Wymiana filtrów – jak często? | MOTOFAKTOR

Wymiana filtrów – jak często?

Regularna okresowa wymiana filtrów w samochodzie jest bardzo ważna, o czym przypominają eksperci MaXgear.

Podstawową wymianą okresową, którą powinniśmy przeprowadzać w naszych pojazdach, jest wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. Z biegiem czasu producenci pojazdów wydłużają interwały wymian okresowych. Dzisiaj najczęściej producenci w książkach serwisowych piszą o wymianach oleju co 30 000 km. Podczas takich wymian zazwyczaj nie są wymieniane wszystkie filtry – najczęściej obok oleju wymieniany jest jedynie filtr oleju, a reszta filtrów wymieniana jest na kolejnym przeglądzie, czyli po przejechaniu ponad 60 000 km.

 

To wszystko oczywiście zależy od producenta pojazdu i u każdego okresy między wymianami mogą się różnić. Trzeba mieć na uwadze, że nowoczesne pojazdy w większości wyposażone są w jednostki doładowane, czyli takie, które konstruowane są według zasad „downsizingu” – mają małą pojemność i turbodoładowanie.

 

Niejednokrotnie moce dzisiejszych siników przekraczają magiczną barierę 100 KM z jednego litra pojemności. Bardzo często takie jednostki wykorzystywane są w samochodach cywilnych. Ekstremalnym przykładem niech będzie Mercedes klasy A A45 AMG wyposażony w silnik o pojemności 2 litrów i mocy aż 421 KM! Silnik, z którego wykrzesano tę moc, jest jednostką czterocylindrową z doładowaniem. Rosnąca moc niezauważalna jest zarówno w przypadku silników z zapłonem iskrowym, jak i silników Diesla. Dzisiejsze diesle z pojemności dwóch litrów często osiągają moc w granicach 200 KM.

 

Zatem czy wydłużenie okresu między wymianami oleju idzie w parze z rosnącą mocą jednostek napędowych i stosowaniem doładowania?

 

Większość specjalistów twierdzi, że olej powinno zmieniać się raz w roku i po przejechaniu 15 000 km. To optymalny okres, po którym powinien zostać wymieniony olej oraz filtry. Jednym z powodów takiej opinii jest stosowanie turbosprężarki lub turbosprężarek, które olejem nie tylko są smarowane, ale również chłodzone. Niejednokrotnie paski rozrządu pracują w nowoczesnych silnikach w kąpieli olejowej. Zanieczyszczenie oleju nie wpływa korzystnie na warunki, w jakich pracuje pasek. Pamiętajmy o łańcuchach rozrządu, które są smarowane olejem silnikowym.

 

Zapotrzebowanie nowoczesnych jednostek doładowanych na powietrze jest dużo wyższe w porównaniu do silników atmosferycznych. Powietrze zawsze zaczyna swoją drogę przechodząc przez filtr powietrza, dlatego tak ważna jest regularna jego wymiana, szczególnie w silnikach doładowanych, gdzie zanieczyszczony filtr może być powodem nierównej pracy silnika lub spowodować awarię delikatnych układów elektronicznych, które znajdziemy np. w przepływomierzach.

 

Okresowej wymianie podlega również filtr paliwa, który w przypadku silników Diesla powinien być wymieniany co drugą wymianę oleju. Coraz częściej w silnikach benzynowych stosowany jest wtrysk bezpośredni, który wyczulony jest na jakość paliwa. Wymiana filtrów i oleju to elementarna czynność, o której każdy właściciel samochodu powinien pamiętać. Staranne serwisowanie jest kluczem do bezawaryjnego użytkowania.

 

MaXgear posiada w swojej ofercie następujące filtry:

 

  • oleju,
  • powietrza,
  • kabinowe, w tym kabinowe z węglem oraz kabinowe z jonami srebra,
  • paliwa,
  • automatycznych skrzyń biegów.

 

Artykuł sponsorowany przez Auto Partner SA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).