określającej prawidłową głębokość osadzenia łożyska. Uwzględniając powyższe instrukcje wprasowano małe łożysko. Końcowym etapem było wprasowanie pierścienia uszczelniającego z użyciem pierścienia montażowego większej średnicy (również dołączonego do zestawu) (zdj. 6).

Zdj. 6

Tak przygotowaną piastę połączono z bębnem hamulcowym. Na oś założony został pierścień pomocniczy. Następnie posmarowano wargę uszczelniacza i włożono na oś zespół piasta – bęben hamulcowy, uwzględniając osiowe ustawienie (dzięki specjalnie sfazowanym bieżniom łatwy montaż na osi, czopie).

 

W kolejnym etapie dokręcono i zabezpieczono nakrętkę centralną, zalecanym przez producenta osi momentem dokręcenia. Przy tej konstrukcji łożyska nie było konieczności obracania piastą (w przeciwieństwie do tradycyjnego łożyska) (zdj. 7).

Zdj. 7

Po zakończeniu wymiany łożysk, zespół specjalistów Schaeffler przeprowadził rozmowę z mechanikiem, z którym wspólnie przeprowadzano naprawę. Mechanik zaobserwował, że przy zastosowaniu zestawu SmartSET montaż był czysty, prosty i szybki, ponieważ nie potrzeba smaru, nie obraca się kołem. Dzięki specjalnie obrobionej bieżni, wprasowanie łożyska i osadzenie piasty na osi koła jest łatwe i bezpieczne.

Stosowanie zestawów FAG SmartSET jest szybsze i łatwiejsze niż użycie tradycyjnych łożysk. Dla mnie krótszy czas przestoju, szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych, przekłada się wprost na pieniądze.

właściciel warsztatu Q-Service Truck Krix-Pool - Sławomir Drużba

 

Wszystkie informacje potrzebne do wymiany łożyska znajdują się na portalu REPXPERT. Zapraszamy do korzystania.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).